قطعی اینترنت

علت قطعی اینترنت در تهران و کرج چه بود؟ | مشکل قطعی اینترنت حل شد؟

علت قطعی اینترنت در تهران و کرج چه بود؟  | مشکل قطعی اینترنت حل شد؟
کدخبر : 553672

آتش سوزی در شرکت ارتباطات زیر ساخت، اینترنت در تهران و کرج را دچار اختلال و قطعی کرد.

امروز در طی ساعت های اولیه صبح قطعی اینترنت باعث بروز مشکل برای کاربران فضای مجازی شد. قطعی اینترنت در تهران و کرج گزارش شده است. قطعی اینترنت در شبکه های گسترده همراه و ثابت بود. مهدی سالم علت قطعی اینترنت را آتش سوزی در شرکت ارتباطات زیر ساخت اظهار کرد.

علت قطعی اینترنت در تهران و کرج چه بود؟

برخی مخاطبان امروز از قطعی گسترده اینترنت همراه و ثابت در تهران و کرج خبر دادند.

برخی مخاطبان از قطعی گسترده اینترنت همراه و ثابت در تهران و کرج خبر دادند که طبق آن، اینترنت اپراتورهای همراه اول، شاتل، مبین نت و... دچار قطعی شده بود.

ظاهرا این اختلال فنی بوده و به علت قطع برق در بخشی از یکی از مراکز LCT شرکت ارتباطات زیرساخت در منطقه خیابان کردستان، اتفاق افتاده بود و ظاهرا اکنون مشکل حل و سیستم پشتیبان سریعا جایگزین شده است.

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در توییتر اعلام کرده که اختلال جزئی اینترنت پیش آمده امروز در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجر به آتش سوزی در مرکز LCT بوده است که به سرعت برطرف شده و سیستم پشتیبان سریعا جایگزین شده است.

مهدی سالم همچنین گفته است که به دلیل مشکل فنی در تاسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکین قطع شده است. همکارانم در تلاش هستند تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند.

شاید لازم باشد مشترکین شبکه تلفن همراه برای دسترسی مجدد به سرویس، یکبار گوشی موبایل خود را خاموش و سپس روشن کنند.

علت اصلی و جزییات دقیق این موضوع از مسوولان مربوطه در حال پیگیری است.

آقای مهدی سالم در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: این مشکل حدود ۴۵ دقیقه پیش رخ داد که هم اکنون برطرف شده و آتش سوزی مربوط به ups‌ها بوده است.

وی گفت: این مشکل پس از نیم ساعت رفع شده است و اکنون دسترسی به اینترنت ثابت با اختلال روبرو نیست.

قطعی سراسری اینترنت در ایران در سال ۱۳۹۸ پس از اعتراضات سراسری در ۲۵ آبان ۱۳۹۸ آغاز شد و تا ۳ آذر ادامه داشت. این کار با دستور شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و توسط وزارت ارتباطات ایران انجام‌شد. طی این واقعه اینترنت بین‌المللی از دسترس کاربران خارج شد و تنها شبکه ملی اطلاعات قابل دسترس بود.محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، به دلیل قطعی اینترنت از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

طبق گزارش نت بلاکس، میزان دسترسی اینترنت در ایران در اوج قطعی‌ها به ۴ درصد کاهش یافته‌بود. محدودیت‌زدایی از اینترنت از پنج‌شنبه ۳۰ آبان با دسترسی دادن به برخی دانشگاهها، شرکت‌ها و ادارات آغاز شد و به مرور به کاربران خانگی تعمیم یافت. در ۲ آذر گزارش‌شد که تعدادی از کاربران خانگی به اینترنت دسترسی یافته‌اند و نت بلاکس هم میزان دسترسی به اینترنت را ۶۴٪ گزارش کرد.

قطعی سراسری ۱۳۹۸ اینترنت در ایران از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین قطعی‌های اینترنت در جهان بوده‌است. این واقعه بزرگ‌ترین قطعی در تاریخ اینترنت ایران بود. در مقایسه با اختلالات پیشین، محدوده این قطعی گسترده‌تر و مدت زمان آن نیز بیشتر بود. محدوده قطعی تمام خاک ایران را دربرگرفت. بنابر گفته تحلیل‌گران قطع اینترنت، تلاش‌های دولت‌های خودکامه برای سانسور ارتباطات آن‌لاین است و در یک کشور ۸۰ میلیون نفری، نخستین مورد از این دست، در جهت انزوای مؤثر شبکه پیشرفته و توسعه‌یافته اینترنت داخلی در یک کشور جهان است. قطع اینترنت با چنین پیچیدگی‌های وسیع تدارکاتی (لجستیکی) تا کنون در جهان سابقه نداشته‌است.

سایت وایرد در یک گزارش تحقیقاتی به قلم مت بورگس نوشته‌است که تحقیقات جدید توسط سازمان حقوق بشری آرتیکل۱۹ فاش ساخته که چگونه مقامات ایران توانستند ارتباطات ده‌ها میلیون نفر را در نوامبر ۲۰۱۹ قطع کنند و نوع دیگر «محلی» اینترنت را بکار گیرند که یک دهه صرف درست کردن آن شده بود. این تحقیق ساختار اینترنت ایران را ترسیم می‌کند و تصویری از کنترل ارائه می‌دهد که شبیه آن در هیچ‌کجای جهان نیست. این تحکیم فناوری‌ها بدین معنی است که ایران در یک موقعیت یکتا برای اعمال کنترل روی اینترنت شهروندان است.

اجرای کامل قطعی اینترنت نزدیک به ۲۴ ساعت طول کشید. وزارت ارتباطات، به طیف گسترده‌ای از رسانندگان خدمات اینترنتی دستور قطع شبکه بین‌المللی و اتصال شبکه ملی اطلاعات را داد. برخی سرویس‌دهنده‌ها به کلی مسیر خود را از اینترنت قطع کردند و برخی دیگر با وجود بازگذاشتن مسیر، ترافیک اینترنتی را بلوکه می‌کردند. در عصر ۲۵ آبان ۹۸ (۱۶ نوامبر ۲۰۱۹)، ایرانسل، همراه اول و رایتل از شبکه جهانی آفلاین شدند. قطعی اینترنت به تدریج افزایش یافت و تا آخر شب به نقطه قطع سراسری رسید.

علت قطعی اینترنت در تهران و کرج چه بود؟  | مشکل قطعی اینترنت حل شد؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: