سنگ آهن گهرزمین

سبزشدن شاخص بورس با همت سنگ آهن گهرزمین

کدخبر : 596197

بررسی بازار سرمایه در ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سنگ آهن گهرزمین نقش برجسته ای در سبز شدن شاخص بورس داشته است.

بررسی بازار سرمایه در ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سنگ آهن گهرزمین نقش برجسته ای در سبز شدن شاخص بورس داشته است.

برای آنکه اقتصاد آشفته کشور مدیریت شود، لازم است تمامی بخش‌ها به صورت مستمر فعال شود. بی شک بخش تولید نقش تاثیرگذاری در اقتصاد دارد. تولید نه تنها می‌تواند نیاز داخل را تامین کند، بلکه به جذب نقدینگی منجر شود و به معضل واسطه گری، دلالی، رانت و... پایان دهد. اگر تولید بخوبی فعال شود، می‌تواند جذابیت‌های لازم را برای انواع محصولات تولیدی فراهم کند.

بورس مهم و تاثیرگذار

بازار سرمایه یکی از مهمترین بخش‌ها برای مدیریت اقتصاد است. اگر سرمایه‌های سرگردان در بورس به جریان بیفتد، رغبت به حضور در بازار‌های واسطه گری کاهش می‌یابد و تاثیرات مخرب دلالی بر اقتصاد بشدت کاهش می‌یابد. سرمایه‌های سرگردان در سیاه بازار دلار، سکه، خودرو، مسکن، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و خلاصه هر کس بنابر حوزه فعالیت اقتصادی به جریان می‌افتد و تورم ایجاد می‌کند. البته تورم در یک محدوده نمی‌ماند و هر چقدر تورم در یکی از بخش‌های اقتصادی بحران آفرینی کند، دیگر بخش‌ها را نیز به چالش می‌کشد و بحران سراسری را رقم می‌زند.

بستر مدیریت سرمایه

مهمترین نقشی که بورس ایفا می‌کند، مدیریت بازار است. واقعیت اقتصادی بر تعادل بین عرضه و تقاضا تاکید دارد. اما هنگامی که نظام توزیع مشکل دارد، تعادل بین عرضه و تقاضا اتفاق نمی‌افتد و معضلی به نام احتکار، بازار را به چالش و بحران می‌کشاند. اما هنگامی که قرار باشد عرضه و تقاضا در تالار شیشه‌ای صورت بگیرد، دست دلالان کوتاه می‌شود و تکلیف خریدار با فروشنده روشن می‌شود. در این صورت حجم تولید و میزان عرضه مشخص می‌شود که بر مبنای آن می‌توان تشخیص داد چه میزان کالا از چه نوعی در کشور تولید می‌شود و چه فرد یا افرادی نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

جایگاه فولاد در اقتصاد

اگر جایگاه فولاد ایران در بین تولیدکنندگان فولاد جهان را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که رتبه دهم جهان با اقتدار به ایران اختصاص یافته است. این جایگاه نشان می‌دهد که تا چه اندازه در عرصه فولاد موفق عمل کرده و توانسته ایم در این عرصه سرمایه گذاری، اشتغالزایی و تولید داشته باشیم. این جایگاه انگیزه فعالیت بیشتر را برای تولید فولاد مطرح می‌کند تا بتوانیم رتبه‌های بالاتری در عرصه‌های جهانی را بدست بیاوریم.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاران در تور جذابیت‌های گهرزمین

 

فولادسازی‌های بزرگ

اگرچه شرکت‌های بسیاری در زمینه فولادسازی فعالیت می‌کنند، اما تعدادی از این شرکت‌ها از دیگران توانمندتر عمل کرده و توانسته اند حضور خود را به دیگر فولادسازی‌ها تحمیل کنند. به عبارت بهتر تولیدکنندگان بسیاری محصولات خود را در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه می‌کنند، ولی حجم عمده عرضه‌ها متعلق به چند شرکت بزرگ است.

نقش آفرینی گهر زمین

یکی از این فولادسازی ها، شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین است. این شرکت توانسته با تولید محصولات با کیفیت، جایگاه خود را در بازار سرمایه تحکیم کند و مهمتر آنکه در سبزشدن نماد و شاخص نقش جدی داشته باشد. ارزش معاملات ۱۱ عرضه کننده برتر رینگ صنعتی بورس کالا در سال گذشته به بیش از ۵۸۰ هزار میلیارد تومان رسید که سهم شرکت سنگ آهن گهرزمین به نوعی بود که رتبه هفتم بورس را بخود اختصاص داد. گهرزمین با ۳۱۰۰۳ میلیارد تومان معامله در بورس کالا، توانست رتبه هفتم معاملات فولاد در بازار سرمایه را از آن خود کند.

رتبه سوم در فروش

اما سنگ‌آهن گهرزمین در عرصه فروش توانمندتر درخشید و توانست با با فروش ۷ میلیون و ۷۵ هزار تن، در رتبه سوم قرار گیرد. اینکه گهر زمین در عرصه معاملات رتبه پایین، اما در فروش رتبه بالایی را بخود اختصاص داده، نشان می‌دهد که محصولات ارایه شده گهرزمین با اقبال بیشتری رو به رو شده و بازار را متحول کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: