مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:

هدف‌گذاری اشتغال‌زایی ۲۳ هزار نفری در منطقه ویژه

هدف‌گذاری اشتغال‌زایی ۲۳ هزار نفری در منطقه ویژه
کدخبر : 563402

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: منطقه ویژه برای جذب حداکثری نیروی متخصص، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه هرمزگان کرده و در برنامه‌های خود، اشتغال‌زایی ۲۳ هزار نفری را در دستور کار قرار داده است.

حسن خلج طهرانی بیان کرد: نیروی انسانی، با ارزش‌ترین سرمایه در فرایند خلق ثروت به شمار می‌رود که مهم‌ترین اهداف بنگاه‌های اقتصادی را در جهت به حداکثر رساندن موفقیت‌ها، تامین خواسته‌ها و انتظارات ذی‌نفعان برآورده می‌سازند. در همین حال بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای انسانی به منزله یکی از عوامل موثر در امر تولید استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی باید آموزش‌های به کارگیری استعدادها و پرتوان‌سازی منابع انسانی را جدی بگیرند تا در زمینه فعالیت خود موفق باشند. ضمن اینکه افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و تحولات مثبت در این زمینه می‌تواند سبب ارتقای سازمان‌ها و به تبع آن، توسعه نظام‌های اقتصادی ‌شود. ناگفته نماند که انسان، هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاکید کرد: اگر سرمایه انسانی را در بنگاه‌های اقتصادی جدی بگیریم، شاهد موفقیت و رشد آن سازمان خواهیم بود. همچنین سازمان‌ها با داشتن نیروی انسانی متخصص متوجه خواهند شد که مجموع عوامل نیروهای انسانی، فرهنگ سازمان و موقعیت‌سازی در کسب‌ و‌ کار، سازمان را به هدف خود می‌‌رساند.

خلج طهرانی در خصوص چالش‌های بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در نحوه به کارگیری نیروی انسانی، عنوان کرد: به کارگیری نیروی توانمند توسط بنگاه‌ها بسیار دشوار است. به ویژه اینکه بنگاه‌های بزرگ با چالش‌های بسیاری در پیاده‌سازی یک ساز ‌‌و کار مدرن و نظام‌مند برای استعدادیابی و جذب نیروی انسانی شایسته مواجه هستند.

لزوم اصلاح ساختار منابع انسانی

وی گفت: شرکت‌ها باید برای فعالیت خود محدودیت در استخدام داشته باشند تا با تورم نیروی انسانی مواجه نشوند. ضمن اینکه اتخاذ راهکارهایی همچون بازنشستگی پیش از موعد و بازخریدی نیز می‌تواند از سطح دغدغه بنگاه‌ها کاهش دهد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به راهکارهای اصلاح ساختاری منابع انسانی در کشور، تاکید کرد: تغییر و تحول ساختاری، همواره در سازمان‌های دولتی به عنوان یک راه حل اساسی مورد توجه بوده است و مدیران سازمان‌ها از این طریق نظام اداری را متحول و اصلاح می‌کنند. از این رو، سازمان‌های کشور به علوم و دانش‌محوری به عنوان یک فرایند کلیدی نیاز دارند تا با اصلاح ساختار سازمانی دچار تحول شوند.

خلج طهرانی مطرح کرد: هر سازمان، ساختار سازمانی خود را به طور متفاوتی طراحی می‌کند اما به طور کلی بسیاری از سازمان‌ها از نظر ساختار منابع انسانی با هم مشابهت دارند. ساختار سازمانی باید با توجه به اهداف مدیریتی منابع انسانی و مدل تعریف شده این مدیریت تعیین شود. در همین حال، تطبیق ساختار و فعالیت‌ها با ویژگی‌های تغییرات شرایط بحران اقتصادی برای شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد و باید به سرعت اقدام شود.

اقدامات منطقه ویژه برای بهبود شرایط نیروی انسانی

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقدامات متعددی را هم در زمینه بهبود ساختار نیروی انسانی و هم اشتغال‌زایی صورت داده است، تصریح کرد: منطقه ویژه اقدام به تدوین سند استراتژی کسب ‌و‌ کار و ترویج ارزش‌های سازمانی کرده است؛ به طوری که فرهنگ‌سازی سازمانی در این حوزه در حال انجام است. دیگر اقدام منطقه ویژه، کوچک‌سازی با استفاده از مکانیزم‌های بازنشستگی پیش از موعد و بازخرید است.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی نیز اذعان کرد: آموزش مداوم نیروهای انسانی در منطقه ویژه جهت به کارگیری دانش روز را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین سال گذشته یک تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری با دانشگاه هرمزگان امضا کردیم که این تفاهم‌نامه سبب تقویت پیوند صنعت و دانشگاه و ارتقای دوسویه خواهد شد. همچنین تفاهم‌نامه یاد شده به ایجاد ارتباط موثرتر و فعال در زمینه‌ آموزشی و پژوهشی بین صنعت و دانشگاه خواهد انجامید.

وی عنوان کرد: ارائه‌ خدمات مشاوره‌ای تحت عنوان مشاور پشتیبان علمی، تعریف بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، رصد سایر مناطق ویژه مستقر در حوزه‌ خلیج فارس، ارائه‌ گزارش تحلیل بازارهای مرتبط با صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس، خدمات مشاوره تخصصی در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و تحلیل موانع حقوقی جهت چابک‌سازی سیستم حقوقی از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

خلج طهرانی اظهار کرد: یک دفتر ارتباط با دانشگاه نیز ایجاد کرده‌ایم تا پشتیبانی در تامین منابع انسانی متخصص، ارائه خدمات آموزشی و انجام مشاوره‌های تخصصی انجام دهیم. با دایر شدن این دفتر، به صورت روزانه یک نفر از اساتید دانشگاه هرمزگان در منطقه ویژه حضور خواهد یافت و متناسب با دغدغه‌های صنعت در راستای جذب سرمایه‌گذار فعالیت خواهد کرد زیرا استفاده از نیروهای کارآمد دانشگاهی می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت کمک کند.

مدیرعامل منطقه ویژه خلیج فارس در پایان یادآور شد: هم‌اکنون ۱۳ هزار نفر در منطقه ویژه فعالیت می‌کنند که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سه سال آینده، قرار است این میزان به ۲۳ هزار نفر افزایش پیدا کند و شاهد جهش اشتغال‌زایی در منطقه باشیم.

 

فلزات آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: