روسیه و اوکراین

نهمین روز جنگ روسیه و اوکراین | توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت

نهمین روز جنگ روسیه و اوکراین | توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت
کدخبر : 553671

میخائیل پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

جنگ روسیه و اوکراین شروع شد. بعد از بیش از یک ماه تنش در مرز اوکراین و حضور نیروهای نظامی روسیه، بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ولادیمیر پوتین فرمان عملیات نظامی در بخش شرقی را صادر کرد و جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. جزئیات جنگ روسیه و اوکراین در حال بررسی است. ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ساعتی پیش به صورت اضطراری در برابر دوربین‌های تلویزیون حاضر شد و آغاز جنگ روسیه و اوکراین را اعلام کرد. 

 توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت

مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: دور دوم مذاکرات به پایان رسید. متأسفانه اوکراین هنوز به نتایج مورد نظر خود نرسیده است. تنها در مورد سازمان دهی کریدورهای بشردوستانه جهت خروج امن غیرنظامیان از اوکراین تصمیماتی گرفته شده است.

در همین حال، ولادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز خبر توافق بر سر کریدورها و آتش‌بس احتمالی در اطراف آن‌ها را تایید کرد و گفت در گفت وگوها با اوکراین پیشرفت قابل توجه بدست آمده است. 

به گزارش ایرنا، دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه در یک منطقه مرزی بلاروس و اوکراین در نزدیکی رودخانه‌ای به نام پریپیات در استان گومل برگزار شد. 

سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور روسیه برعهده داشت و معاونان وزیران خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می‌دادند. 

از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات) رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت کردند. 

همزمان با هشتمین روز جنگ اوکراین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه عملیات ویژه در اوکراین تا انتها ادامه می‌باید، اعلام کرد که تسلیم تهدیدهای آمریکا نمی‌شویم. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

جنگ روسیه و اوکراین

جنگ روسیه و اوکراین شروع شد 

بعد از بیش از یک ماه تنش در مرز اوکراین و حضور نیروهای نظامی روسیه، بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ولادیمیر پوتین فرمان عملیات نظامی در بخش شرقی را صادر کرد و جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. 

تصاویری از حمله روسیه به شهر  دنیپرو اوکراین را در رسانه ها دیده می شود.

او همچنان که لباس شب گذشته را بر تن داشت و به نظر می‌رسد این فیلم ضبط شده بود.

تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.

از دو ماه پیش، ایالات متحده تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری نظامی را صورت داده بود اما بعد از اعلام پذیرش استقلال دو منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در اوکراین توسط پوتین، وزیر خارجه آمریکا دیدار با همتای روس را لغو کرد.

واکنش جوبایدن به جنگ روسیه و اوکراین

جو بایدن ساعتی بعد از این حمله، اعلام کرد با رهبران گروه هفت تماس خواهد گرفت.

رئیس جمهوری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای در رابطه با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آن را «حمله غیرقانونی و و توجیه‌ناپذیر نیروهای نظامی روسیه» خواند و روسیه را تنها مسئول مرگ و ویرانی ناشی از این حمله دانست.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در این بیانیه گفت که پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌ شده‌ را برگزیده است که پیامدهای فاجعه‌‌بار «تلفات جانی و رنج انسان‌ها» را در پی خواهد داشت.

احتمال جنگ روسیه و اوکراین از چند روز قبل

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین امکان دارد روز سه‌شنبه آغاز شود.

مقام‌های آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود با اعلام مطلب فوق به این خبرگزاری آمریکایی افزودند: «اقدامات توسط روسیه ممکن است شامل تحریکاتی در منطقه دونباس بوده یا حتی حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین باشد».

 «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه به تمامی شهروندان آمریکایی هشدار داد که ظرف 24-48 ساعت آینده خاک اوکراین را ترک کنند.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «اکنون خطر به اندازه کافی زیاد بوده  و تهدید به اندازی کافی فوری است و این همان چیزی است که احتیاط می‌خواهد».

وی ادامه داد: «نمی‌توانیم تاریخ و ساعت حمله روسیه به اوکراین را مشخص کنیم اما احتمال واقعی برای این موضوع وجود دارد و در صورتی که مسکو تصمیم حمله به اوکراین را بگیرد دستاویزی برای آن خواهد یافت».

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هم ساعاتی قبل‌تر از شهروندان کشورش خواسته بود خاک اوکراین را ترک کنند.  رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان بی‌سی گفت: «شهروندان آمریکا باید همین حالا اوکراین را ترک کنند. اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی طرف باشیم. طرف حساب ما یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا است. وضعیت بسیار متفاوتی است و اوضاع ممکن است خیلی سریع به هم بخورد.»

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه درباره  فروش سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت فروش این تسلیحات شانس راه حل سیاسی و دیپلماتیک را کاهش می‌دهد.»

رییس جمهور روسیه در سخنانی غیرمنتظره در تلویزیون این کشور درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: در پی درخواست رهبران دو منطقه خودخوانده شرق اوکراین از روسیه برای کمک به آن‌ها در دفع حمله ارتش اوکراین، عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین آغاز شد. عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شده است.

پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند. 

رییس جمهور روسیه همچنین گفت در صورت مداخله کشور‌های خارجی، روسیه فورا واکنش نشان خواهد داد. وی تاکید کرد: روسیه در حال انجام «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین است و هدف مسکو غیرنظامی کردن و عاری کردن این کشور از نازیسم و نه اشغال این کشور است.

پوتین پس از حمایت از استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک، در راستای حمایت از مردم روس زبان شرق اوکراین فرمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه را صادر کرد. این در حالی است که شب گذشته نیز تحولات مهمی در صحنه بین الملل در ارتباط با حوادث اوکراین به وقوع پیوست.

نهمین روز جنگ روسیه و اوکراین | توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: