دقایقی قبل و با معامله ۹۰۰ تنی رقم خورد؛

موفقیت نخستین عرضه صادراتی آلومینیوم در بورس کالا/ فلز نقره ای آغازگر صادرات فلزات از مسیر بورس

موفقیت نخستین عرضه صادراتی آلومینیوم در بورس کالا/ فلز نقره ای آغازگر صادرات فلزات از مسیر بورس
کدخبر : 541458

به گزارش شما و اقتصاد: تالار صادراتی بورس کالای ایران امروز برای نخستین بار میزبان عرضه شمش آلومینیوم بود که با توجه به استقبال خریداران، ۹۰۰ تن از این محموله با قیمت ۵۱۲ هزار و ۵۹۶ ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش شما و اقتصاد: از هزار تن آلومینیوم عرضه شده از سوی شرکت آلومینیوم جنوب به قیمت ۵۱۲ هزار و ۵۹۶ ریال در تالار صادراتی بورس کالای ایران، ۹۰۰ تن معامله شد و بدین ترتیب اولین عرضه صادراتی فلزی ها در رینگ صادراتی با اقبال خوب معامله گران مواجه شد.

گفتنی است، از جمله مشخصات این عرضه که می توان به آن اشاره کرد اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانتنامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر ۳ ماهه) با کارمزد ۱.۵ درصد ماهانه بود.

از سوی دیگر خریداران ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده و جهت تسویه در بورس و صدور حواله برای قراردادهایی که به صورت اعتباری تسویه می شوند پرداخت مبلغ ارزش افزوده به صورت نقدی الزامی اعلام بود.

در اطلاعیه این عرضه آمده که حداکثر زمان حمل از تاریخ صدور حواله ۷ روز کاری بوده و مسئولیت حمل، صادرات، اظهار گمرکی و رفع تعهدات ارزی به عهده خریدار است.

مدت ها در انتظار این عرضه بودیم

این گزارش می افزاید، محمودرضا الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس روز گذشته در گفت و گو با «کالاخبر» به عنوان کارگزار عرضه کننده آلومینیوم در تالار صادراتی بورس کالا، گفته بود برای جذاب شدن عرضه صادراتی آلومینیوم، عرضه کننده تخفیفاتی قائل شده و قیمت ها در مقایسه با نرخ های داخلی مناسب بوده و به نظر می رسد خرید محصول به صورت ریالی و صادرات، برای خریداران توجیه دارد.

وی یکی از مزیت های عرضه های صادراتی محصولات فلزی در بورس کالا را تنوع بازار برای عرضه کننده خواند و اظهار داشت: این عرضه به صورت فروش ریالی و درب کارخانه است و این فروش ریالی محصولات، علاوه بر اینکه ریسک عدم بازگشت پول را کم می کند، تاحدودی مسئولیت های فروشندگان را کاهش می دهد و مشکلات بعدی صادرات به ویژه در شرایط تحریم را مرتفع می کند، چون معمولا شخص حقیقی یا حقوقی خصوصی این محموله ها را خریداری می کنند و کمتر تحت رصد و کنترل در امر تحریم هستند.

همچنین آریا صادق نیت حقیقی عضو هیئت مدیره و دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم در گفت و گو با  «کالاخبر» اعلام کرد که مدت ها در انتظار این عرضه بودیم. به گفته او، یکی از اصلی ترین مزیت های عرضه صادراتی فلزات در بورس کالا که آلومینیوم نخستین آن می باشد، شفاف سازی است. در سال های اخیر شفافیت مطلوبی در امر صادرات وجود نداشته و تشکیل شرکت های صوری سبب سوء استفاده ها و قراردادهای کاغذی شده و سود و مزیت این معاملات را به جیب دلالان می برد در حالی که این سود باید به تولیدکننده تعلق می گرفت.

وی گفت: شفافیت در نرخ و نحوه معاملات از دیگر مزایای عرضه فلزات در رینگ صادراتی بورس کالاست.

کالا خبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: