رپرتاژ اگهی /

فعالیتهای سیاسی زنان در عربستان

فعالیتهای سیاسی زنان در عربستان
کدخبر : 572473

تصویری که اغلب ما از زنان عربستان داریم، زنانی پیچیده در روبنده و چادر است که از اغلب حقوق شهروندی محروم هستند.

به گزارش شماواقتصاد : و بنابر اعلام بنیان‌گذار ARABIA، در سال‌های اخیر تغییرات گسترده‌ای در جهت احقاق حقوق زنان عربستان ایجاد شده است. بد نیست که کمی دربارۀ آن بخوانیم.

زنان عربستانی و ازدواج

در جهت حمایت از حقوق کودکان، سن ازدواج قانونی در این کشور 18 سال تعیین شده است. یعنی اگر دختری بخواهد در سنی کمتر از 18 سال ازدواج کند باید به دادگاه مراجعه کرده و حکم قضایی بگیرد. ازدواج زیر 15 سال هم به طور کلی ممنوع است.

زنان عربستانی و تحصیل

زنان هم مانند مردان حق تحصیل رایگان دارند و می‌توانند وارد دانشگاه شوند، حتی در چند سال اخیر تعداد دانشجویان زن از تعداد دانشجویان مرد در این کشور بیشتر عنوان شده است.

زنان عربستانی  و سیاست

زنان عربستانی چندیست پا به عرصۀ سیاست نیز گذاشته‌اند و از سال 2006 یازده زن در کمیسیون مشورتی مجلس شورای سعودی عضو شده‌اند. در سال 2011 این تعداد به سی نفر افزایش یافت. همین امر نشان دهندۀ تغییراتی در ساختار اداری سیاسی کشور عربستان (ARABIA) است.

همچنین از سال 2015 به زنان اجازه داده شده که در انتخابات شورای شهرداری این کشور حضور داشته باشند و در نخستین دوره، 17 زن در این شورا منتخب شدند.

در سال 2019 زنی به اسم ریما بنت بندر به عنوان نخستین زن سفیر به کشور آمریکا اعزام شد. او قبل از این سمت مدیر ارشد اجرایی یک شرکت بین‌المللی را برعهده داشت و دوره‌ای هم به عنوان معاون رییس ادارۀ کل ورزش، در بخش زنان، مشغول بود.

زنان عربستانی و حق سفر

تا سال 2019 زنان عربستان، حق هیچ گونه سفر داخلی و خارجی بدون اجازۀ محارم خود را نداشتند. اما از سال 2019 با فرمان پادشاه این کشور، زنان بالای 21 سال می‌توانند بدون رضایت محارم هم اقدام به سفر کنند حتی در دریافت پاسپورت هم نیازی به اجازۀ محارم وجود ندارد.

زنان عربستانی و مسئلۀ حجاب

بنابر اعلام بنیان‌گذار ARABIA، حجاب اجباری در عربستان تنها منوط به دو شهر مذهبی یعنی مکه و مدینه است. در سایر شهرها منعی برای آزادی پوشش وجود ندارد. این قانون از سال 2020 ابلاغ شده است و مطابق با قوانین جدید، زنان حق ثبت ازدواج، طلاق، تولد نوزاد و ... را نیز دارند و هرگونه تبعیض جنسیتی در هر زمینه‌ای برچیده شده است.

زنان عربستانی و حضور در ارتش

در پی تلاش‌های شکل گرفته در زمینه رفع تبعیض‌ها و فراهم نمودن حضور زنان در تمامی عرصه‌ها، زنان در چند سال اخیر امکان حضور در قوای نظامی را نیز کسب کرده‌اند و در سال 2021 نخستین گروه از زنان از مراکز آموزشی نظامی فارغ‌التحصیل شدند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شماواقتصاد مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: