اختصاصی شما و اقتصاد:

سهم کم ریسک و پرسود گل گهر در بورس/ استخراج سالانه ۱۲ میلیون تن سنگ آهن/ اعطای بیش از ۲ هزار فرهنگی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی

سهم کم ریسک و پرسود گل گهر در بورس/ استخراج سالانه 12 میلیون تن سنگ آهن/ اعطای بیش از ۲ هزار فرهنگی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی
کدخبر : 548530

نزدیک به پنجاه و دو سال پیش اکتشافات مقدماتی برای راه اندازی معدن گل گهر آغاز شد، اما اکنون عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در افزایش و توسعه تولید، اشتغال زایی پایدار، گسترش مسئولیت های اجتماعی بی نظیر بوده است.

به گزارش شما و اقتصاد: صنعت فولاد از جمله صنایعی است که بر اساس آن می‌توان شاخص‌های  توسعه یافتگی یک کشور را سنجید.ازجمله رشته صنعت های استراتژیک و و بسیار حیاتی است که بررسی وضعیت کشور ما در این حوزه حائز اهمیت است.

عرضه+سنگ‌آهن+گل+گهر+در+بورس+کالا

 گفتنی است در سال ۵۶ ایران حدود یک میلیون تن فولاد تولید و ۴ میلیون تن مصرف می‌کرد. اما اکنون تولید فولاد در کشور ۵۶ برابر شده است و در رده دهم بزرگترین کشورهای تولید کننده صنعت فولاد  در جهان هستیم. گفتنی است ظرفیت اسمی تولید فولاد در کشور حدود ۳۶ میلیون تن است و این رقم در سال گذشته به ۲۶ میلیون تن  رسیده بودو  پیش بینی می شود تا آخر سال ۹۹ حدود ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شود.

 یکی از نکات قابل اهمیت در صنعت فولاد ایران این است که ۰ تا ۱۰۰ زنجیره تولید آن در کشور وجود دارد و بر این اساس استخراج سنگ آهن، فرایند کنستانتره، فرآیند تولید گندله، تولید آهن اسفنجی و  به کارگیری آن در صنایع ذوب فولاد  به صورت بومی در کشور انجام می‌شود که این در نوع خود بی نظیر است. در واقع کمتر کشوری در جهان وجود دارد که بتواند تمام زنجیره تولید فولاد را یکپارچه در اختیار داشته باشد.

با گشت و گذاری در استان کرمان شمالی ترین منطقه دگرگونی زون سنندج سیرجان، گنجی با ارزش نهفته است که سرشار از مواد معدنی و آهنی است.این منطقه در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۲۷ دقیقه شمالی سیرجان را به‌عنوان نزدیکترین شهر به موقعیت خود میبیند. نزدیک به پنجاه و دو سال پیش اکتشافات مقدماتی در خصوص راه اندازی معدن گل گهر آغاز شد در آن زمان شرکت ایران باریت با مشارکت شرکت ژاپنی ماروبنی عملیات اکتشاف را آغاز کردند و در ادامه  طی سال ۱۳۵۳ این عملیات به شرکت ملی صنایع فولاد واگذار شد.

استخراج سالانه ۱۲ میلیون تن سنگ آهن

مجموعه معادن گل‌گهر شامل ۶ آنومالی است که بخشی از آن با قابلیت استخراج ۳۱۲ میلیون تن به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر واگذار شده است که سالیانه بیش از ۱۲ میلیون تن سنگ آهن استخراج می گردد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به روش پله ای به صورت روباز در مساحتی به طول ۱۶۵۰ متر و عرض ۷۰۰ متر اقدام به بهره‌برداری و اکتشاف می کند و به علت وجود آبهای زیرسطحی و اختلالات در عملیات معدن کاری کنترل و استخراج آب های زیرزمینی از طریق حفر چاه های پمپاژی صورت می پذیرد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان یکی از از اصلی ترین زنجیره تولید فولاد کشور طی سالیان اخیر توانسته است در راستای برنامه ریزی استراتژیک و اجرای آن سهم ملی و منطقه خود را در تولید کنسانتره، گندله و  فولاد افزایش دهند.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با افزایش خطوط تولید و زیرساخت‌های تولید اهداف و چشم اندازهای  خود مبنی بر تولید ۲۴ میلیون تن کنسانتره و تولید ۲۱ میلیون تن گندله و در نهایت امکان تولید ۵ میلیون تن فولاد در کشور را عملیاتی کرد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای خلق فرصت‌های نوین شغلی برای ترویج روحیه کارآفرینی، ایجاد فضای امن برای کارکنان، بسترسازی در راستای ایجاد فراگیری ایده های جدید سازمانی فراهم کرده است از طرفی نیز این شرکت  در جهت مسئولیت اجتماعی خود به زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی منطقه و کشور توجه ویژه‌ای دارد؛ همین موضوع موجب شده است که رویکرد  این شرکت را متمایز شود توجه به محیط زیست و انجام عملیات اکتشاف و استخراج مواد معدنی با حفظ الزامات و ملاحظات محیط زیستی این شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را در مسیر سبز پایدار کرده است.

83298

اعطای بیش از ۲ هزار فرهنگی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی

 شرکت  معدنی و صنعتی گل گهر در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی خود و کمک به توسعه اشتغال زایی در منطقه اقدام به اعطای تسهیلات بانکی به شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط کرده است بر این اساس طی سال جاری بیش از ۲۰۰۰ فقره  تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و کارمزد ۰ تا ۲ درصد و بازپرداخت  ۳۶ ماهه اعطا که در راستای آن کسب و کارهای کوچک توسعه یافته و به اشتغال پایدار منطقه کمک شایانی کرده است این تسهیلات برای  افرادی است که صاحب کسب و کارنامشخص، یا زنان سرپرست خانوار و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود که در حوزه مسئولیت اجتماعی خود توانسته است برای بیش از ۲۰۰۰ نفر افراد واجد شرایط اشتغال پایدار ایجاد کند عملکرد این شرکت در ایجاد اشتغال های نوین و پایدار و کمک به کاهش نرخ بیکاری منطقه از طریق ایجاد طرح های اشتغال زایی در کسب و کارهای کوچک و متوسط کم نظیربوده است.

سهم کم ریسک و پرسود گل گهر در بورس

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است که به تولید محصولات مهمی همچون گند له و کنسانتره می پردازد این شرکت دارای سهم بسیار کم ریسک و پر سودی است به طوری که در شش ماهه سال گذشته با رکورد شکنی بی‌سابقه‌ای در آمد ۱۰۵ هزار میلیارد ریالی و رشد ۶۳ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل به ثبت رساند.این در حالی است که شرکت گل گهر ضمن افزایش سرمایه خود امکان افزایش رشد هر سهم در بازار سرمایه را تا سقف ۱۵ درصد افزایش داد.

شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در مقایسه با سهام معدنی ها در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با رشد سنگین مواجه شد بر این اساس افزایش ۱۶۳ درصدی سود ۶ ماهه امسال و رشد ۳ و ۴ و نیم درصدی ضرایب نرخ فروش کنسانتره و گنده از مهمترین دلایل افزایش ارزش سهام شرکت گل گهر بوده است؛

بر همین اساس افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان نسبت به زمان مشابه سال گذشته به میزان ۱۳۰ درصد و افزایش ضریب نرخ فروش کنسانتره از ۱۶ به ۲۰ درصد و گندله از ۲۳ و نیم درصد به ۲۸ درصد حاشیه سود بالایی را برای سهام گل گهر ثبت کرد.یکی از بهترین سهم های بازار سرمایه که نه‌تنها در زمان ریزش بازار کسی را متضرر نکرده است بلکه با عملکرد عالی بستری مناسب برای جذب سرمایه را فراهم کرده است.

ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوای گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای وظایف مسئولیت اجتماعی خود اقدام به تجهیز و ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی گل گهر کرده است. این بیمارستان با جانمایی در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. این بیمارستان شامل بخش های ویژه‌ای از جمله قلب، آنژیوگرافی، رادیوتراپی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، ارتوپدی، کودکان، جراحی عمومی با زیربنایی در حدود  ۱۸ هزار متر مربع و بیش از دو هزار متر مربع از طریق ساختمان های جانبی گسترش یافته است. این بیمارستان به همت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، ۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم و بیش از هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

طراحی این پروژه بزرگ درمانی در دی سال ۱۳۹۵ با انتخاب مشاوران زبده کلید خورد و پس از برگزاری مناقصه در مرداد سال ۱۳۹۶ پیمانکار مربوطه انتخاب و از آبان همان سال عملیات اجرا و ساخت آن شروع شد. برای توسعه این پروژه در سال ۱۳۹۸ ، بیست و پنج هزار مترمربع دیگر نیز در مجاورت پروژه و با نگاه توسعه مدارانه خریداری شد.

گل گهر در مسیر توسعه

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در مسیر توسعه و افزایش خطوط یک، دو و سه فرآوری کارخانه تغلیظ با ظرفیت ۶ میلیون تن در سال توانست کلوخه سنگ آهن معدن را با عیار ۵۱% پس از خورد شدن در سنگ شکن ژیراتوری با ابعاد ۲۰۰ میلیمتر، وارد خطوط تولید کرده و به تولید کنسانتره سنگ آهن با عیار بالای ۶۸ درصد در اندازه ۶۰۰ میکرون برسد.

راه اندازی خطوط فرآوری کارخانه تغلیظ از بیکاری روی بیش از ۱۱۰ پرسنل با تجربه و کارآزموده جلوگیری کرد این در حالی است که در این مجموعه تولیدی بسیاری از قطعات استراتژیک به دلیل وجود تحریم‌ها و افزایش بیش از حد قیمت غیر قابل خرید هستند.

در راستای توسعه خطوط جدید گل گهر طرح احداث کارخانه خط 4(پلیکام) به منظور تولید کنسانتره و بازیافت بار برگشتی مدار خردایش خطوط تولید موجود با ظرفیت 2 میلیون تن کنسانتره  از سال 1387 آغاز گردید و در تیر ماه 1390 به بهره برداری رسید.

احداث خط بازیابی از باطله خشک به ظرفیت تولیدی ۳۵۰ هزارتن

 شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با توجه به ذخائر معدنی منطقه و نیز با توجه به کمبود کنسانتره در کشور و در راستای چشم انداز سال 1398 خود طراحی و احداث خطوط 5 و6 و7  تولید کنسانتره را در دستور کار قرار داد. عملیات اجرایی این طرح که  با هدف تولید 6 میلیون تن کنسانتره در سال طراحی شده است از سال 1389 آغاز و خطوط 5 و 6 آن در سال 1394 به بهره برداری رسید.

شرکت معدنی و صنعتی  گل گهر در ادامه مسیر توسعه خود به منظور استفاده بهینه از باطله های ایجاد شده خطوط تولید و همچنین سولفورزدایی از کنسانتره تولیدی ، طرح احداث یک خط بازیابی از باطله خشک به ظرفیت تولیدی 350000 تن در سال ، یک خط بازیابی از باطله تر به ظرفیت تولیدی 220000 تن در سال و یک خط سولفورزدایی به ظرفیت تولیدی تن در سال را از سال 1384 آغاز و در نیمه اول سال 89 تکمیل و راه اندازی نموده است .  

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور استفاده از ته ریز سیکلون ها و جلوگیری از هدر رفت غبار ناشی از خروجی های جداکننده اقدام به بازیابی هماتیت و سولفورزدایی کرده تا مواد باطله از چرخه تولید کنار بروند ازمزایای این طرح بازیابی هماتیت پس از جمع آوری است به طوری که امکان توانایی رساندن خوراک کارخانه گندله سازی را به میزان ۹۰ هزار تن کنسانتره با عیار و کیفیت مطلوب را فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: