واکسن کرونا | واکسن کرونا و امیکرون

جزئیات جدید از واکسن کرونا | تاثیر واکسن کرونا بر امیکرون و دلتاکرون

جزئیات جدید از واکسن کرونا | تاثیر واکسن کرونا بر امیکرون و دلتاکرون
کدخبر : 552829

بهرام عین اللهی: درخواست ما از مردم کم کردن مهمانی‌هاست و در صورت ضرورت نیز مهمانی‌ها به‌صورت محدود باشد و حتماً هم دستورالعمل‌های بهداشتی به‌طور کامل در آنها رعایت شود.

تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. بهترین واکسن کرونا برای شما واکسنی است که سریع‌تر به دست شما برسد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که انتظار می‌رود واکسن‌کرونا تأیید شده‌های کنونی حداقل تا حدی حفاظت را در برابر انواع جدید ویروس کرونا فراهم کنند. واکسن کرونا معمولا در نوع ساختاری ساخته می‌شود، واکسن کرونا ساخته شده از واکسن کشته شده ویروس که کمترین عارضه را دارد و ایمنی کمتری دارد، نوع دیگر واکسن کرونا بخشی از بدن ویروس زنده است که عوارض بیشتری دارد، اما ایمنی سازی بالای نیز دارد.

واکسن کرونا

 تاثیر واکسن کرونا بر امیکرون و دلتاکرون

وزیر بهداشت با درخواست از مردم برای خودداری از حضور در اجتماعات غیرضروری، بر تزریق سه دُز کامل واکسن تأکید کرد و گفت: ثابت شده کسانی که سه دُز واکسن را دریافت می‌کنند تا ۸۵ درصد دچار بیماری‌های شدید کرونا نمی‌شوند و می‌تواند آن‌ها را در مقابل بیماری محافظت کند.

«بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به افزایش مهمانی‌ها و اجتماعات در ماه‌های مبارک رجب و شعبان، از خانواده‌ها خواست که از حضور در اجتماعات و مراسم‌های غیرضروری خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هر فرد مبتلا به سویه اُمیکرون می‌تواند کل بستگانش را در یک مهمانی مبتلا کند، افزود: درخواست ما از مردم کم کردن مهمانی‌هاست و در صورت ضرورت نیز مهمانی‌ها به‌صورت محدود باشد و حتماً هم دستورالعمل‌های بهداشتی به‌طور کامل در آن‌ها رعایت شود.

وزیر بهداشت استفاده از ماسک‌های استاندارد و تزریق واکسن را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و سویه جدید آن تا حد زیادی مؤثر دانست و گفت: واکسن جلوی کرونا و اُمیکرون را نمی‌گیرد، اما شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

عین اللهی اکثر قربانیان و بستری شدگان در بیمارستان‌ها را واکسن نزده‌ها معرفی کرد و گفت: افرادی که واکسن نزده‌اند بیشتر در معرض خطر کرونا و سویه جدید آن قرار دارند.

وی با دعوت از مردم برای تزریق دُزهای دوم و سوم واکسن کرونا، خاطر نشان کرد: ثابت شده کسانی که سه دُز را می‌زنند تا ۸۵ درصد دچار بیماری شدید کرونا نمی‌شوند و واکسن می‌تواند آن‌ها را در مقابل بیماری محافظت کند.

تاثیر سینوفارم در برابر اومیکرون چقدر است؟

شیوع اومیکرون سبب شده توجه‌ها به سمت واکسیناسیون دز سوم جلب شود، اکثر واکسن‌های موجود در ایران هم از نوع سینوفارم چینی هستند، در این میان این پرسش ایجاد شده که آیا سینوفارم در برابر اومیکرون موثر است؟ در این باره علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید:«اثربخشی کم واکسن‌ها در سویه اومیکرون فقط مربوط به سینوفارم نیست بلکه مربوط به همه واکسن‌ها است.

بیشتر کشورهای اروپایی که الان موارد ابتلا در آن‌ها بالا رفته از آسترانکا و فایزر استفاده کردند، بنابراین این عدم توانایی یا کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر اومیکرون صرفاً مربوط به واکسن‌های داخل کشور ما نیست بلکه یک مسئله جهانی است و دنیا باید به سمت واکسن‌ها با ترکیبات جدید برود، همان‌طورکه هرسال برای آنفلوآنزا واکسن جدیدی ساخته می‌شو برای کرونا با سویه‌های متفاوت هم باید همین‌طور باشد.

اما به‌واقع باید گفت طبق مطالعات انجام شده دز بوستر همین واکسن‌های موجود می‌تواند در برابر سویه اومیکرون کمک کننده باشد. درهرصورت واکسن‌های موجود در دنیا همین واکسن‌ها هستند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و ما دو انتخاب از واکسن‌های موجود را در ایران داریم که سینوفارم و پاستوکووک هستند.»

هستند.»

امیکرون

هشدار جدی به مبتلایان امیکرون

مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که اولین اقدامی که باید بعد از ابتلا به امیکرون انجام دهیم چیست، گفت: اولین اقدام بعد از ابتلا به امیکرون جدا سازی است و فرد مبتلا حتما باید از سایر افراد جدا شود و اگر در خانه است باید در یک اتاق جدا حضور داشته باشد و چنانچه در بیمارستان است باید از سایر بیماران جدا شود و این بیماران باید در درجه اول از ماسک استفاده کنند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش رعایت نمایند.

وی ضمن اشاره به اینکه مبتلایان به امیکرون باید از مایعات فراوان استفاده کنند، به مقدار کافی استراحت داشته باشند و از استرس دوری کنند، ادامه داد: اگر این بیماران دچار تب شدند بهتر است از قرص استامینوفن استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال آیا دور کمون یا نهفتگی بیماری در این سویه با سویه‌های قبلی متفاوت است، اظهار کرد: دوره کمون در امیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است چرا که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و مدت زمان نهفتگی بیماری در این سویه معمولا حدود ۲ تا ۳ روز است و گاهی ممکن است به ۵ تا ۷ روز هم برسد.

این پزشک متخصص با بیان این که این بیماری بیشتر با علائم سرماخوردگی نظیر ضعف و سستی، تهوع و استفراغ، گلو درد و عطسه بروز پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر همه دورهمی‌ها باید تعطیل شوند و مدارس و دانشگاه‌ها هم باید به صورت غیر حضوری به فعالیت خود ادامه دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: اگر مردم شیوه‌نامه بهداشتی را رعایت کنند و پیک امیکرون نزولی شود نوروز خوبی خواهیم داشت و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مانند سال گذشته در ایام نوروز هم درگیر این بیماری هستیم.

منبع: فرارو

جزئیات جدید از واکسن کرونا | تاثیر واکسن کرونا بر امیکرون و دلتاکرون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: