سهمیه بندی بنزین | سهمیه بنزین

قیمت بنزین در سال جدید تعیین تکلیف شد | افزایش قیمت بنزین در راه است؟

قیمت بنزین در سال جدید تعیین تکلیف شد | افزایش قیمت بنزین در راه است؟
کدخبر : 595856

در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.

به گزارش شما واقتصاد : در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

سیدکاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.

معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به این‌که یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است، اضافه کرد: در سال‌های ابتدایی اجرا این قانون (نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰) با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می‌دهد اجرا دقیق این قانون، می‌تواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.

عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که این قانون ضمن هدف‌گذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است، گفت: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرا برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.

معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقا استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت عنوان و اظهار کرد: قانونگذار در همین قانون با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرا آنها تاکید کرده است که آثار اجرا آنها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است. لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.

افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال

آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت ­در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با صداوسیما، درباره آخرین وضعیت تأمین سوخت در کشور گفت: در دوره سرد سال علاوه بر بخش حمل‌ونقل، باید سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را نیز تأمین می‌کردیم که سه میلیارد لیتر سوخت در حوزه نیروگاه‌ها مصرف شد و به موازات آن، تأمین بنزین برای سفرهای نوروزی را انجام دادیم.

وی افزود: مصرف ۱۵۹ میلیون لیتر بنزین که در ۲۹ اسفند ثبت شد، هشت میلیون لیتر نسبت به روز مشابه در سال قبل از آن افزایش داشت؛ در مجموع، حدود ۳۷۰ میلیون لیتر جا‌به‌جایی و توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل در اسفند صورت گرفت که ۲۴ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه­ پلیس راهور میزان سفر‌ها در پنج روز ابتدایی امسال را ۱۳۹ میلیون تردد اعلام کرده، اضافه کرد: این تردد‌ها عمدتاً ثبت جاده‌ای شده که نشان می‌دهد، حمل‌ونقل عمومی در کشور فاقد ظرفیت و کارایی لازم است و از سوی دیگر، شرایط قیمتی حمل‌ونقل عمومی به شکلی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.

وی همچنین درباره سایر دلایل افزایش مصرف سوخت، اظهار کرد: خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل، عمدتاً فرسوده هستند یا مصارف آن‌ها نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است. پایشی که در سامانه هوشمند سوخت انجام دادیم، نشان می‌دهد که روند مصرف سوخت خودرو‌های جدیدی که وارد چرخه می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایشی است.

آقای ­سالاری با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف سوخت شود، ادامه داد: متنوع کردن سبد سوخت، اجرایی کردن سامانه پایش در حوزه گازوئیل که سال‌هاست انجام نشده، تمرکز بر استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و جلوگیری از جابه‌جایی این کارت‌ها، از برنامه‌های مهم مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۳ است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    گرانی بنزین یعنی تورم بازار ارزاق روزمره مردم و درگیری مردم با دولت که هزینه های زیادی داره. بنزین گران بشه روی اجناس بازا هم گرانی میاره پس باید مبلغ یارانه ها هم زیاد بشه.

  • جواد

    سلام
    متاسفانه ایشان نه کارشناس است و نه اضهاراتش کارشناسی
    اولا بفرمایید ادر دهه هشتاد و نود چه تعداد خود تولید شده متوسط سوختشان چقدر است
    چه تعداد خود رو از چرخه حرکت خارج شده
    با این اطلاعات مشخص میشود در دهه هشتاد که مصرف سرانه .7ده لیتر بوده در حال حاضر با افزایش خودروهای بی کیفیت و پر مصرف داخلی باید سرانه اضافه شود
    ورود خودروهای هیبریدی و برقی را بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی آزاد کنید مصرف سرانه به زیر 7دهم می‌رسد