در نشست خبری سخنگوی صنعت آب کشور مطرح شد:

هشدار کم‌آبی به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در کل کشور | باوجود چهارمین سال خشکسالی، طرح جیره‌بندی آب تهران نداریم

هشدار کم‌آبی به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در کل کشور | باوجود چهارمین سال خشکسالی، طرح جیره‌بندی آب تهران نداریم
کدخبر : 591293

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه در چهارمین سال خشکسالی هستیم از بحران کم‌آبی به دلیل کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌ها در سال جاری آبی بر طبق متوسط آماری در ۳۱ استان ایران و وضعیت اضطراری تامین آب در ۵ استان کشور خبر داد که طرح‌هایی برای مدیریت و تامین آب ارائه و اجرا می‌شود. البته طرحی مبنی بر جیره‌بندی آب وجود ندارد.

به گزارش شماواقتصاد: نشست خبری عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور در جمع اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه متوسط بارش رخ داده در کل کشور را ۴۸ میلی‌متر از اول مهر ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با دوره‌های بلندمدت که ۸۰ میلیمتر باشد، حدود ۴۰ درصد کمتر است. 

وی با بیان اینکه حدود ۲۶ استان کشور کمتر از مقادیر خود بارش دریافت کردند، افزود: سال آبی جاری از نظر رتبه در میان ۵۵ سال در سال ۴۵ قرار دارد ولی در همین ۵۵ سال حدود ده سال داشته‌ایم که میزان بارش آن کمتر از سال آبی جاری بوده است. 

عیسی بزرگ‌زاده، تصریح کرد: در حالی که باید در کل کشور ۲۸.۵ درصد بارندگی تحقق می‌یافت، ولی ۱۸.۶ درصد رخ داده است. متاسفانه بارش‌های دی‌ماه نسبت به شرایط نرمال بسیار بدتر بوده است. کشور در چهارمین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد به همین دلیل اکنون مدیریت خشکسالی سخت‌تر شده است. تنها استان‌هایی نظیر مازندران و گلستان به لحاظ بارندگی در وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد. اما استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، تهران، فارس در وضعیت اضطراری تامین آب قرار دارند که برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف و تقاضا برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی درباره برنامه‌های وزارت نیرو در این شرایط، گفت: با توجه به شرایط، وزارت نیرو پاسخ‌های مناسب برای تامین آب شرب را طرح‌ریزی کرده است. این واکنش‌ها به چند دسته در تامین و مدیریت آب تقسیم‌بندی شده است. بخش تامین عمدتا توسط وزارت نیرو طرح‌ریزی شد و به نهادهای عالی و ستاد معاون اول ریاست‌جمهوری ارائه شد که حمایت‌های خوبی از طرف این معاونت در جلسه‌ای که با حضور سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، انجام گرفت.

سخنگوی صنعت آب کشور، ضمن تاکید بر اینکه طرحی برای جیره بندی آب در تهران نداریم، اضافه کرد: آب مورد نیاز شهروندان به خوبی تامین می شود و مردم تهران نگرانی در باره تامین آب نداشته باشند. شهرهای سیستان، مشهد، تهران، گلستان و فسا در فارس در پیشانی طرح های تامین آب وزارت نیرو قرار دارند.

بزرگ‌زاده درباره طرح‌ مدیریت مصرف آب نیز تاکید کرد: بخشی که مربوط به وزارت نیرو می‌باشد طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، اما بخشی هم توسط شهروندان تهرانی باید انجام پذیرد که درخواست می‌کنیم تا میزان مصرف را با حذف غیرضرورها کاهش بدهند.

 



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: