یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

سوپرایز جدید دولت برای یارانه نقدی عید قربان | یارانه نقدی عید قربان به این افراد تعلق می گیرد

سوپرایز جدید دولت برای یارانه نقدی عید قربان | یارانه نقدی عید قربان به این افراد تعلق می گیرد
کدخبر : 559793

یارانه جاماندگان و معترضان همچنان با گذشت بیش از ۵۰ روز، قابل برداشت نیست. رئیس جمهور نهایتا هفته گذشته دستور داد که تکلیف یارانه جاماندگان مشخص شود و حالا این احتمال وجود دارد که این یارانه عید قربان واریز شود.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

یارانه نقدی

سوپرایز جدید دولت برای یارانه نقدی عید قربان

بر اساس شواهد و اظهارات مقامات دولتی قرار نیست در روز عید قربان امسال یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. اما مردم ممکن است در این تاریخ دو گروه مشمول یارانه شوند.

دو گروه از مشمولان یارانه عید قربان

اولین گروه ۹ دهک درآمدی هستند که در دو ماه گذشته بیستم هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند. یارانه نقدی تیر ماه احتمالا به روال دو ماه گذشته در تاریخ بیستم تیر ماه واریز می‌شود. عید قربان هم در همین تاریخ قرار دارد.

گروه دومی که احتمالا یارانه دریافت می‌کنند، جاماندگان و معترضانی هستند که در اردیبهشت و خرداد امسال یارانه نقدی دریافت نکردند.۲۶ اردیبهشت ماه یعنی حدود ۵۰ روز قبل، یارلنه نقدی برای این گروه واریز شد. اما هنوز قابل برداشت نیست.

ابراهیم رئیسی در برنامه تلویزیونی دستور داد حساب این گروه ظرف دو هفته آینده مشخص شود و یارانه این گروه از معترضان قبل از واریز یارانه تیر ماه قابل برداشت شود.

با توجه به اینکه تنها یک هفته تا واریز دور سوم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باقی مانده است، انتطار می‌رود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تکلیف این گروه را در این هفته مشخص کنند و یارانه این گروه هم نهایتا تا قبل از عید قربان و یا همزمان با عید قربان واریز شود.

بر این اساس باید گفت قرار نیست دولت مانند بهمن ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه عید قربان واریز کند. بلکه مساله این است که واریز سومین مرحله کمک معیشتی ۹ دهک اول و جاماندگان با عید قربان همزمان است.

یارانه نقدی

چند نفر مشمول یارانه جدید می‌شوند؟

به گزارش سازمان هدفمندی، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده‌اند که از این تعداد، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لیست جدید یارانه‌بگیران شده‌اند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از لیست خط خورده‌اند.

چند روز قبل روز، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند، اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

یارانه نقدی تیر ماه واریز نمی شود؟

تا پیش از این برنامه این بود که تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ توزیع شود و در عین حال، یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی در این یارانه ادغام شده بود.

حال با توجه به ورود به ماه جدید، در حال حاضر این سوال مطرح است که واریز یارانه‌ها در تیر ماه هم اتفاق خواهد افتاد؟ مردم هنوز نمی‌دانند قرار است یارانه تیر همچون یارانه اردیبهشت و خرداد نقدی به حساب آنها واریز شود یا این یارانه به صورت کالابرگ در اختیارشان قرار می‌گیرد؟

در همین رابطه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره گفته است: قانونگذار روش کالابرگ را برای پرداخت یارانه‌ها به مردم پیش‌بینی کرده است.

بهادری تصریح کرده؛ دولت تلاش می‌کند زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی را به شیوه‌ای که بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، یارانه به شیوه کالابرگی یعنی از طریق عابربانک‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، فراهم کند ولی طبیعتا تا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم همین شیوه کنونی پرداخت نقدی یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.

در این میان، وزیر اقتصاد نیز چندی پیش در این باره گفته بود: ما در سیاست عادلانه کردن یارانه‌ها، طی دو ماه اول پرداخت نقدی، زمانی را لازم داشتیم که زیرساخت فنی را آماده و حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ را اجرا کنیم که مجلس از ما خواسته بود کالابرگ الکترونیکی را برای کاهش فشار به مردم در نظر بگیریم و امیدواریم تا پایان تیرماه زیرساخت‌های لازم به شکل صد درصدی آماده شود.

وزیر کشور هم تاکید کرده بود: پرداخت یارانه‌ها تا زمان آماده‌شدن کالابرگ‌ الکترونیک ادامه دارد.

یارانه نقدی

شوک به یارانه نقدی بگیران

پس از حذف ارز ترجیحی، دولت میزان پرداخت یارانه‌ها را تغییر داد. اما حالا برخی از رسانه‌ها ادعای تغییر دوباره و افزایش میزان یارانه‌ها را مطرح کرده اند. این خبر در حالی است که هنوز دولت هیچ تغییری در این رابطه نداشته و بعید به نظر می‌رسد که تصمیمی هم برای افزایش یارانه‌های نقدی داشته است.

تغییرات یارانه نقدی از چه زمان اعمال خواهد شد؟ 

«احسان خاندوزی» روز سه شنبه اظهار داشت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. روز گذشته در برخی اخبار ادعا شد که قرار بوده از آذرماه میزان مبلغ پرداختی یارانه به مردم به دو برابر افزایش پیدا کند که به دلیل برخی مشکلات برای صدور کارت اعتباری انجام آن به دی ماه موکول شده است.

دولت می‌گوید در حال آماده کردن زیرساخت‌ها برای پرداخت کالابرگ به جای یارانه نقدی است. برخی از یارانه‌بگیران نسبت به این موضوع انتقاد دارند و می‌گویند از یارانه برای هزینه‌های جاری زندگی از جمله اجاره‌خانه استفاده می‌کنند.

دولت می‌گوید به دنبال زیرساخت‌های اجرای طرح کالابرگ است. اما برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند کالابرگ نمی‌خواهند.

اوایل خرداد محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور گفت: « اجرای طرح کالابرگ در دست دستگاه‌های دیگر است و دارند کار می‌کنند. اجازه دهید که زمان ندهم، اما واقعا فشار ما این است که در حداقل زمان ممکن این موضوع اجرایی شود.»

وزیر اقتصاد هم در روزهای اخیر گفت: «دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است.»

احسان خاندوزی گفت: «تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند.» 

اما برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند یارانه نقدی آخرین امید آنها برای پرداخت برخی از هزینه‌های جاری از جمله اجاره خانه است.

افزایش اجاره‌بهای مسکن از جمله مواردی است که بسیاری از مردم در جای جای کشور به آن انتقاد دارند. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید.

سوپرایز جدید دولت برای یارانه نقدی عید قربان | یارانه نقدی عید قربان به این افراد تعلق می گیرد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: