رپورتاژ آگهی

۱۱ دلیل فنی و اقتصادی استفاده از میلگرد بستر

11 دلیل فنی و اقتصادی استفاده از میلگرد بستر
کدخبر : 596119

در صنعت ساختمانی، استفاده از مواد ساختمانی مناسب حائز اهمیت است. دو مواد پرکاربرد در این زمینه میلگرد بستر و وال پست هستند. این دو نوع مواد با ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی در ساختمان سازی استفاده می شود. در این مقاله، به بررسی چند مورد از تفاوت های اساسی بین میلگرد بستر و وال پست می پردازیم.

 

 

بررسی تفاوت های اصلی میلگرد بستر و وال پست

در بخش زیر به چند مورد از تفاوت بین این دو نوع اشاره شده است با ما همراه باشید :

۱. مفهوم و استفاده :

میلگرد بستر عبارت است از میلگردی که در دیوارهای ساختمانی برای ایجاد پایه و بستر سازه استفاده می شود . وال پست به عنوان عناصر اصلی سیستم سازه ای استفاده می شوند و برای ایجاد ارتباط بین ستون ها و پشته های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

2. ابعاد و شکل :

میلگرد بسترشامل 2 مدل نردبانی و خرپایی می شود و به شکل مستطیل با عرض مختلف (5/5،11،15) و طول 3 متر است. همچنین برای مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله استفاده می شود.

وال پست ها دارای 2 نوع قائم و افقی می باشند، وال پست نوعی نگهدارنده است که با انتقال نیروی وارد شده بر دیوارها به قاب ساختمان باعث استحکام بیشتر دیوارها و افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و … می شود.

3. استحکام و مقاومت :

میلگرد بستر به دلیل نیاز به پشتیبانی از دیوارها در برابر لرزش شدید دیوارها و فشارهای زیاد معمولا دارای استحکام و مقاومت بیشتری است. وال پست ها برای جلوگیری از نیروی وارد شده بر دیوارها به قاب ساختمان و یا فریم سازه انتقال یافته، باعث استحکام بیشتر دیوارها شده و از تخریب ساختمان هنگام زلزله جلوگیری می کند. با این توصیفات مقاومت وال پست از میلگرد بستر کمتر است.

4. کاربردها :

 با اجرای وال پست در ساختمان، نیروی وارد شده بر دیوارها به قاب ساختمان و یا فریم سازه انتقال یافته، باعث استحکام بیشتر دیوارها شده و از تخریب ساختمان هنگام زلزله جلوگیری می کند. در میلگرد بستر نیز برای رفع نیروهای وارد شده در دیوارها، در لابه‌لای آجرها از میلگرد بستراستفاده می‌شود. این محصول، لرزش سازه را به خود جذب کرده و با تحمل نیروهای لرزه‌ای شدید، از آسیب جدی به سازه جلوگیری می‌کند. این محصول به دلیل آج دار بودن به راحتی در ملات قرار می گیرد و آمیخته می شود. بر اساس آیین نامه محل قرارگیری این نوع میلگرد در هر ۵۰ سانتی متر می باشد.

5. مزایای استفاده از میلگرد بستر در برابر مزایای استفاده از وال پست :

میلگرد بستر

وال پست

 
 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

نیازی به استفاده از واحدهای بنایی با هندسه ویژه نمی باشد.

نیاز به دوغاب کاری ندارد.

نسبت به وال پست مقرون به صرفه تر است.

هزینه مقاوم سازی را تا 50% کاهش می دهد.

باعث کنترل ترک های دیوار ناشی از تغییر شکل های حرارتی و

جمع شدگی می شود.

مقاومت لرزشی دیوار را افزایش می دهد.

از خسارت های جانی و مالی ناشی از ریختن دیوارها در مواقع

زلزله جلوگیری می کند.

1.

2.

3.

عملکرد سازه را مناسب می کند.

از آسیب رسانی به اعضای اصلی ساختمان جلوگیری می کند.

از خسارت های جانی و مالی ناشی از ریختن دیوارها درمواقع

زلزله جلوگیری می کند.

6. هزینه ها :

میلگرد بستر مقاومت بیشتری در لرزه ها نسبت به وال پست دارد . به دلیل حجم بالای فروش و تولید ساده و پیاده سازی مقرون به صرفه، از وال پست بسیار ارزان تر و به صرفه تر است ، وال پست به دلیل تولید پیچیده تر و نیاز به دقت بیشتر در تولید، هزینه های بیشتری دارد.

7. تفاوت جزئی وال پست با میلگرد بستر:

وال پست سازه ای شبیه به تیر و یا ستون است. که به صورت عمودی و یا افقی برای یکپارچه عمل کردن دیوار در ساختمان استفاده می گردد و وظیفه ی منتقل کردن فشارهای وارد شده از طرف زلزله و بادهای شدید به قاب اصلی ساختمان را برعهده دارد. باعث عدم خراب شدن دیوارهای ساختمان می گردد. این دو به جهت مقاوم سازی دیوارها در برابر نیروهای خارجی استفاده می شوند.

اما تفاوت های جزئی از قبیل; تفاوت در میران هزینه ها، تحمل نیرو، مدت زمان اجرا و نوع مقاطع فلزی را باهم دارند. در نهایت در گروه تولیدی آهن بان هر دو محصولات با متریال با کیفیت و تحت نظارت تیم تولیدی باتجربه تولید می شود و اما پیشنهاد آهن بان برای آن دسته از خریداران که به دنبال کاهش قیمت و افزایش مقاوت هستند میلگرد بستر است. اما مسئله اینجاست که در عمل و درنهایت این تیم مهندسان طراح و نظارت هر پروژه ای است که تعیین کننده اصلی و محصولات مورد استفاده در پروژه شما می باشند .

8. مواد تشکیل دهنده :

وال پست ها از نبشی، قوطی ، ورق یا ناودانی ساخته می شوند. در حالی که میلگرد بستر از مفتول های فولادی با قطر 4 میلیمتر تولید می شود. نصب وال پست ها از طریق جوشکاری یا پیچ و مهره انجام می گیرد، اما نصب میلگرد بستر ساده تر است و به جوشکاری نیاز ندارد.

9. نحوه اجرا و نصب :

نصب وال پست ها از طریق جوشکاری یا پیچ و مهره انجام می گیرد،در حالی که نصب میلگرد بستر ساده تر است و به جوشکاری نیاز ندارد.

10. زمان اجرا :

با توجه به نحوه اتصال و اجرا به وضوح مشخص است که اجرای وال پست زمان بیشتری نسبت به میلگرد بستر صرف می کند.

11. تحمل بار :

وال پست ها در برابر فشارهای خارجی مقاوم تر هستند، اما میلگرد بستر انعطاف پذیری بیشتری دارد و مقاومت بالاتری در برابر زنگ زدگی ارائه می دهد که باعث افزایش تحمل بار در بلند مدت می گردد .

از مهم ترین مزایای استفاده از میلگرد بستر نسبت به وال پست می توان به نصب آسان : ( میلگرد بستر نصب ساده تری دارد و نیاز به جوشکاری ندارد.)

کاهش وزن سازه ( استفاده از میلگرد بستر به کاهش وزن کلی سازه کمک می کند ) اتصال قوی (میلگرد بستر اتصالات قوی تری بین دیوارهای دوجداره ایجاد می کند) انعطاف پذیری بیشتر (میلگرد بستر انعطاف پذیری بالاتری نسبت به وال پست دارد که در برابر نیروهای وارده مانند زلزله مفید است).

این مزایا می توانند در تصمیم گیری برای انتخاب مصالح در پروژه های ساختمانی مختلف موثر باشند.

سخن آخر

میلگرد بستر از لحاظ هزینه، سادگی در اجرا، افزایش مقاومت لرزشی دیوار و جلوگیری از خسارات جانی و مالی بیشتر مورد توجه مهندسین ساختمان سازی قرارگرفته است. شرکت های متفاوتی میلگرد های بستر را با قیمت های نجومی در بازار عرضه می کنند. در صورتی که شما می توانید میلگرد بستر مورد نیاز خود را مستقیم از کارخانه و بدون واسطه و با قیمتی به صرفه تهیه نمایید. 


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: