قیمت قند

قیمت جدید قند و شکر اعلام شد | قیمت قند و شکر مردم را ناراحت کرد

قیمت جدید قند و شکر اعلام شد | قیمت قند و شکر  مردم را ناراحت کرد
کدخبر : 567131

براساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار قیمت شکر فله و بسته‌بندی و همچنین انواع نبات در میادین نسبت به شهریورماه ثابت مانده و هر کیلو شکر فله تنظیم بازار همچنان با قیمت ۱۹.۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

براساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار قیمت قند و شکر فله و بسته‌بندی و همچنین انواع نبات در میادین نسبت به شهریورماه ثابت مانده و هر کیلو شکر فله تنظیم بازار همچنان با قیمت ۱۹.۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. قند شکسته تنظیم بازار در بسته‌بندی ۵ کیلویی با قیمت ۱۳۳.۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.قیمت قند و شکر در میادین میوه و تره‌بار به شرح ذیل است؛قیمت هر عدد شکر بسته بندی ۳ کیلوگرمی: ۶۷ هزار تومانقیمت  قند شکسته بسته بندی ۵ کیلوگرم: ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر عدد شکر بسته بندی ۱۰۰۰ گرمی: ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان/ خبرآنلاین

قطع واردات شکر از هند و برزیل

علاوه بر اینکه تولید نیشکر و چغندرقند در ایران کاهش داشت، طی هفته‌های اخیر کشورهای عمده تأمین‌کننده شکر ایران سیاست‌های تجاری خود را تغییر داده‌اند. پس از بروز بحران روسیه و اوکراین دو کشور برزیل و هندوستان تصمیم بر کاهش صادرات شکر گرفتند.

ایران که بخش قابل‌توجهی از از واردات شکر خود را از طریق این دو کشور انجام می‌داد حالا با مشکل جدیدی مواجه است. هندوستان به منظور جلوگیری از بالاتر رفتن قیمت شکر در کشورش قصد دارد صادرات شکر را کاهش دهد؛ موضوعی که شوک جدید به بازار جهانی شکر وارد کرد. این احتمال نیز در خصوص کشور برزیل وجود دارد.

موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که نگاهی به سهم دو کشور در بازار جهانی داشته باشیم. برزیل ۲۹ درصد از بازار جهانی شکر را در اختیار دارد و هند سهم خود را به چهار درصد رساند.

قیمت شکر تحت تأثیر کمبود است؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت فعلی بازار شکر و شایعه کمبود در بازار گفت: به هر اندازه که مشتریان بخواهند، شکر آزاد داریم. درنتیجه قیمت شکر حداقل تحت تأثیر کمبود نیست.

قاسمعلی حسنی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: ما از قطع واردات شکر از برزیل و هند اطلاعی نداریم. مشخص نیست که این دو کشور با انتشار این اخبار به دنبال یک بازی رسانه‌ای هستند و یا آنکه قرار است به آن عمل کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نرخ رسمی شکر درب کارخانه ۱۸ هزار تومان تعیین شد. اما قیمت شکر در بازار آزاد تا بیش از ۳۵ هزار تومان هم پیش می‌رود. حال با تغییر قیمت‌ها احتمال دارد که در روزهای آینده شاهد نوسانات دیگری در بازار آزاد باشیم که گویا در آن کمبودی وجود ندارد.

سازمان میادین شهرداری تهران اعلام کرده است هر کیلو شکر تنظیم بازار به قیمت ۱۹۸۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می گیرد. بررسی های میدانی حاکی از آن است که امروز ۸ خرداد ۱۴۰۱ قیمت شکر در عمده فروشی های بازار آزاد کیلویی تا ۳۰۰۰۰ تومان هم رسیده است.

قیمت شکر عمده و خرده

قیمت شکر عمده تولید داخل برای خرداد ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۸۰۰۰ تومان برای هر کیلو گرم تعیین و تصویب گردید، بر همین اساس قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم شکر برای مصرف کننده هم توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۱۹۸۰۰ تومان اعلام شده است.

توجه داشته باشید که قیمت های ارائه شده در جدول زیر مربوط به قیمت شکر و قند عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (کوروش، رفاه و…) و بازار میادین تره بار تهران بوده و شکر در بازار آزاد است.

قیمت شکر

قیمت شکر

قیمت شکر دولتی تنظیم بازار (محدود) هر کیلوگرم ۱۹,۸۰۰

قیمت شکر بسته بندی ۱ کیلویی ۲۲,۹۵۰

قیمت شکر بسته بندی ۳ کیلوگرم ۶۶,۰۰۰

قیمت شکر بسته بندی ۵ کیلویی ۱۱۰,۰۰۰

قیمت نبات شاخه درشت (شاخه ای) هر کیلو گرم ۳۲,۵۰۰

قیمت نبات شاخه باریک و ریز (شاخه ای) هر کیلو گرم ۳۴,۵۰۰

قیمت نبات چوبدار زرد و سفید و طعم دار هر کیلو گرم ۳۹,۰۰۰

قیمت انواع نبات تخته و خرد شده هر کیلو گرم ۲۹,۰۰۰

قیمت قند

قیمت کله قند هر کیلوگرم ۲۸,۰۰۰

قیمت قند شکسته فله هر کیلوگرم ۲۹,۰۰۰

قیمت قند شکسته بسته بندی (دولتی) ۱ کیلویی ۲۹,۹۰۰

قیمت قند شکسته بسته بندی ۳ کیلوگرم ۸۷,۵۰۰

قیمت قند شکسته بسته بندی ۵ کیلوگرم ۱۴۴,۰۰۰

قیمت قند شکسته بسته بندی ۱۰ کیلویی ۲۸۸,۰۰۰

قیمت قند حبه پرسی (چهارگوش) هر کیلوگرم ۲۶,۵۰۰

قیمت قند و شکر بسته بندی

شکر تنظیم بازار در بسته های ۵ کیلویی به قیمت مصوب به صورت گسترده در میادین تره بار و فروشگاههای زنجیره ای در حال توزیع است.

شِکَر (در فارسی افغانستان: شَکَر یا بوره ) ماده‌ای است خوراکی با فرمول شیمیایی C12-H22-O11 و به صورت عام به تمامی مواد شیرین گفته می‌شود. شکر شامل گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و لبنیات و … وجود دارد.

نزدیک به ۸۰٪ از شکر تولیدی در جهان از نیشکر و مابقی از چغندر قند به‌دست می‌آید. برزیل به‌تنهایی حدود نیمی از شکر دنیا را تولید می‌کند.

تاریخچه شکر 

نیشکر گیاه بومی جنوب شرق آسیا و جنوب آمریکا است. شکر در دوران باستان در شبه‌قاره هند اما در آن زمان عرضه آن به صورت گسترده و با قیمتی ارزان نبوده از همین رو عسل به عنوان شیرین‌کننده در اکثر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

شربت حاصل از عصاره‌گیری از نیشکر یک نوشیدنی محلی و غیر مهم بود تا اینکه تاجران مسلمان با آوردن نیشکر از هند به نقاط گرمسیری از جمله مصر بعدها توانستند از شیره آن کریستال شکر را بسازند و با روش‌های مختلف آن را خالص‌سازی کنند.

پس از کریستال‌سازی، به تدریج شکر در تهیه غذاها، دسرها و شیرینی‌جات در کشورهای اسلامی و سپس چین به کار رفت. با این حال شکر تا قرن هجدهم میلادی همچنان در اروپا جزو کالاهای لوکس و تجملی به حساب می‌آمد.

اولین کارخانجات صنعتی شکر گیری در قرون ۹ و ۱۰ میلادی در کشورهای اسلامی خاورمیانه بوجود آمدند که در ابتدا توسط نیروی توربین آب و بعدها توسط توربین باد کار میکردند. این کارخانجات بهمراه محصول شکر بتدریج از طریق اندلس به کشورهای اروپایی معرفی شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: