مدیرعامل شرکت ابوریحان:

ارز مناسب و به‌موقع به داروسازان تخصیص داده شود

ارز مناسب و به‌موقع به داروسازان تخصیص داده شود
کدخبر : 543967

ارز مناسب و به‌موقع به داروسازان تخصیص داده شود

به گزارش شما و اقتصاد، میثم نورمحمدی در گفتگویی مفصل با  «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود دارو در سطح بازار حتی در مورد داروهای ساده و معمولی نیز مشهود است، گفت: قرار است ارز  دولتی که سازمان غذا و دارو متولی تخصیص آن است، با نرخ بانکی در اختیار داروسازان قرار بگیرد، اما نکته‌ای که به‌عنوان تجربه ماه‌های اخیر باید به آن اشاره کرد هر دارویی که ارز آن از نرخ ترجیحی به نیمایی تغییر کرده، با افزایش تولید و توسعه بازار روبه‌رو شده و با شرایطی بهتر در اختیار بیماران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه داروهایی که شامل ارز دولتی می‌شوند معرفی ‌شده‌اند گفت: این در حالیست که در این سه ماه ابتدای سال، هنوز تخصیص ارز جدی صورت نگرفته و اگر این شرایط تغییر نکند به‌زودی دچار کمبود شدید داروهای موردنیاز خواهیم شد، زیرا منابع دارویی در حال کاهش است و از طرفی برای تامین مواد اولیه، ارز تخصیص نمی‌یابد و در نتیجه کمبود دارو در آینده کشور را تهدید می‌کند.

این کارشناس صنعت دارو گفت: تغییر مداوم قیمت مواد اولیه در داخل که افزایش روند قیمت مواد اولیه بسیار مشهود است که با قیمت‌گذاری‌هایی که در حوزه دارو توسط سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد متناسب نیست. در حال حاضر قیمت دارو براساس مدل‌های عرضه و تقاضا تعیین نمی‌شود و قیمت‌گذاری‌ها نیز هیچ تناسبی با هزینه‌های تولید ندارد و این موضوع جزو بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های داروساز محسوب می‌شود که همواره با رشد روبه‌رو است و این یکی از معضلات داروسازان است.  

نورمحمدی افزود: در زمینه مواد موثره دارویی هنوز شرایط و سیاست‌گذاری‌ها مانند سال قبل است و در یکی دو مورد محدود، اقداماتی صورت گرفته، اما در کل هنوز تصمیم خاصی مشاهده نمی‌شود و باید گفت اثرات زیانبار این تصمیمات گریزناپذیر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: