رپورتاژ آگهی/

مقایسه قیمت ورق سیاه و ورق روغنی

کدخبر : 580381

ورق سیاه و ورق روغنی هر 2 از انواع ورق‌های پرکاربرد در صنعت هستند که به‌دلیل تفاوت‌هایی که دارند در پروژه‌های متفاوتی از آنها استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه کمتر از ورق‌های سرد یا روغنی است که دلیل آن را نیز می‌توان به پیچیدگی فرآیند تولید ورق سرد نسبت به ورق گرم نسبت داد.

ورق سیاه و ورق روغنی هر ۲ از انواع ورق‌های پرکاربرد در صنعت هستند که به‌دلیل تفاوت‌هایی که دارند در پروژه‌های متفاوتی از آنها استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه کمتر از ورق‌های سرد یا روغنی است که دلیل آن را نیز می‌توان به پیچیدگی فرآیند تولید ورق سرد نسبت به ورق گرم نسبت داد.

عمده تفاوتی که میان این۲ورق مهم و پرکاربرد وجود دارد، از نحوه تولید آنها نشات می‌گیرد. ورق سیاه تنها با فرآیند نورد گرم تولید می‌شود اما ورق روغنی، علاوه‌بر طی‌کردن نورد گرم، تحت عملیات نورد سرد نیز قرار می‌گیرد که همین امر موجب سطح تمام‌شده بهتر و باکیفیت‌تر در ورق روغنی خواهد شد. آشنایی با تفاوت‌ها و شباهت‌های میان این ۲ ورق باعث می‌شود تا بتوانیم انتخاب مناسب‌تری داشته باشیم.

مقایسه قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی

ورق سیاه چیست؟

قبل از بیان تفاوت‌های2ورق گرم و سرد، بهتر است هرکدام را به‌صورت مجزا بررسی کنیم. ورق سیاه در حین فرآیند تولید به‌دلیل قرارگیری در معرض دمای بالا، تماس سطح آن با دوده و همچنین قرارگیری در معرض اتمسفر، دارای سطحی سیاه‌رنگ بوده و همین امر نیز موجب نام‌گذاری آن به ورق سیاه می‌شود.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی نیز مانند ورق سیاه در مرحله اول فرآیند نورد گرم را طی می‌کند اما پس از سردشدن و انجام اسیدشویی، روغن‌کاری و کلاف پیچ می‌شود و تحت فرآیند نورد سرد قرار خواهد گرفت.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

ورق سیاه و ورق روغنی از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند، اما مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث تفاوت میان این2ورق صنعتی می‌شود، فرایند تولید است. همین مسئله خود سایر تفاوت‌ها را اعم از تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی رقم می‌زند. در ادامه به بررسی برخی از تفاوت‌های میان این2ورق می‌پردازیم.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی. چگونگی تولید. قیمت ورق سیاه و روغنی

تفاوت از نظر فرآیند تولید

ورق سیاه با اعمال حرارت بالا به‌اندازه دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد که معمولا بالاتر از 1100 درجه سانتی‌گراد است، به‌روش نورد گرم و از نورد اسلب تولید می‌شود. فرآیند تولید ورق روغنی مشابه فرآیند تولید ورق سیاه بوده، با این تفاوت که دارای یک مرحله تحت عنوان نورد سرد نهایی نیز است.

تفاوت از نظر کیفیت

کیفیت سطحی در ورق‌های روغنی بیشتر از ورق‌های سیاه است که دلیل آن نیز به فرآیند نورد سردی برمی‌گردد که در ورق‌های روغنی انجام می‌شود. خرید ورق روغنی به‌دلیل سطح کاملا صاف، صیقلی و یک‌دست، هزینه بالاتری نسبت به خرید ورق سیاه دارد.

تفاوت از نظر کاربرد

ورق‌های سیاه دارای ابعاد و ضخامت بیشتری نسبت به ورق‌های روغنی هستند، به‌همین دلیل از آنها در صنایعی که نیاز به تولید محصولات با ابعاد بزرگ دارند، استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال از ورق روغنی در تولید مخازن ذخیره با ابعاد بزرگ، صنایع فلزی سنگین، تانکرسازی، لوله‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

از طرفی ورق‌های روغنی به‌دلیل ابعاد و ضخامت کمی که دارند در تولید محصولات کوچک‌تر اما بادوام‌تر مانند صنایع ساختمانی، لوازم خانگی و مبلمان و همچنین خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت از نظر قیمت

تفاوت قیمت ورق سیاه نسبت به ورق روغنی به تفاوت در فرآیند تولید آنها برمی‌گردد. از آنجایی که فرآیند تولید ورق روغنی نسبت به ورق سیاه دارای پیچیدگی بیشتری است و هزینه‌های بیشتری را نیز به‌دنبال دارد، قیمت این ورق از ورق سیاه بالاتر است.

تفاوت قیمت میان این2نوع ورق به ظاهر آنها نیز برمی‌گردد. ورق روغنی به‌دلیل برخورداری از سطح صاف‌تر و صیقلی‌تر، در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظاهر کار اهمیت دارد. همین امر باعث می‌شود تا قیمت ورق روغنی 2 برابر قیمت ورق سیاه باشد.

قیمت ورق روغنی و عوامل موثر بر آن

قیمت ورق سیاه 1.5 میلی‌متری

ورق سیاه اغلب در ضخامت‌های بیشتر از 2 میلی‌متر تولید و عرضه می‌شود اما می‌توان آن را در ضخامت‌های 1.25، 1.5 و 1.8 میلی‌متری نیز تولید کرد. این ضخامت‌ها تنها به سفارش مشتری تولید می‌شود و به‌همین دلیل ممکن است قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

قیمت ورق سیاه 2 میلی‌متری

یکی از متداول‌ترین ضخامت‌هایی که برای ورق سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضخامت 2 میلی‌متری است. این ضخامت از ورق سیاه که به‌عنوان ورق فولادی مادر برای تولید ورق‌های دیگر استفاده می‌شود، دارای کاربرد گسترده‌ای است و به‌همین دلیل قیمت آن قیمت نهایی برخی از دیگر محصولات را نیز در بازار تعیین می‌کند.

خرید ورق سیاه

کارخانه‌های زیادی امروزه در ایران به تولید ورق سیاه می‌پردازند. فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان، اکسین اهواز و مجتمع فولاد گیلان از جمله این کارخانه‌ها هستند که می‌توانید با مقایسه قیمت‌های موجود در بازار، ورق مورد نیاز خود را از کارخانه معتبر خریداری کنید.

مزایای استفاده از ورق سیاه

ورق سیاه دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیاری است که باعث شده تا بسیاری از صنایع آن را برای تولیدات خود استفاده کنند. انعطاف‌پذیربودن یکی از ویژگی‌های این نوع ورق است که همین خم‌شوندگی باعث می‌شود تا ورق سیاه جایگزین ورق سرد یا روغنی در بسیاری از صنایع شود.

علاوه‌بر این مزایای دیگری مانند پایین‌بودن قیمت ورق سیاه نسبت به ورق روغنی، مدت‌زمان تولید کوتاه‌تر، خاصیت چکش‌خواری بالا، استحکام و سختی زیاد، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین مقاومت کششی بالا، این نوع ورق را به ماده‌ای مناسب برای صنایع مختلف تبدیل کرده است.

مزایای استفاده از ورق سیاه. وژگی ها و کاربرد ورق سیاه

نحوه خرید ورق سیاه

یکی از راه‌های خرید ورق سیاه، استفاده از بورس و عاملین فروش کارخانه فولاد مبارکه است. این روش نیاز به ارائه مدرک واحد تولیدی و ظرفیت سنجی از طرف وزارت صمت و تاییدیه‌های مختلف دارد. برای خرید ورق سیاه از بورس، تولیدکنندگان باید مبلغ درخواست خود را کامل پرداخت کرده و پس از 3 ماه محصول را دریافت کنند.

این زمان تحویل 3 ماهه از مشکلات بزرگ تهیه ورق سیاه از بورس است که باعث می‌شود تا تولیدکنندگان بخش زیادی از سرمایه نقدی خود را صرف خرید کنند. از طرفی متداول‌ترین روش تهیه ورق گرم، بازار آزاد است. سفیران آهن با حذف واسطه‌ها در بازار و خرید مستقیم از کارخانجات تولیدی، توانسته تا قیمت نهایی را در عین کیفیت بالا، به کمترین میزان ممکن کاهش دهد.

جمع‌بندی

ورق‌های سیاه و روغنی2نوع از ورق‌هایی هستند که بسیاری از صنایع مختلف برای ادامه فعالیت خود به‌ آنها نیاز دارند. این2ورق از نظر شکل ظاهری، فرآیند تولید، قیمت و کاربرد با یکدیگر متفاوت‌اند. این تفاوت‌ها باعث شده است تا صنایع مختلف متناسب با نیاز خود نسبت به خریداری هریک از این انواع اقدام کنند.

قیمت ورق سیاه نسبت به ورق روغنی کمتر است و همین امر مهم‌ترین دلیلی است که بسیاری از صنایع را به خرید ورق سیاه ترغیب می‌کند. سفیران آهن با سابقه درخشان خود در زمینه خرید و فروش انواع آهن‌آلات، سعی در حذف واسطه‌ها و فروش محصولات با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت به مشتریان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: