مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست مشترک با مدیران سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد؛

اصلاح فرایندها در سازمان تأمین‌اجتماعی در جهت فسادستیزی و تحقق شفافیت است

کدخبر : 596882

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشستی مشترک با احمد علی‌محمدی بازرس‌کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور که با حضور جمعی از معاونین، مدیران‌کل و مدیران‌عامل شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در بخش‌های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد؛ مبارزه با همه مظاهر فساد و تلاش برای شناسایی و حذف گلوگاه‌های احتمالی فساد را یکی از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی را درون اتاق شیشه‌ای و در معرض دید همه مردم قرار دهیم. اصلاح فرآیندها که در این دوره در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته، در راستای رسیدن به فسادستیزی و تحقق شفافیت است.

 موسوی در این نشست با اشاره به گستردگی و تنوع خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: به سبب گستردگی خدمات، تعداد کثیر مخاطبان و نیز اهمیت و حساسیت خدمات، بعضاً نسبت به برخی اشکالات بزرگنمایی می‌شود. بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و روزانه چند میلیون خدمت در حوزه‌های مختلف درمانی، بیمه‌ا‌ی و اقتصادی این سازمان به مردم ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به جایگاه کمیته صیانت در این سازمان گفت: در ابتدای دوره مدیریتی جدید، کمیته صیانت در سازمان تشکیل شد و علاوه بر مسائل مربوط به اصلاح فرآیندها، بررسی پرونده‌هایی در دستور کار این کمیته قرار گرفت که برخی از آن‌ها سال‌ها مسکوت مانده بود و احیای حقوق سازمان در این پرونده‌ها برای سازمان تأمین‌اجتماعی، دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال داشت.

وی با اشاره به این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر ظرفیت‌های قانونی نهادهای نظارتی بیرونی، سامانه‌های نظارت مردمی را نیز در ساختار خود دارد، گفت: طی سال‌های اخیر با تلاش مجدانه همکاران ما در سازمان تأمین‌اجتماعی سه سامانه نظارت مردمی راه‌اندازی شد که یکی در حوزه بازرسی، یکی در زمینه تخلفات اداری و یک سامانه مستقل در حوزه حراست فعالیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، سامانه ۱۴۲۰ را داریم که شبانه‌روز پاسخگوی بیمه‌شدگان عزیز سازمان تأمین‌اجتماعی است و همه این سامانه‌ها با هدف استفاده از ظرفیت نظارت مردمی راه‌اندازی شده است.

موسوی در ادامه با تقدیر از حسن همکاری سازمان بازرسی کل کشور، اظهار داشت: در دوره اخیر همکاری سازمان بازرسی کل کشور با سازمان تأمین‌اجتماعی؛ علاوه بر اقدامات سلبی، فعالیت‌های ایجابی سازمان بازرسی با هدف صیانت از دارایی مردم، حرکتی بسیار مثبت بود. ورود ایجابی به مسائل و ارائه گزارش‌های راهبردی و مفصل به ارکان نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای بسیار خوبی برای مجموعه ما داشت و امیدواریم توسعه این اقدامات در آینده ثمرات بیشتری برای سازمان تأمین‌اجتماعی و مخاطبان و ذی‌نفعان آن به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در حکمرانی تأمین‌اجتماعی اگر مجموعه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور را همکار خود ندانیم، قطعاً در تحقق اهداف سازمان دچار مشکل می‌شویم؛ چه حضور و همکاری این عزیزان، تدبیر قانون‌گذار است و حتماً برای ما و مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی مثمر و مفید خواهد بود. به طور کلی اگر نگاه همدلی و برادری میان قوا و دستگاه‌های مختلف نباشد، ما در مأموریت‌های خود در مسیر تحقق بخشیدن به اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی موفق نخواهیم شد و از این حیث امیدوارم که این همدلی و همکاری‌ که طی سالیان گذشته خصوصاً در دوره اخیر مدیریتی میان ما و نهادهای نظارتی برقرار بوده، همچنان استمرار داشته و توسعه پیدا کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر این‌که امروز مبارزه با فساد اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی است، اظهار داشت: اینکه ما باید از همه ابزارها و اختیارات خود در جهت تأمین امنیت و آرامش بیمه‌شدگان و تضمین منافع بین‌النسلی استفاده کنیم، مستلزم مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است. از این جهت در کنار اقداماتی که در راستای ارائه هر چه بهتر خدمت به مردم انجام می‌دهیم، باید پاسخگو هم باشیم و در زمان مقتضی از پاسخگویی به پرسش‌ها غافل نشویم. امروز اگر سازمان تأمین‌اجتماعی مسیر موفقیت را در پیش گرفته، حاصل همکاری همه ارکان سازمان از جمله همکاران ما در بخش نظارتی است.

وی افزود: آیه «کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا…» برای همین امروز ما است و کسی که بر مبنای فطرت الهی حرکت می‌کند، باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد. برخورد با فساد در سازمان تأمین‌اجتماعی باید با جدیت انجام شود و در این حوزه هیچ تعارفی نداریم و با کوچکترین تخلفات به شدت برخورد می‌کنیم. در دوره جدید مدیریتی این سازمان به تبع گفتمان دولت مردمی سیزدهم؛ برخورد با فساد، یک اولویت بسیار مهم بوده است.

موسوی، اصلاح فرآیندها را مسئله‌ای مهم در جریان مبارزه با فساد توصیف کرد و گفت: اصلاح فرآیندها اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی در برخورد با فساد است و این کاری است که به تنهایی از این سازمان ساخته نیست و مستلزم همکاری مجموعه‌های نظارتی و همه قوا است. ما به دنبال این هستیم که عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی را درون اتاق شیشه‌ای و در معرض دید همه مردم قرار دهیم و این اصلاح فرآیندها در راستای رسیدن به همین شفافیت است. لیست هوشمند؛ قدم اول ما در زمینه اصلاح فرآیندها بود که هم‌اکنون در حال اجرا است و با همین اقدام به‌زودی بساط بسیاری از سوء‌جریان‌ها جمع می‌شود. در قدم بعدی خوداظهاری بیمه‌ای را در دستور کار داریم که ان‌شاءالله در سال جدید بتوانیم با اجرای آن و به‌طور کلی با کاهش دخالت‌های انسانی، شفافیت را در مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی افزایش داده و یک قدم دیگر در مسیر مبارزه با فساد حرکت کنیم.

وظیفه سازمان بازرسی، مبارزه با سوء‌جریان‌ها و تخلفات احتمالی است

بر اساس این گزارش، احمد علی‌محمدی بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای مبارزه با فساد و همکاری مثبت با این سازمان، اظهار داشت: بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور متولی اجرای صحیح قوانین، نظارت بر حسن اجرا و جلوگیری از تشکیل سوءجریان است که وظایف ما در وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی را همین سه حوزه تعیین می‌کند. علاوه بر این، رویکرد مبارزه با فساد در دولت مردمی سیزدهم هم باید در کنار آن وظایف سه‌گانه پیگیری شود. بر این اساس تیم‌های ما در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مستقر می‌شوند تا بر اساس مستندات گزارشاتی تهیه کنند که این گزارشات در نهایت به نفع خود آن سازمان‌ها است.

علی‌محمدی افزود: متأسفانه برخی در تلاش هستند که واقعیت را جعل و این‌گونه القاء کنند که در کشور فساد سیستماتیک وجود دارد در حالی‌که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که فساد سیستماتیک وجود ندارد و اگر به صوت موردی فساد و تخلف هست، باید به شدت و به اقتضای مورد، با آن‌ها برخورد شود تا از آن مجموعه به خوبی صیانت شود. درحالی‌که این موارد استثناء است و مدیران مخلص و خدوم ما به‌موقع در صحنه حاضرند و دلسوزانه مشغول حل مشکلات کشور هستند.

وی افزود: همه ما درون یک کشتی نشسته‌ایم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و از تخلفات و فسادهای احتمالی همه مردم متضرر می‌شوند و از این جهت همه ما باید با همکاری یکدیگر، مشکلات را رفع کنیم.

بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی مجموعه بسیار بزرگی است که در حوزه‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی به مردم است. مجموعه‌ای که در حوزه اقتصادی نیز فعالیت دارد و همه ما می‌دانیم که امروز کشور ما تحت فشار بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی است و این تحریم‌ها خود مفسده‌هایی برای ما به دنبال دارد. برخی از تأمین‌کنندگان مواد اولیه در خارج از کشور، فضا را علیه ما انحصاری می‌کنند و این انحصار ارائه خدمات در درون کشور زمینه برخی تخلفات را فراهم می‌کند که وظیفه همکاران مستقر ما در نهادها و سازمان‌ها مبارزه با این تخلفات احتمالی است.

وی افزود: انتظار ما این است که نهادها و سازمان‌ها به گزارش‌ها و پیشنهادات ما توجه کنند، چون ما در ارائه این گزارشات همه جوانب کار و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیریم. در بخش تکالیف قانونی نیز انتظار داریم که سازمان اقدامات خود را به طور کامل به ما منعکس کند تا ان‌شاءالله همه ما بتوانیم به بهترین نحو به وظایف خود عمل کنیم و آرامش خاطر و امنیت مردم را به بهترین نحو تأمین کنیم.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در جریان این نشست که با حضور برخی معاونین و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی برگزار شد، علی محمودی مدیرکل حراست، هادی قیومی مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات و میثم جعفری مسئول هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تأمین‌اجتماعی، به صورت جداگانه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف ازجمله ظرفیت نظارت مردمی در سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه کردند. حامد باتقوا سربازرس گروه بازرسی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی نیز در این نشست، بر استمرار همکاری میان دو سازمان تأکید کرده و ضمن تقدیر از توجه و اهتمام ویژه مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه مبارزه با فساد، مطالبی را در زمینه توسعه همکاری این دو سازمان بیان کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: