تعرفه اینترنت

افزایش بی سابقه تعرفه اینترنت خانگی | دلایل افزایش تعرفه اینترنت

افزایش بی سابقه تعرفه اینترنت خانگی | دلایل افزایش تعرفه اینترنت
کدخبر : 555436

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه اینترنت خانگی خبر داد.

بسیاری از کاربران از افزایش تعرفه اینترنت خانگی می دهند. گویا تعرفه اینترنت خانگی ۶۰ درصد افزایش یافته است و اعتراض بسیاری از مشتریان را در برداشته است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه اینترنت خانگی خبر داد. در ادامه به بررسی دلایل افزایش تعرفه اینترنت می پردازیم.

تعرفه اینترنت

افزایش بی سابقه تعرفه اینترنت خانگی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه اینترنت خانگی خبر داد.

صادق عباسی شاهکوه، در برنامه رادیویی «ایران امروز» درباره تعرفه های اینترنت خانگی و تلفن همراه گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوبه مجلس، به دلیل آنکه اجازه هیچگونه افزایش قیمتی داده نشده بود، هیچ تغییری در قیمتها به وجود نیامد.  

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعرفه اینترنت خانگی ۶۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در کنار برخی از اپراتورها که حدود ۵۰ درصد تعرفه ها را افزایش داده اند بخش دیگر هیچگونه تغییر قیمتی در تعرفه ها ایجاد نکرده اند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: اپراتورها برای تغییر تعرفه، درخواست خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه می دهند و قیمت پیشنهادی اگر مطابق با قانون باشد می‌تواند اعمال شود؛ در غیر اینصورت با آن برخورد خواهد شد.

تعرفه اینترنت

دلایل افزایش تعرفه اینترنت

با ذکر این نکته که پس افزایش نرخ‌ اینترنت با توجه به جایگاه جهانی ما از نظر ارزان‌ترین‌های دنیا، افزایش مستمر تورم در کشور، جهش بی‌سابقه مصرف و مشترکان اینترنت در ایران، لزوم سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها برای جلوگیری از اختلال گسترده در اینترنت کشور، گریز ناپذیر بوده و از قضا تنها معطوف به ایران هم نیست، با توجه به جمیع آنچه در پی آمد، می‌توان دلایل و اهداف اصلی اقدام اپراتورها برای افزایش نرخ اینترنت، آن هم در محدوده تعیین شده از سوی قانون در سال‌ها قبل را در موارد زیر خلاصه کرد:

1- نخست آنکه اصولا افزایش قیمت به معنای به تصویب جدید در کار نبوده و اپراتورها در چارچوب مصوبه سالیان قبل رگولاتوری اقدام کرده‌اند.

2- در واقع بسته‌های طراحی شده پیشین که مربوط به سال‌های 96-97 بوده، سیاست تشویق به مصرف داشته اما اکنون با شرایط اشباع شبکه‌ای امکان تداوم این مدل وجود ندارد. (در آن زمان اپراتورها روی خط کف نرخ‌های رگولاتوری حرکت می‌کردند.)

3- جلوی تداوم زیان و ورشکستگی و خروج اپراتورها و شرکت‌ها از بازار اینترنت کشور گرفته شود.

4- با تغییر نرخ اینترنت، به نوعی محدودیت فرکانسی که اپراتورها با آن مواجه هستند، دور زده می‌شود.

5- امکان سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها از سوی اپراتورهای ثابت تسهیل می‌شود.

6- جلوی افت‌های ناگهانی کیفیت اینترنت در آینده نزدیک و با افزایش توسعه اپراتورها گرفته می‌شود.

7- و در نهایت اینکه با تغییر نرخ اینترنت طبعا شاهد اصلاح رفتار مشتریان نیز خواهیم بود. از آنجا که اینترنت امروز به هیچ‌وجه ابزاری برای سرگرمی محسوب نمی‌شود، به این ترتیب نحوه استفاده از این امکان، در مقاصد کاربردی و توسعه کسب‌وکار، به مراتب بهتر، مدیریت‌شده و منصفانه خواهد شد.

تعرفه اینترنت

کاربران ناراضی از سرعت و قیمت اینترنت

 اسفندماه سال گذشته بود که تعدادی از مدیران شرکت‌های اینترنتی با انتقاد نسبت به تورم موجود، افزایش دستمزد کارکنان و گرانی هزینه‌های جانبی، خواستار افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی برای سال ۱۴۰۱ شدند. نخستین زمینه گران شدن اینترنت، با یک بند در بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم نیز فراهم شد؛ دولت در این بند از بودجه، سهم خود از درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای هزینه در توسعه زیرساخت‌ها را ۱۰ درصد افزایش داده است. افزایش پرداختی اپراتورها به دولت به معنای، افزایش هزینه خدمات آن‌ها به کاربران از جمله بسته‌های اینترنتی است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد افزایش قیمت، جزو نخستین وعده‌های وزیر ارتباطات است که آن را محقق کرده است. حال در شرایطی با گرانی بسته‌های اینترنتی روبه‌رو می‌شویم که داده‌های سایت سنجش سرعت اینترنت اسپیدتست، نشان می‌دهد در این مدت سرعت اینترنت موبایل در ایران در میان کشورها، هفت رتبه کاهش یافته و به ردیف ۷۹ سقوط کرده است؛ ضمن آنکه کاربران خانگی هم از وضعیت اینترنت رضایت ندارند.

گزارش کاربران نشان می‌دهد که طی چند هفته اخیر، قیمت بسته‌های اینترنتی برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دو برابر شده است. مشاهده قیمت بسته‌های این شرکت‌های اینترنتی و مقایسه آن با سال گذشته، افزایش صددرصدی قیمت بسته‌های اینترنتی را تأیید می‌کند. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به افزایش قیمت بسته‌ها، اعتراض کرده‌اند.

«بهرام پناهی» یکی از کاربران اظهار می‌کند: بسته‌ای که در فصل پاییز خریداری می‌کردم در مقایسه با نرخ همان بسته در فصل زمستان، ارزان‌تر بود و همان بسته، امسال نسبت به زمستان گران‌تر شده است. این گرانی در صورتی اعمال شده که از بهبود سرعت و کیفیت اینترنت خبری نیست؛ همچنین اینترنت خریداری شده خیلی زودتر از قبل به اتمام می‌رسد، در صورتی که مصرف تغییری نکرده است.

کاربر دیگری هم با انتقاد از گرانی بسته‌های اینترنتی می‌گوید: اگر کاربران در برابر افزایش قیمت بسته‌ها، اینترنت باکیفیتی دریافت می‌کردند اعتراضی صورت نمی‌گرفت؛ چون این موضوع قابل قبول است که هزینه‌ها بالا رفته و به دنبال آن، بسته‌ها هم گران‌تر می‌شود؛ اما موضوع قابل توجه آن است که کاربران دقیقاً با گران‌تر شدن اینترنت، افت سرعت و کیفیت اینترنت را شاهد بوده‌اند.

واکنش مسئولان

مسئولان در رابطه با گرانی بسته‌های اینترنتی و دلیل آن، چه می‌گویند؟

سال گذشته بود که پس از واکنش کاربران نسبت به‌احتمال گرانی اینترنت، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: گران شدن اینترنت در سال بعد حتمی است.

وی در توجیه لزوم گران شدن اینترنت گفته است: راهکار حل مشکل سرعت اینترنت کشور که این روزها از مطالبات اصلی کاربران به شمار می‌رود، توسعه شبکه پهنای باند ثابت است که در این خصوص قرار است «پروژه بزرگ فیبر نوری نقاط» تا پایان دولت سیزدهم به‌صورت کامل اجرا شود. نیازمند هزینه هستیم که بخشی از آن با گران شدن اینترنت قابل تأمین است؛ به عبارت واضح، اگر بهبود در سرعت اینترنت می‌خواهید، باید گران شود.

پیش از این «محمدعلی یوسفی‌زاده» رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با برشمردن عواملی مانند افزایش دستمزد، افزایش نرخ ارز، گران شدن فضا و تنظیم مقررات که هزینه شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، گفته بود که طی چند سال گذشته، این هزینه‌ها روی تعرفه‌ها اعمال نشده و افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت، تنها راه برای ادامه کار این شرکت‌ها است.

وی خاطرنشان کرده بود: اگر دولت تا اول فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تعرفه‌ها را اصلاح نکند، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، درخواست خواهیم داد که خود دولت هزینه‌ها را جبران کند. این موضوع به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات نیز اعلام شده است. یک بند در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده که بر اساس آن، اگر دولت تعرفه‌ای را به شکل دستوری تعیین کند، باید مازاد هزینه‌ها را خودش برای بخش خصوصی جبران کند.

افزایش بی سابقه تعرفه اینترنت خانگی | دلایل افزایش تعرفه اینترنت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: