توسعه سواحل مکران پاسخی راهبردی به تهدیدات تروریستی در سیستان و بلوچستان

توسعه سواحل مکران پاسخی راهبردی به تهدیدات تروریستی در سیستان و بلوچستان
کدخبر : 596492

رهبر انقلاب بارها نسبت به توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرده‌اند و یکی از نقاطی که پیشرفت آن را در این حوزه مهم دانسته‌اند، سواحل مکران است.

به گزارش شماواقتصاد: پس از حمله تروریستی راسک و چابهار، گروهک جیش‌الظلم در اطلاعیه خود هدف از اجرای این عملیات را تلاش برای ناکام گذاشتن طرح توسعه سواحل مکران اعلام کرد. ناامنی بخشی از حربه این گرهک تروریستی برای فراری دادن مسافران و سرمایه‌گذاران از این منطقه است.

این گروهک اگرچه در ظاهر سعی دارد خود را حامی مردم این منطقه نشان دهد اما همین اعتراف بزرگ نشان می‌دهد که چه آینده‌ای برای این منطقه متصور است.

4c408cf4-88e5-4c77-a2d8-72e161f19358
 

بلندپروازی خواندن طرح توسعه سواحل مکران

پس از شکست جیش الظلم در عملیات تصرف چند مرکز نظامی در جنوب استان سیستان و بلوچستان «مولوی عبدالحمید» امام جماعت مسجد مکی نیز در سخنرانی با اشاره به موضوع ناامنی در این منطقه دو طرف درگیری (حاکمیت و تروریست‌ها) را دعوت به گفت‌وگو کرد.

وی در زمان وقوع سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان توسعه سواحل مکران را طرح «بلند پروازانه» دولت در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت:‌ «لازم بود که مسئولان ابتدا برای این انحراف سیل برنامه‌ریزی کنند تا طرح اسکان مردم در سواحل مکران که یک طرح بزرگ و بلند پروازانه است.»

این اظهارات و بیانیه‌ها که مخالف توسعه و پیشرفت سواحل مکران است، نشان دهنده میزان سطح دغدغه این افراد و گروه‌ها نسبت به وضعیت مردم این منطقه است.

d47df5a7-5334-4a9d-8dd2-cf91628a1305

تاکید مکرر رهبر انقلاب بر توسعه سواحل مکران

برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ اهمیت منطقه مکران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده است.

رهبر انقلاب بارها نسبت به توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرده‌اند و یکی از نقاطی که توسعه آن را در این حوزه مهم دانسته‌اند، سواحل مکران است. اما علاوه بر تلاش دولت، مردم این منطقه نیز باید نسبت به اهمیت توسعه سواحل مکران نیز آگاهی کامل داشته باشند.

آیت الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا (1400/9/7) توسعه سواحل مکران را نیازمند فرهنگ‌سازی عنوان کردند و گفتند:‌ « در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.»

همچنین نگاه راهبردی ایشان به مناطق دریایی تا جایی است که ایشان با اشاره به ظرفیت‌های منطقه مکران بیان می‌کنند:‌«اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه‌ عظیم و مهم مکران می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد. »

ce8ee186-3d73-4a2e-a624-dcbb19bdc631

فواید محلی و بین المللی یک ابرپروژه ملی

نگاهی آینده نگرانه به جغرافیای اقتصادی جهان گواه آن است که امکان انتقال مرکز ثقل قدرت اقتصادی جهان به شرق آسیا دور از ذهن نیست و دست کم تا سه دهه آینده این منطقه رشد قابل توجه اقتصادی دارد که نباید از آن غافل بود. حضور اقتصادهای برتر جهانی و آینده‌داری چون چین، هند، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی موید همین موضوع است؛ بنابراین اهمیت منطقه مکران و دریایی که به اقیانوس هند، اقیانوس آرام و دریای چین و درواقع اینده اقتصادی جهان و اقتصادهای مستعد و نوظهور منتهی می‌شود، بر هیچ کس پوشیده نیست.

مکران رقبای منطقه‌ای نیز دارد اما به گفته کارشناسان سواحل مکران در منطقه را صرفا می‌توان با شهر نئوم ۲۰۳۰ عربستان مقایسه کرد که برای آن میلیاردها دلار هزینه شده و مکران می‌تواند چهره‌ جدیدی از ایران را به دنیا و منطقه نشان دهد. بنابراین توجه کافی به سواحل مکران و اقتصاد دریا محور می تواند آینده اقتصادی با ارزشی را چه برای مردم این منطقه و چه کل کشور به ارمغان بیاورد.

اهمیت مکران چه از لحاظ اقلیمی و گردشگری و ارتباط جهانی و اقتصاد آینده دار دریایی و همچنین مدار امنیتی که ایجاد می‌کند، می‌تواند سرنوشت مردم این منطقه و ایران را رقم بزند.
17ca818c-39bd-4e93-934c-42fdd5360822
 

نقش سواحل مکران در امنیت ملی

سواحل مکران به سبب قرار گرفتن درهارتلند انرژی، مجاورت با حوزه ژئوپلیتیک خلیج فارس،دسترسی به آب های بین المللی و آزاد، مجاورت با کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند و مزیت های ترانزیتی مناسب برای خشکی‌های اوراسیا ،دارای اهمیت استراتژیک فراوانی در کشور و منطقه است.

منطقه مکران منطقه‌ای راهبردی در معادلات امنیتی ایران به شما می رود. این منطقه از نظر مولفه‌های جغرافیای انسانی، جغرافیای اقتصادی و جغرافیایی طبیعی داری اهمیت بسیاری است و همچنین برقراری امنیت، پایه اصلی توسعه سواحل مکران است و در جنگ تحمیلی این منطقه یکی از ظرفیت‌های دفاعی کشور بود.

رهبر انقلاب درباره این ظرفیت امنیتی دفاعی( بازدید از منطقه سوم دریایی 9/12/1381 ) فرمودند: «دریای عمان و این منطقه دریایی، بسیار حائز اهیمت است. همانطوری که در دوره جنگ تحمیلی، در یک برهه توانستیم از این فرصت استثنایی استفاده کنیم. اگر این فرصت نبود، گلوی ما فشرده می‌شد و چابهار توانست ما را از آن حالت دست بسته بودن و اسارت آن زمان بیرون بیاورد. اکنون هم با توجه به مسائل سیاسی که در خلیج فارس می‌گذرد، حضور در کرانه دریای عمان برای ما یک فرصت فوق ‌العاده است. در اینجا همه برنامه ‌ریزی‌ ها را باید با توجه به این حقیقت مسلم انجام دهید.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: