توسعه ژئوتوریسم در باداب سورت پلکان ایران زمین

توسعه ژئوتوریسم در باداب سورت پلکان ایران زمین
کدخبر : 535764

به گزارش شما و اقتصاد: ساخت دومین مجموعه از سری مستند رخساره زمین با سفر به چشمه های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت با هدف توسعه ژئوتوریسم در این منطقه، آغاز شد.

به گزارش شما و اقتصاد: کامبیز مهدیزاده گفت: چشمه های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت در روستای ارست، بخش چهاردانگه و ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است. این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است.

این منطقه با درختان زرشک و جنگل های سوزنی برگ، چشمه هایی با رنگ ها، بوها و مزه های مختلف احاطه شده است. چشمه بالادست شمالغرب ترش مزه و آب آن به رنگ قرمز و نارنجی است. این ساختارهای پلکانی بسیار بی نظیر و جریان آبهای رسوبی معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی صدها طبقه و ده ها حوضه پلکانی به رنگ های سبز، نارنجی و قرمز ساخته اند. املاح موجود در این آبها حاوی سدیم، گوگرد، آهن و گچ است که خاصیت درمانی نیز دارد. اما به دلیل محافظت از این پلکان ورود افراد به این چشمه ها ممنوع است. چرا که با پاکوب شدن لایه های سطحی چشمه، آب به مرور تغییر مسیر میدهد، منافذ و آبراهه ها تخریب میشوند و چشمه نمی تواند حوضچه های خود را سیراب کرده و به پلکان پایینتر سرریز شود.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: طی سالیان گذشته نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی در جهت حفظ و نگهداری آن واقع شده است، اما کافی نیست.

مهدیزاده تاکید کرد: ساخت مستند "باداب سورت، پلکان زمین" با هدف معرفی پدیده های زمین شناسی کشور به منظور توسعه گردشگری این حوزه، در دست تهیه قرار گرفته است. وی افزود: در مقایسه با منطقه پاموک کاله ترکیه که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده بین المللی دارد، منطقه باداب سورت بسیار مهجور مانده و نیاز به تغییر رویکرد و اقدامات فناورانه جهت جذب گردشگران بین المللی دارد. بدین منظور طرح توسعه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کلیه صاحبان ایده و طرح های نو در جهت توسعه فناوریهای گردشگری معدن و زمین شناسی دعوت بعمل می آورد تا طرح های خود در این حوزه ها را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال نمایند.

ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: