معرفی بنای زیبای کاخ هشت بهشت اصفهان

معرفی بنای زیبای کاخ هشت بهشت اصفهان
کدخبر : 557690

اصفهان شهری باستانی درمرکز ایران است که سومین شهر پهناورایران پس ازتهران و مشهد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از این دو شهرمحسوب می ‌شود.

به گزارش شما و اقتصاد: اصفهان در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی و به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان، هنگامی که برای دومین بار (پس از دوران سلجوقیان) پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. حتی امروزه نیز شهر مقدار زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ کرده ‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و همین ‌طور به عنوان پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران انتخاب شده است. یکی از آثاری که در باغ بلبل اصفهان قرار گرفته است کاخ هشت بهشت نام دارد که در این مقاله آس چارتر قصد دارد تا این بنای زیبای تاریخی را به شما معرفی کند. این کاخ نشانه ای از دوران باشکوه صفویان بوده که لقب زیباترین کاخ دنیا را در آن زمان نصیب خود کرده است. شما نیز می توانید برای سفر به اصفهان و بازدید از بناهای تاریخی و گردشگری از سایت آس چارتر بلیط هواپیما بندرعباس اصفهان را تهیه نمایید، و سپس سفرکنید.

IMG_20220607_094841

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

این کاخ زیبا متعلق به شاه سلیمان صفوی است اما در دوران صفویان شاهان بسیاری از جمله شاه صفی، شاه عباس دوم مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت کاخ هشت بهشت در سال 1080 همزمان با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به پایان رسید. باغ و قصر هشت ‌بهشت از طرف ناصرالدین ‌شاه قاجار به بانو عظمی افتخار الدوله واگذار شده بود به این شرط که وضع و معماری آن را تغییر نداده و حریم آن حفظ کند. بعدها به دنبال فوت وی این باغ به وراث رسید و باغ  دستخوش تغییرات بسیاری شد. در سال 1343 باغ هشت بهشت به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد و تبدیل به پارک شد. 

علت نام گذاری باغ به هشت بهشت اصفهان

عده‌ای از تاریخ‌ دانان علت ساخت این عمارت را ساخت حرم ‌سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه می ‌دانند از این رو نام این کاخ را هشت بهشت گذاشته اند. که شاه سلیمان، هشت بهشت را برای اقامت هشت سوگلی حرم پادشاه ساخته و 4 نفر از آنها را در طبقه همکف و 4 نفر دیگر را در طبقه اول جای داده بود. این کاخ زیبا از بناهای ثبت ملی شده ایران محسوب می شود که با شماره 227 در این فهرست قرار دارد. 

IMG_20220607_094908

معماری عمارت هشت بهشت اصفهان

این عمارت دو طبقه در فاصله 2 متری از سطح زمین بر روی سنگ‌های مرمرین تبریزی با ارتفاع 30 متر به شیوه اصفهانی و به صورت یک هشت ضلعی (هشت پهلو) ساخته شده است. ایوان‌‌هایی با ستون‌های بلند چوبی با گچ‌ کاری‌های چشم نواز هستند. از این ایوان‌ها می ‌توانید به بخش مرکزی عمارت برسید. این ایوان ها، فضاهای میانی کاخ با ارتفاع دو طبقه و همچنین حوض و فضای نیمه باز عمارت بر این دلالت دارد که معماری کاخ برون گرا و تابستان نشین است. در میان این بخش حوضی هشت ضلعی به چشم می خورد و هشت اتاق در چهار سمت آن در دو طبقه، این قسمت را احاطه کرده اند. در این قسمت می ‌توانید استخر بزرگی را رو به روی خود ببینید که اطراف آن با باغچه‌های گلکاری زیبا تزئین شده است. این عمارت دارای اتاق‌های متعددی است که هرکدام ابزار و وسیله‌هایی دارد که در نوع خود بی نظیر است. همچنین اتاق‌های مختلف با کاربردهای مختلفی نیز دارد، از جمله اتاقی برای پذیرایی از مهمانان و زنان در نظر گرفته شده است. دراین عمارت دو تابلو به تصویر کشیدن فتح علی شاه بر تخت به همراه فرزندانش وجود دارد. یکی از ویژگی های منحصربه فرد در معماری کاخ هشت بهشت اصفهان کاشی کاری خاص آن است، که با ترسیمات سنتی ایرانی است. که تعداد زیادی کاشی کاری با تصویرهایی از انواع حیوانات مانند پرندگان، خزندگان و شکارچی هایشان قابل مشاهده است. درطبقه دوم این کاخ نیز مجموعه ای از رواق ها، اتاق ها، طاق ها و پنجره های مشبک وجود داد. طبقه دوم به وسیله راهروها و اتاق های متعدد، به بخش های مختلف تقسیم شده، که هر کدام تزیینات خاص خود را دارند. اتاق های بنا در طبقه اول در 4 گوشه عمارت قرار دارند و با تزییناتی از گچبری و نقاشی پوشیده شده اند. در برخی از اتاق ها حوض های آب و در برخی دیگر بخاری های دیواری به چشم وجود دارد. دیوارهای این بخش ها از آینه کاری پوشیده شده و سقف ها نیز با موزاییک هایی عالی و زیبا آراسته شده اند. در هر کدام از این بخش ها درها و پنجره هایی با چوب های خاتم کاری شده به چشم می خورد. هال مرکزی نیزبا یک استخر از جنس سنگ مرمر و یک فواره تزیین شده است که به حوض مروارید مشهور است. نام این استخر زیبا به خاطر نحوه بیرون آمدن آب از فواره انتخاب شده است، که قطره های آب به شکل ریسه ای از مروارید بیرون می آیند.

IMG_20220607_094939

جاذبه های گردشگری اطراف کاخ بهشت اصفهان

اصفهان شهری است پر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، از این رو در هنگام بازدید از کاخ هشت بهشت شما می توانید ازجاذبه‌های گردشگری و تاریخی مانند: کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، که در نزدیکی این کاخ بهشتی زیبا قرار دارد نیز بازدید نمایید.

ساعات بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان

از ساعت 9 تا 17 می توانید از کاخ هشت بهشت بازدید نمایید.

مسیر دسترسی به باغ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت در پارک شهید رجایی، در خیابان گلدسته واقع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: