مدیرعامل گروه مپنا در جمع خبرنگاران:

تمرکز مپنا بر انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر از همیشه است

کدخبر : 592884

محمد اولیاء، مدیرعامل شرکت گروه مپنا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق در جمع خبرنگاران پاسخگوی سوالات آنها درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای مپنا در حوزه انرژی‌های بادی، خورشیدی و صنعت آب بود.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی درباره تغییرات ساختاری در دوره جدید مدیریتی مپنا گفت: در دوره جدید مدیریتی گروه مپنا برای اینکه یکسری از کسب و کارها تمرکز بیشتری برای رشد داشته باشند این تغییرات ساختاری ایجاد شده است. سه موضوع تجدیدپذیرها، بهره وری و صنعت آب از موضوعاتی هستند که در اصلاحات و تغییرات ساختاری گروه مپنا تمرکز و تغییر ویژه‌ای بر روی آنان بوده است.

او ادامه داد: کسب و کارهای قدیمی‌تر گروه مپنادر سال‌های گذشته رشد زیادی داشته‌اند، از جمله حوزه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی. اما صنعت انرژی لاجرم به سمت کم کردن سوخت‌های فسیلی و استفاده از تجدیدپذیرها می‌رود و ما هم باید برای این منظور سرعت بیشتری به این حوزه‌های کسب و کاری خود می‌دادیم. گرچه درباره این سه موضوع هم سوابق و پروژه‌هایی در سال‌های گذشته در گروه مپنا داشته‌ایم.

اولیاء افزود: به طور مشخص در حوزه تجدیدپذیرها از حدود ۱۰ سال پیش مپنا واحدهای بادی از جمله تجهیزات توربین‌های بادی را در چهارکارخانه و نیروگاه‌های متعدد با سرمایه گذاری مپنا و یا برای مشتریان دیگر به صورت EPC ساخته است. حوزه دیگر در تجدیدپذیرها نیروگاه‌های خورشیدی است که قدیمی‌ترین نیروگاه خورشیدی را در کهک به صورت یک نیروگاه خورشیدی کوچک ۲ مگاواتی با سرمایه گذاری خود مپنا کار کردیم.

محمد اولیاء در خصوص بزرگترین نیروگاه خورشیدی حال حاضر کشور گفت: در حال ساخت این نیروگاه هستیم. که قرارداد ان مربوط است به قرارداد با شرکت فولاد مبارکه؛ این قرارداد مربوط به ساخت یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی است. البته باید توجه داشته باشید در نیروگاه‌های خورشیدی ۶۰۰ مگاوات عدد بسیار بزرگی است.

مدیرعامل گروه مپنا درباره پیشرفت این پروژه اضافه کرد: نیروگاه فولاد مبارکه همین الان در حال احداث است. هفته گذشته از آن بازدید داشتم. در دوبخش کارها در حال پیش رفتن است یکی بخش‌های ساختمانی تاسیسات متمرکز مثل پست و اتاق کنترل و یکی هم بخش تجهیزات سلول‌های خورشیدی که عملیات ساختمانی آن درحال انجام است. در حال حاضر پیشرفت پروژه حدود ۲۰ درصد است.

او تصریح کرد: نیروگاه بادی اصولا پیچیدگی و سرمایه‌بری بیشتری دارد. نیروگاه خورشیدی ساده‌تر است و در زمان سریعتری هم به بهره‌برداری می‌رسد. اجزایی هم که دارد شامل پنل‌ها و اینورتر (برای اتصال به شبکه)، استراکچر و ترکر (برای تنظیم زاویه نسبت به ارتفاع خورشید) می‌شود. پنل‌ها هم به صورت یکطرفه است و هم به صورت دوطرفه، که در پنل‌های دوطرفه حدود ۲۰ درصد به راندمان شبکه اضافه می‌شود. در مورد ساخت داخل این‌ها نسبت به نیروگاه‌های بادی مپنا برای آنکه بتوانیم ساخت داخلی تجهیزات را بیشتر کنیم وارد شراکت با سرمایه‌گذاران و صاحبان تکونولوژی خارجی شدیم.

اولیاء بر این نکته تاکید کرد که سرعت تغییر تکنولوژی در پنل‌های خورشیدی بسیار سریع است. این موضوع باعث افت شدید قیمت در این پنل‌ها می‌شود و قیمت‌ها در این حوزه به شدت کاهشی است. البته اغلب پنل‌ها وارداتی هستند به جز مقدار اندکی از آنها که بخشی از آن را هم مپنا در مشهد تولید می‌کند. اما به این معنی نیست که از صفر معدن سیلیکون تا پایان کار اینجا تولید بشود. این کار اصلا اقتصادی نیست. هر شرکتی در کشور تجهیزات خورشیدی تولید می‌کند ناچار باید شراکت خارجی داشته باشدتا هم بتواند تولیداتش را به روز نگه دارد و هم اینکه تولید را اقتصادی کند. البته ساخت تجهیزاتی مثل استراکچر، ترکر و اینورتر در داخل کشور از نظر اقتصادی بهتر است. همین تجهیزات را الان در گروه مپنا و شرکت مکو می‌سازیم.

فعالیت‌های صنعت آب در گروه مپنا

مدیرعامل شرکت مپنا در خصوص فعالیت‌های صنعت آب مپنا گفت: امسال فعال‌تر از سال‌های گذشته در نمایشگاه صنعت آب حاضر شدیم. در این حوزه یک سابقه ۱۰ ساله داریم اما در حال حاضر با شیب بیشتری باید پروژه‌هایمان را انجام دهیم. اولین پروژه آب مپنا به حدود ۱۰ سال پیش بر می‌گردد که در نیروگاه آب و برق قشم شروع به کار کردیم.

او تصریح کرد: در این پروژه چهار واحد تولید آب شیرین بر اساس روش حرارتی و مجموعا ۱۸هزار متر مکعب در روز تولید کردیم و همین حالا بخش زیادی از آب مصرفی روستاهای قشم وابسته به این پروژه است. پروژه دیگری در قشم داریم که در کنار نیروگاه بزرگ قشم با سرمایه گذاری مپنا و یک شریک دیگر در حال انجام است. پروژه دیگری که به بهره برداری رسیده پروژه لیان بوشهر است که به روش RO انجام می‌شود. فاز اول این پروژه در حال بهره برداری است بقیه آن هم تا آخر سال تکمیل می‌شود.

اولیاء گفت: مپنا همچنین در حال شرکت در مناقصه برای تامین ۲ یا ۳ آب شیرین کن ۲۰۰هزار متر مکعبی برای صنایع است. در این مناقصه به غیر از شیرین‌سازی مپنا در زمینه انتقال آب هم شرکت کرد و برنده شد و تاسیسات انتقال آب مهمی را در شرق کشور نصب خواهد کرد. در پروژه بازچرخانی آب مهمترین پروژه مپنا در ذوب آهن اصفهان است. مپنا در مناقصه برنده شده است و اخیرا از آن بازدید کرده‌ام. متوجه شدیم بسیار پروژه خوبی است که ذوب آهن قرار است از فاضلاب دو شهر فولادشهر و زرین‌شهر برای تامین آب شیرین خود استفاده کند که هم از نظر محیط زیستی و هم مقیاس بزرگ پروژه بسیار قابل اهمیت است. قرار است ۸۰۰ متر مکعب در روز خروجی این پروژه باشد.

او افزود: در تهران پروژه‌ای نداریم اما با توجه به توسعه‌ای که در بخش صنعت آب ایجاد کرده‌ایم در مناقصات آتی فعال‌تر خواهیم بود و امیدواریم پروژه‌هایی مربوط به شهر تهران را هم اجرا کنیم.

۷۰۰ مگاوات پروژه در انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیرعامل گروه مپنا درباره تعداد پروژه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: این عدد حدود ۷۰۰ مگاوات خواهد بود، البته این بخشی از عدد بزرگتری است که امیدواریم تا دو سال آینده به آن برسیم. ما درحال آماده کردن خودمان برای پشتیبانی از سیاست‌های بالادستی در دولت هستیم و تغییراتی هم که در ساختار ایجاد کرده‌ایم در این جهت است که بتوانیم سهم بزرگتری را در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برداریم. این عددی که اعلام کردم برای قراردادهایی است که قطعی شده است. در حوزه خارج از ایران هم برای ۶۵۰ مگاوات در دو کشور برنامه ریزی کرده‌ایم که امیدواریم به زودی قطعی شود.

اولیاء همچنین در خصوص امکان صادرات برق تجدیدپذیر به ترکیه گفت: صادرات برق به ترکیه مقدماتی داشت که باید با توانیر به نتیجه می‌رسیدیم. مپنا مقش مهمی در این موضوع دارد اما هنوز قطعی نیست که در چه حجمی به پروژه ورود می‌کنیم.

 

استفاده از هیدورژن برای تامین انرژی

او سپس درباره موضوع استفاده از هیدورژن برای تامین انرژی تصریح کرد: هیدروژن یکی از بازیگران مهم انرژی در آینده دنیا خواهد بود. می‌دانیم که این عنصر به صورت آزاد در طبیعت وجود ندارد و برای تولید آن باید انرژی صرف کرد که همین موضوع استفاده از آن را محدود می‌کند؛ اما وقتی هیدروژن را استحصال کردیم برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی بسیار مفید است. ما دنبال‌روی روند موجود در دنیا هستیم و تجهیزات نیروگاهی که برای سوخت گاز تولید کرده‌ایم در حال تغییر برای ترکیب استفاده از هیدروژن است. حداقل در دو مورد از توربین‌ها و یکی از بویلرهای حرارتی ما برای این منظور تغییر داده شده‌اند.

اولیا اضافه کرد: ما قصد داریم در سه حوزه تجدیدپذیرها، صنعت آب و بهره‌وری انرژی بازیگر مهمی باشیم. اینکه در هر کدام از این حوزه‌ها چقدر تجهیزات ساز و تولید کننده بشویم وابسته به این موضوع است که فضای رقابتی در دنیا به چه صورتی پیش برود. اما باید توجه داشته باشیم در حوزه مثلا نیروگاه‎های خورشیدی فرصتی که در زمینه نیروگاه‌های حرارتی بود، وجود ندارد. ما به دنبال آنچه خواهیم رفت که در آن مزیت داریم.

قرارداد جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی

مدیرعامل گروه مپنا در پایان نشست در خصوص قرارداد مپنا برای تولید جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی گفت: مپنا یک سابقه شش ساله برای ورود به این موضوع دارد. ما برای خودروهای برقی پیشرانه تولید کرده‌ایم و یکی دو قرارداد تجاری برای خودرو و اتوبوس اجرا کرده‌ایم. اما در مورد زیرساخت و ایستگاه‌های شارژ اتفاقا فکر می‌کنیم فرصت بیشتری برای مپنا هست به این دلیل که به هر حال ما خودروساز نیستیم و پیشرانه را برای خودروسازها تامین می‌کنیم. اما در حوزه شارژرها و ایستگاه‌های شارژ مزیت خوبی داریم از نظر فنی هم پیشرفت خوبی کرده‌ایم. قرارداد با شهرداری تهران بسیار خوب بوده و فاز اول آن انجام شده بقیه تجهیزات آن قرارداد هم در کارخانجات ما در حال ساخت است و تا انتهای بخش دیگری از شارژرها تحویل داده می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: