رپورتاژ آگهی/

پیش بینی قیمت سیمان بورس و آزاد در سال ۱۴۰۳

کدخبر : 595016

پیش بینی می‌شود در سال 1403 بازار مصالح و قیمت سیمان به دلیل گران شدن دلار و نوسانات ارز افزایش داشته باشد. سیمان یکی از مصالح مهم ساختمانی است که در طول سال جاری تغییر قیمت زیادی نداشت، اما از دی ماه به بعد افزایش قابل توجهی در بازار فروش این محصول صورت گرفت.

پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ بازار مصالح و قیمت سیمان به دلیل گران شدن دلار و نوسانات ارز افزایش داشته باشد. سیمان یکی از مصالح مهم ساختمانی است که در طول سال جاری تغییر قیمت زیادی نداشت، اما از دی ماه به بعد افزایش قابل توجهی در بازار فروش این محصول صورت گرفت.

پیش بینی می‌شود که قیمت این محصول در اواخر اسفند ماه و اوایل سال ۱۴۰۳ افزایش یابد، چراکه بهای دلار نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و این می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر قیمت سیمان دولتی و سیمان آزاد باشد. از آنجا که هزینه خرید سیمان در بازار بورس کالا و بازار آزاد با یکدیگر تفاوت دارد، در این ادامه مقاله در ارتباط با قیمت خرید و فروش این محصول در سال آینده توضیح خواهیم داد.

بینی قیمت سیمان بورس و آزاد

قیمت سیمان در بورس کالا در سال ۱۴۰۳

همانطور که می‌دانید از سال گذشته در بازار بورس کالا محصولات متعددی از جمله فولاد و سیمان به فروش رسید و سازندگان می‌توانستند با نرخ دولتی این مصالح ساختمانی را خریداری کنند. بازار بورس کالا برای پیمانکاران و سازندگان انبوه پروژه‌های ساختمانی این فرصت را ایجاد کرد تا مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد را با قیمت کمتر نسبت به بازار آزاد تهیه کنند.

از آنجا که اطلاع از قیمت سیمان در هزینه‌ها و قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیرگذار است، بررسی و تحلیل و پیش‌بینی قیمت آن در سال آینده بسیار می‌تواند برای سازندگان کمک کننده باشد.

برخی از کارشناسان بورسی معتقدند که حذف عرضه سیمان از بورس کالا می‌تواند 3 تا ۵ درصد در قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار باشد. در واقع چنانچه سیمان دیگر در بازار بورس کالا معامله نشود، توزیع کنندگان و به تبع آن مصرف کنندگان نهایی باید بدون تعرفه‌های دولتی، این محصول مهم را خریداری کنند. در نتیجه هزینه ساخت کل پروژه در هر متر مربع افزایش می‌یابد.

براساس اعلام دولت در سال آینده همچنان شاهد عرضه این محصول در بازار بورس خواهیم بود، اما طبیعتاً به دلیل نوسانات ارز، قیمت سیمان مانند سال جاری نخواهد بود.

در سال 1402 به دلیل تورم به همان میزان که تعداد مجوز تولید سیمان افزایش یافت، نرخ رشد تولید مسکن نیز کاهش پیدا کرد و هم عرضه و هم قیمت‌ها شیب افزایشی شدیدی داشت.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در رشد قیمت سیمان تأثیر دارد، این است که سیمان بعد از بورس کالا دست به دست خواهد شد و در نهایت مردم باید سیمان را از عرضه کنندگان خریداری کنند و همین باعث افزایش نرخ تمام شده سیمان می‌شود. بر اساس اعلام فرشید پورحاجت، عضو انجمن انبوه سازان افزایش قیمت‌ها تأثیر خود را در همه سطوح اقتصادی از جمله بازار مسکن و بازار بورس کالا نشان داده است. همین امر نیز باعث از بین رفتن ثبات قیمت‌ها شده و در سال آینده قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان نیز در بازار بورس کالا افزایش خواهد داشت.

در سال جاری بازار سیمان پس از ورود به بورس کالا سازماندهی شد و بالغ بر ۵۸ میلیون تن سیمان در ۱۱ ماهه اول سال معامله شد. اما پیش‌بینی می‌شود که نرخ‌های قیمت سیمان در سال بعد صعودی باشد و سازندگان باید هزینه بیشتری برای خرید سیمان دولتی بپردازند.

قیمت سیمان در بورس کالا

پیش بینی قیمت سیمان در بازار آزاد در سال ۱۴۰۳

تحلیل قیمت سیمان در بازار آزاد با بازار بورس کالا تفاوت دارد، چرا که قیمت سیمان دولتی سیمان ارائه شده در بازار بورس کالا از سمت دولت تعیین می‌شود و سیمانی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد از سمت کارخانه‌ها تعیین خواهد شد.

اگر بخواهیم قیمت تمام شده سیمان را در سال ۱۴۰۳ در بازار آزاد پیش بینی و محاسبه کنیم، باید بگویم که تمام بازارها از جمله بازار مصالح ساختمانی در سال آینده تحت تأثیر نوسانات دلار خواهند بود. از آنجا که سیر قیمتی دلار در ماهای پایانی سال ۱۴۰۲ افزایشی بوده است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سیمان روند صعودی داشته باشد.

اگرچه دولت در سال جاری سعی کرد با اصلاح قیمت سیمان از رکود بازار مصالح و همچنین بازار ساخت و ساز جلوگیری کند، اما در آینده نه چندان دور بسیاری از کارخانجات با مشکل تولید سیمان مواجه خواهد شد، چرا که قیمت سیمان و تولید آن چند برابر گران خواهد شد.

بر اساس اعلام تولیدکنندگان سیمان در بخش خصوصی، قیمت سیمان پاکتی در بازار آزاد در اواخر بهمن ماه نسبت به ماه‌های گذشته رشد کرده است و تقاضای آن به نسبت کاهش یافته است.

دبیر کانون انبوسازان نیز با پیش بینی وضعیت بازار ساخت و ساز اعلام کرده است که طی چند هفته گذشته مصالح ساختمانی با افزایش شدید قیمت مواجه بودند و بر اساس تورم 48 درصدی که وجود دارد، در آینده بازار فروش مصالح نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم نگاهی به روند رشد قیمت سیمان داشته باشیم، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قیمت سیمان در سال جاری در تیر ماه روند صعودی داشت که با توجه به آغاز قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سیمان این امر دور از انتظار نبود. اما در مرداد ماه این روند نزولی شد که دلیل آن رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز بود. اما از اوایل دی ماه 1402 به یکباره قیمت سیمان در بازار تهران افزایش یافت و روند قیمت‌ها صعودی بود و بازار فروش سیمان حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

هم اکنون بهای دلار در حال افزایش است و اگر روند صعودی ارز ادامه یابد، پیش بینی می‌شود که در سال آینده قیمت‌ مصالح نیز افزایش یابد. بنابراین افرادی که به بازار خرید سیمان مراجعه می‌کنند، قبل از ثبت سفارش حتماً باید در ارتباط با قیمت روز سیمان اطلاعات لازم را کسب کنند و این محصول را به قیمت مناسب خریداری نمایند.

قیمت سیمان در بازار تهران

اگر سازنده پروژه‌های ساختمانی هستید و می‌خواهید در مورد هزینه خرید سیمان در سال 1403 بیشتر بدانید، باید نرخ سیمان در بورس کالا و بازار آزاد را جداگانه محاسبه کنید، چراکه قیمت سیمان در بازار بورس کالا و بازار آزاد با یکدیگر تفاوت دارد.

از آنجا که در سال جاری شاهد افزایش نرخ و بهای دلار بودیم و در ماهای اخیر بازار ارز به یکباره افزایش پیدا کرد، از این رو قیمت خوراک پتروشیمی نیز دچار تغییر شد. پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده تحت تأثیر نوسانات دلار و افزایش قیمت انرژی، بازار بورس سیمان نیز دستخوش تغییر شود.

در سال جاری دولت تصمیماتی برای قیمت گذاری سیمان در بورس کالا انجام داد و نحوه قیمت گذاری را تغییر داد. با این وجود قیمت هر پاکت سیمان در از اوایل دی ماه سیر صعودی داشت. در بازار آزاد نیز از آنجا که کارخانه‌ها تولید کننده انواع سیمان هستند، به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل و همچنین افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بهای سیمان نیز افزایش پیدا کرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۳ با افزایش قیمت بازار سیمان مواجه خواهیم شد و چنانچه دولت در این زمینه تمهیداتی نداشته باشد، بازار ساخت و ساز دچار رکود شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: