قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده

پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده
کدخبر : 545403

یکی از کارشناسان بازار مسکن درباره قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: بعد از رشد سرسام آور قیمت مسکن در سال ۹۶ تا نیمه اول سال ۹۹، همانطور که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند سرعت رشد قیمت مسکن از سرعت رشد نرخ تورم کمتر شد.

یکی از کارشناسان بازار مسکن درباره قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: بعد از رشد سرسام آور قیمت مسکن در سال ۹۶ تا نیمه اول سال ۹۹، همانطور که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند سرعت رشد قیمت مسکن از سرعت رشد نرخ تورم کمتر شد.

وی افزود: در این رابطه با توجه به اینکه قیمت بسیاری از کالا‌ها و خدمات از ابتدای سالجاری تاکنون با افزایش بسیار زیادی روبرو شده، اما قیمت مسکن همپای بالا رفتن نرخ تورم با افزایش روبرو نبود، مقایسه متوسط قیمت مسکن در ماه‌های مختلف از آبان ماه تا کنون نیز این موضوع را تایید می‌کند.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین افزایش انتظارات تورمی به دلیل چشم‌انداز نامشخص مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به نظر می‌رسد وضعیت روشنی پیش روی کنترل تورم وجود ندارد، در چنین شرایطی نیز قیمت مسکن به صورت خزنده با افزایش روبرو خواهد شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی رکود در بازار مسکن تشدید می‌شود، ادامه داد: به دلیل شرایط اقتصادی ما شاهد دو اتفاق هستیم از یکسو دولت سیزدهم بعد از این که روی کار آمده قصد دارد ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی را به ثمر برساند و قیمت‌ها را کاهش دهد، اما این کار عملی نیست، زیرا در حال حاضر امکانات ساخت این تعداد واحد مسکونی در کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به فرض ساخت چنین تعداد خانه قیمت مسکن کاهش پیدا نخواهد کرد. این در حالیست در ده سال با توجه به منفی بودن نرخ رشد اقتصادی، از یک سو درآمد مردم با کاهش روبرو بوده و از سوی دیگر هزینه‌های زندگی روزمره با افزایش سرسام آوری مواجه شده، در چنین شرایطی قدرت خرید مردم نیز روز به روز با افت روبرو شده، به طوریکه امروز اکثریت ایرانیان و به خصوص نسل جوان توان خانه خریدن را ندارند.

سلطان محمدی اظهار داشت: بهترین راهکار برای خانه‌دار کردن مردم افزایش قدرت خرید آن‌هاست، اما معمولاً دولت‌ها به دلیل دردسری که این کار دارد از بیان و ارائه راهکار‌های اجرای چنین موضوعی صرف‌نظر می‌کنند و به جای آن می‌خواهند نهضت مسکن سازی راه بیاندازند، اقدامی که در دولت‌های گذشته نیز دیده شد، اما این کار نیز جوابگوی بازار مسکن نیست تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکند نمی‌توان انتظار داشت مردم بتوانند خانه دار شوند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه تحولات بازار مسکن را باید در چرخه‌های مسکن تحلیل کرد، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مسکن با رشد بی‌سابقه‌ای روبرو بوده، طبعا در امروز از سرعت رشد قیمت کاسته شده، اما در مقابل شاهد هستیم، که نرخ تورم همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد، اما با توجه به اینکه چرخ‌های بازار مسکن ۴ تا ۵ ساله هستند، بعد از اتمام این چرخه فعلی که نزدیک به یک سال است که آغاز شده، قیمت مسکن خود را با نرخ تورم تنظیم خواهد کرد.

سلطان‌محمدی بیان کرد: بنابراین قیمت مسکن در بلند مدت خود را با انتظارات تورمی تنظیم خواهد کرد و این عقب ماندگی را جبران می‌کند، این در حالیست که تحولات در بازار مسکن بلند مدت است و نمی‌توان انتظار داشت نوساناتی که در نرخ ارز رخ می‌دهد، به سرعت تاثیر آن در بازار مسکن هویدا شود، زیراکه مسکن در بین بازار‌های رقیب و سرمایه‌ای آخرین بازاری است که به تحولات اقتصادی واکنش نشان می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: