پتروشیمی مارون

عملکرد درخشان امین امرایی در پتروشیمی مارون در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲

کدخبر : 596867

ماجرا از این قرار است که  کمپرسور واحد الفین مارون در ابتدای سال گذشته دچار حریق و درنهایت منجر به توقف در تولید این پتروشیمی شد.

ماجرا از این قرار است که  کمپرسور واحد الفین مارون در ابتدای سال گذشته دچار حریق و درنهایت منجر به توقف در تولید این پتروشیمی شد.

 بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی مارون در سال گذشته حکایت از آن دارد که این شرکت همواره سعی در حفظ ثبات تولید خود داشته است. پوشش ۱۰۷ درصدی ظرفیت تولید اسمی در سال ۱۴۰۲ این موضوع را ثابت می‌کند. این مهم در شرایطی به وقوع پیوست که برخی از واحدهای تولیدی مارون در ابتدای سال گذشته به صورت ناگهانی دچار حریق و از کار افتاد.

ماجرا از این قرار است که  کمپرسور واحد الفین مارون در ابتدای سال گذشته دچار حریق و درنهایت منجر به توقف در تولید این پتروشیمی شد. همین موضوع سبب شد تا این پتروشیمی به مدت ۷۰ روز وارد پروسه اورهال شود و ناخواسته از برنامه‌های تولید و فروش خود عقب بماند.

اما با تدبیر امین امرایی، مدیرعامل مارون باوجود توقف تولید ۷۰ روزه در ابتدای سال در ۶ ماهه دوم سال ورق برگشت و این پتروشیمی در لیست بهترین شرکت‌های شیمیایی بورسی از نظر تولید و فروش قرار گرفت. رشد و سرعت تولید در مارون به حدی افزایش پیدا کرد امرایی، مدیر جوان این پتروشیمی توانست رکورد های تولید در ادروار گذشته را شکسته و رکورد جدیدی را به نام خود و مدیران جوانش به ثبت برساند. در چرخه ی ۱۷ ساله ی تولید پتروشیمی مارون، ثبت رکورد ۹۷/۶ درصد، در مردادماه ۱۳۹۷ بالاترین رکورد تولید به حساب می آمد؛ اما ریسک پذیری بالای مدیران مارون در آورهال ۷۰ روزه ی بهاره ی ۱۴۰۲ که علیرغم پیچیدگی ها؛ منجر به رفع گلوگاه های فرایندی تولید شرکت گردید؛ تا جایی که در نهایت این شرکت موفق شد رقم تولید ۱۴۰۲ را به بالای ظرفیت اسمی دو میلیون و ۱۴۳ هزار تن با ثبت  تولید ۲ میلیون و ۳۰۱ هزار تن و ثبت رکورد ۱۰۷ درصد برساند.

وضعیت تولید و فروش نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ مارون

برای محاسبه رقم تولید و فروش شرکت در ۶ ماهه دوم سال‌های گذشته، کافیست رقم تولید و فروش ۶ ماهه سال مذکور از ۱۲ ماهه همان سال کم شود.نمودار زیر وضعیت تولید و فروش پتروشیمی مارون را در ۶ ماهه دوم سال‌های گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است، پتروشیمی مارون در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ توانست رکورد تناژ تولید بازه زمانی نیم‌سال دوم دو سال اخیر خود را بشکند.

به طوری که مقدار تولید این شرکت در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ توانست مقدار تولید خود را نسبت به نیم‌سال دوم ۱۴۰۱ حدود ۲.۷ درصد افزایش دهد و این عدد را از یک میلیون و ۳۵۳ هزار تن به یک میلیون و ۳۸۹ هزار تن برساند.

رشد مقدار تولید مارون در فروردین

همان‌طور که گفته شد تناژ تولید پتروشیمی مارون در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه سال‌های گذشته افزایش داشته است. جالب است گفته شود که این روند در فروردین امسال نیز تکرار شد؛ به طوری که تناژ تولید این شرکت در اولین ماه از سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش داشت و به ۲۴۲ هزار تن رسید.

رشد حجم فروش پتروشیمی مارون در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲

از آنجایی که حجم تولید پتروشیمی مارون در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ افزایش یافت، شرکت توانست مقدار فروش خود را نیز در این دوره بالا ببرد و افزایش ۴.۶۲ درصدی در تناژ فروش خود به عمل آورد. به نحوی که مقدار فروش این شرکت از ۹۶۰ هزار تن در نیم‌سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و پنج هزار تن در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ رسیده است. نمودار زیر تغییرات حجم فروش بازه زمانی نیم‌سال دوم سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

افزایش درآمد پتروشیمی مارون در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲

طبق گزارش‌های مالی پتروشیمی مارون، شرکت توانست در نیم‌سال دوم سال گذشته عملکرد تولید و فروش خود را بهبود ببخشد؛ همین موضوع سبب شد تا درآمد حاصل از فروش شرکت در این دوره افزایش قابل توجهی داشته باشد. به نحوی که درآمد پتروشیمی مارون از ۱۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ با جهش ۴۳ درصدی به ۲۴ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان رسیده است.

بهبود عملکرد فروش شرکت در نیم‌سال دوم سبب شد تا درآمد سالانه این شرکت نیز در مدار صعودی قرار گیرد. به طوری که درآمد سالانه پتروشیمی مارون از ۳۳ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۱.۲۱ درصدی به ۳۶ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان رسید.

آنالیز عملکرد تولید اسمی مارون در صنعت پتروشیمی به کمک هوش مصنوعی

طبق آنالیز تیم انرژی پرس بر اساس داده های پتروشیمی ها بورسی در مقایسه و روند تولید مارون بر اساس ظرفیت اسمی در مقایسه با دیگر پتروشیمی ها به کمک هوش مصنوعی متوجه میشویم که در فروردین ماه در کل صنعت پتروشیمی ایران مارون در رتبه نخست جای داشت اما به دلیل حادثه اتش سوزی در ابتدای اردیبهشت ماه و اورهال ناخواسته ۷۰ روزه این پتروشیمی عملا از گردونه رقابت حذف  و جای خود را به پتروشیمی های دیگر مانند غدیر، خراسان و شیراز که عملکرد بهتری از نظر تولید اسمی در ماه بعدی داشتند داد. پس از پایان اورهال و برگشت مارون به تولید همان طور که در تصویر بالا ملاحظه میکنید پس از گذشت چند ماه پتروشیمی مارون در آبان ماه توانست خود را به لیست ده پتروشیمی بالای تولید اسمی خود برساند.

اما این پایان کار نبود و پس از گذشت چند ماه و تولید تجمعی از ابتدای سال سرانجام طبق آخرین امارها پتروشیمی مارون در اسفند پس از پتروشیمی های غدیر و بوعلی تواسنت با کسب رکورد تولید ۲ میلیون و ۳۰۱ هزار تولید اسمی با ۱۰۷ درصد به رتبه سوم پتروشیمی های ایران را کسب کند.

باید پذیرفت که ریسک پذیری امین امرایی در ماجرای اتش سوزی کمپرسور واحد الفین شرکت پتروشیمی مارون و تعمیر اساسی ان با تکیه بر جوانان و دانش بومی رمز موفقیت طلایی این مدیر برای این بحران عجیب باید دانست! در صنعت پتروشیمی هر مدیری میداند توقف ۷۰ روزه تولید چه اسیب جدی به برنامه ریزی های شرکت در تحقق برنامه تولید خواهد زد اما با هوشمندی مدیران پتروشیمی مارون این اتفاق با پایان خوب و ثبت رکود تولید اسمی به کام سهامداران این پتروشیمی ارزش افرین به پایان رسید.

باید دید امرایی و تیمش برای سال ۴۰۳ چه برنامه ای دارند با توجه به نزدیک اوردهال مارون در انتهای اردیبهشت باید چشم انتظار ثبت رکورد های بیشتر در مارون به سود سهامداران با افزایش و تولید و درامد در این پتروشیمی بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: