منطقه آزاد ماکو

ترسیم افق روشن برای منطقه آزاد ماکو در توسعه همکاری های اقتصادی با بلاروس

ترسیم افق روشن برای منطقه آزاد ماکو در توسعه همکاری های اقتصادی با بلاروس
کدخبر : 585311

بلاروس، در نظم نوین جهانی، در تکاپوی عبور از سایه تحریم غرب و چرخش به سمت فرصت‌های نهفته در شرق است. منطقه آزاد ماکو نیز به واسطه نزدیکی به این کشور و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ایران و اروپا، یک منطقه استراتژیک برای توسعه همکاری های اقتصادی برای کشور بلاروس می باشد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، در دیدار حسین گروسی مدیرعامل  و فعالان اقتصادی ماکو با معاون اقتصادی منطقه آزاد مینیسک و فعالان اقتصادی این منطقه در تهران ظرفیت های دو منطقه آزاد مورد بررسی قرار گرفت که منجر به عقد تفاهم نامه همکاری شد.

***‌چرا ظرفیت های منطقه آزاد ماکو برای مینسک اهمیت دارد؟

معاون اقتصادی منطقه آزاد مینسک در این نشست گفت:‌ بلاروس به منظور ارتباط با آب‌های آزاد جهان به بنادر و ظرفیت‌های جاده‌ای و ریلی ایران نیازمند است تا مسیر تازه‌ ترانزیتی جدید برای صادرات کالاهای تولیدی خود بیابد که نقش منطقه آزاد ماکو در این خصوص اهمیت ویژه ای دارد.

سرگی ویکتوروویچ Sergey Viktorovich گفت: ما به دعوت اتاق بازرگانی ایران به این کشور سفر کردیم و در همایش تجاری که قرار است در ایران برگزار شود شرکت ها و بخش منطقه آزاد مینسک به ارائه ظرفیت هایش خواهد پرداخت.

***‌ تسهیل تجارت و فعالیت اقتصادی در ماکو منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد بانک آفشور برای امکان ایجاد فعالیت‌های بانکی در سطح بین‌المللی در منطقه آزاد ماکو گفت: این بانک‌ها تحت مجوز بانکداری بین‌المللی قرار دارند و عموماً در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند.

حسین گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو در موضوع لجستیک هوشمند برای تسریع در ترانزیت کامیون ها از مرز پیشگام بوده افزود: فرودگاه بین المللی ماکو نیز با امکان کارگو و ده ها فرصت دیگر در این منطقه، ظرفیتی است که می تواند در تبادلات اقتصادی ایران و کشورهای اوراسیا و مناطق آزاد دیگر در منطقه تاثیر داشته باشد.

وی با ارائه ۱۱۰ فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو برای فعالان اقتصادی منطقه آزاد مینسک اضافه کرد: از شما عزیزان دعوت می کنیم که با حضور در منطقه آزاد ماکو از نزدیک با این ظرفیت ها آشنا شوید.

در این جلسه دو طرف با ارائه اطلاعات در خصوص ظرفیتهای منطقه آزاد کشورشان به تبادل اطلاعات پرداختند.

*** سرزمینی در حال عبور از سایه تحریم

جمهوری بلاروس سرزمینی به وسعت ۲۰۷/۶۰۰ کیلومتر مربع است که با روسیه، اوکراین، لهستان هم‌مرز است. نزدیک به نیمی از زمین‌های این کشور زمین قابل کشت است که مزیت اقتصادی قابل توجهی برای مینسک محسوب می‌شود. بلاروس نزدیک به ۱۰ میلیون جمعیت دارد که اکثر آن مسیحی بوده و زبان رسمی روسی است. نظام سیاسی در این کشور سوسیال دموکراسی بوده و رئیس‌جمهور از سوی مردم انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور بلاروس بر اساس قانون اساسی این کشور برای یک دوره پنج‌ساله انتخاب می‌شود که قابلیت انتخاب مجدد به دفعات را داراست و از این رو «الکساندر گریگورویچ لوکاشنکو» از سال ۱۹۹۴ تاکنون برای ۶ دوره پیاپی رئیس‌جمهور بوده و از سال ۲۰۲۰ «رومن گلاوچنکو» نخست وزیر بلاروس است.

بلاروس طی سال‌های گذشته تلاش کرده است، مالکیت و دخالت دولت را در اقتصاد خود کاهش دهد اما با وجود تمام این تلاش‌ها در مسیر خصوصی‌سازی، همچنان ۷۰ درصد اقتصاد در مینسک در دست دولت است. مسکو بزرگترین شریک تجاری بلاروس است و انواع ماشین آلات کشاورزی، راه‌سازی، کامیون، اتوبوس مهمترین محصولات صادراتی بلاروس که بیش از ۷۰ درصد حجم صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. محصولات کشاورزی (به ویژه کود پتاس)، مواد غذایی، مدارهای ریز الکترونیکی و ادوات اپتیکی هم از دیگر فراورده‌های تولیدی در بلاروس است که به دیگر کشورها صادر می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: