سهمیه بندی بنزین

خبر داغ از سهمیه بندی بنزین | جزئیات سهمیه بندی بنزین نوروزی اعلام شد

خبر داغ از سهمیه بندی بنزین | جزئیات سهمیه بندی بنزین نوروزی اعلام شد
کدخبر : 552836

با شیوع بیماری کرونا از بهمن سال ۱۳۹۸، دولت به منظور جلوگیری از ترددهای غیرضروری و کنترل شیوع این بیماری، از نوروز سال ۱۳۹۹ سهمیه بنزین نوروزی را قطع کرده است.

سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود. سهمیه‌بندی بنزین در ایران از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودرو‌ها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید. در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف گردید. با این حال در آبان ماهِ سالِ ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین شروع شد. جزئیات سهمیه بنزین نوروزی اعلام شد.

سهمیه بندی بنزین

جزئیات سهمیه بنزین نوروزی اعلام شد

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، دولت هنوز سهمیه‌ای برای بنزین نوروزی در نظر نگرفته است.

معاون وزیر نفت گفت: هنوز بحثی درباره سهمیه بنزین نوروزی مطرح نیست و میزان سهمیه، برای خودرو‌های شخصی همان ۶۰ لیتر و برای خودرو‌های عمومی نیز به میزان قبل است.

سالاری می‌گوید، اگر دولت برای تعیین سهمیه بنزین نوروزی تکلیفی کرد، در آن چهارچوب عمل خواهد شد.

با شیوع بیماری کرونا از بهمن سال ۱۳۹۸، دولت به منظور جلوگیری از تردد‌های غیرضروری و کنترل شیوع این بیماری، از نوروز سال ۱۳۹۹ سهمیه بنزین نوروزی را قطع کرده است.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، از ۲۲ تا ۲۳ بهمن، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۸ نفر از آن‌ها بستری شدند؛ ۱۳۳ بیمار نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۳۳ هزار و ۵۷۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

طرح مجلس برای تغییر سهمیه‌ بندی بنزین

مجلس طرحی به نام سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار تدوین کرده که نمایندگان می‌گویند این طرح از مجلس قبل باقی مانده است و مجلس فعلی آن را بازنویسی کرده و قرار است با ایجاد برخی تغییرات برای اجرای عدالت بیشتر، مبنا از هر خودرو به هر خانوار تغییر کند. همچنین قرار است سهمیه‌ای نیز با توجه به پیمایش برای خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شود در ارائه جزییات این طرح آمده است که نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات بیان کرده است که مجلس قصد دارد با تصویب و اجرای این طرح به هر خانوار به ازای هر کدملی به هر خانوار سهمیه بنزین اختصاص دهد تا سبب کاهش آثار تورم و فاصله طبقاتی در دهک‌های پایین شود. در این طرح قرار است به هر شخص روزانه ۷ دهم لیتر بنزین تعلق گیرد که این رقم ۲۰ لیتر برای هر ماه است.

حال اگر خانواده‌های صاحب خودرو از سهمیه اختصاص داده شده استفاده نکنند؛ سهمیه از طریق سامانه‌های بانکی قابل واگذاری به دیگران است همچنین قرار است در پایان هر ماه سهیه استفاده نشده به شرکت پالایش و پخش بازگردد و با توجه به قیمت آزاد، کارت سرپرست خانوار شارژ شود تا با استفاده از آن بتواند کالای ایرانی خریداری کند. قیمت ازاد بنزین، معادل ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس (نرخ تسعیر سامانه نیما) خواهد بود.

همچنین قرار است منابع حاصل از این طرح برای تغییر و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی و دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و تاکسی‌های اینترنتی صرف شود. در این طرح افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی در شهرها و روستاها نیز ممنوع اعلام شده است. به گفته سید محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی این طرح در ۲۲ مرداد ماه اعلام وصول شده است.

سهمیه بندی بنزین

سهمیه بنزین خانوار به چه کسانی تعلق می‌ گیرد؟

آمارها نشان می‌دهد که چیزی بالغ بر ۵۰ درصد خانوارها هیچ خودرویی ندارند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌ای نمی برند. مجلس نیز با تدوین طرح سهمیه بندی بنزین خانوار قصد دارد تا استفاده از منابع انرژی را عادلانه‌تر کند و تمام خانوارها بتوانند از آن بهره‌مند شوند. براساس این طرح سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو تعلق خواهد گرفت تا در استفاده از یارانه بنزین سهیم باشند. از سویی دیگر، این طرح قرار است شکاف‌های اقتصادی بین دهک‌های بالا و پایین را تا حدی پر کند.

لازم است بدانید که طرح سهمیه‌بندی بنزین خانوار از سال ۹۷ در مجلس مطرح بوده و به مرحله اجرای درستی نرسیده است؛ طرحی که قرار است در مجلس کنونی به صورتی عادلانه‌تر عملی شود.

اکنون با اوج گرفتن اخبار سهمیه بندی جدید بنزین و مدنظر قرار دادن سهمیه بنزین خانواد فاقد خودرو، برخی کارشناسان درباره این طرح هشدار داده‌اند؛ چرا که دولت موظف است با کاهش و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ماهانه هزینه معادل بنزین استفاده نشده را در کارت خانوارها شارژ کند که به نظر می‌رسد نوسانات قیمت نفت برای دولت مشکل ساز خواهد بود. از سویی دیگر توزیع پول از سوی دولت برای خانوارهای با دهک پایین مشکلی را حل نخواهد کرد و تنها در ظاهر خوب به نظر می‌رسد و در بلند مدت فقر را افزایش می‌دهد چرا که دولت وظیفه دارد با ایجاد اشتغال و در اختیار قرار دادن منابع تولید به اقشار با درآمد پایین کمک کند. حال باید منتظر تصمیم دولت بود که تا اینکه سرنوشت طرح سهمیه‌بندی بنزین خانوار به سمت کدام یک از تصمیمات سوق داده می‌شود.

براساس آخرین تغییرات سهمیه بندی بنزین در کشور، از آبان‌ماه ۹۸ معادل ۶۰ لیتر بنزین برای دارندگان وسایل نقلیه سواری در کارت سوخت آن‌‌ها شارژ می‌شود.

منبع: فرارو

خبر داغ از سهمیه بندی بنزین | جزئیات سهمیه بندی بنزین نوروزی اعلام شد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۴ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: