یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد:

مجتمع فولاد بوشهر، ظرفیتی عظیم در حمل و نقل سه گانه صنعت فولاد کشور | پتانسیل امید در اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان

مجتمع فولاد بوشهر، ظرفیتی عظیم در حمل و نقل سه گانه صنعت فولاد کشور | پتانسیل امید در اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان
کدخبر : 580790

این کارشناس دسترسی به آب، قابلیت اشتغالزایی ۴ هزار نفری و داشتن یک زنجیره کامل از معدن تا تولید محصولات مورد نیاز را از جمله مزایای اصلی مجتمع فولاد بوشهر عنوان کرد که متاسفانه به جای بهره‌برداری سریع و سرعت عمل در راه‌اندازی برای استفاده از ظرفیت‌های اشتغالزا و ارزآور، همچنان در پیچ فرصت‌سوزی مسئولان است.

به گزارش شما و اقتصاد: مجتمع فولاد بوشهر از پروژه‌های ملی است که به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و در صورت راه‌اندازی راه‌آهن بوشهر- شیراز- عسلویه دارای قابلیت‌های فراوانی در ارزآوری از طریق فروش محصولات با تولید بالا در استفاده از ظرفیت‌های فراوان آب است. 

به همین منظور در این مطلب با گفت‌وگو با اسماعیل ابراهیمی کارشناس اقتصادی و بنا به درخواست‌های متعدد مردم در  لزوم سرعت بخشیدن در راه‌اندازی مجتمع فولاد بوشهر و نقش سازنده این شرکت به دلیل اهمیت وجود ظرفیت‌های بالقوه که می‌تواند درآمدزایی و ارزآوری را به همراه داشته باشد، پرداخته‌ایم.  

 

مزیت‌های فولاد بوشهر نسبت به دیگر پروژه‌های فولادی

اسماعیل ابراهیمی با اشاره به دلایل سرعت بخشیدن به راه‌اندازی مجتمع فولاد بوشهر، گفت: این کارخانه با قابلیت اشتغالزایی ۴ هزار نفر به صورت مستقیم در سال گذشته با مشارکت یک شرکت چینی در بوشهر با نقش‌آفرینی در تکمیل زنجیره صنعت فولاد راه‌اندازی شد. احداث کارخانه ساخت کنسانتره و گندله و همچنین تولید آهن اسفنجی و تولید ورق از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در کارخانه بزرگ فولاد اجرایی و عملیاتی شده است. تولید ورق آهن در واقع مهم‌ترین محصول این کارخانه خواهد بود که در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد.

این کارشناس افزود: برای تکمیل زنجیره، این مجتمع یک معدن را در شهرستان بردسکن خراسان رضوی خریداری کرده است تا بتواند سنگ آهن را به عنوان مواد اولیه به این کارخانه انتقال داده و در جهت تولید ورق آهن و کنسانتره و گندله فعالیت کند.

وی نزدیکی استان بوشهر به آب‌های آزاد را از مهم‌ترین مزیت‌های این استان و کارخانه فولاد بوشهر برشمرد و بیان کرد: فولاد بوشهر در کنار خلیج فارس بنا شده است. با توجه به اینکه اکثر صنایع فولادی اغلب در مناطق خشک احداث شده‌اند، کارخانه فولاد بوشهر علاوه بر برخورداری از مهم‌ترین نیاز صنایع فولادی که آب هست، توانایی استفاده همزمان از حمل‌ونقل دریایی را هم دارد. 

اسماعیل ابراهیمی مزیت قرارگیری مجتمع فولاد بوشهر در کنار خلیج فارس را از ویژگی‌های مهم در تولید سرمایه از طریق صادرات دریایی و بهره برداری دیگر صنایع فولادی می‌داند که در این میان حمل ونقل ترکیبی ریلی- زمینی - دریایی می‌تواند بر سرعت‌بخشیدن به روند درآمدی و اشتغالزایی در این منطقه نقشی اساسی را ایفا نماید.

وی با بیان اینکه پس از ۶ ماه این مجتمع توانست با موفقیت مجوزهای مربوط به محیط زیست را دریافت کند، گفت: اشتغالزایی همزمان و مستقیم برای ۵ هزار نفر از ویژگی‌های مجتمع فولاد بوشهر است که هیچ نیروی غیربومی در این پتانسیل به کار گرفته نشده است و تنها از متخصصین کشوری استفاده شده است.

اسماعیل ابراهیمی با انتقاد از عملکرد مسئولین در کاهلی نسبت به اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار رشد تولید در جهت مهار تورم، تصریح کرد: راه آهن بوشهر - شیراز- عسلویه علاوه بر نقش‌آفرینی گسترده در اشتغال بیشتر برای بومیان مسیرهای حمل و نقل توانایی بهره بردن دیگر صنایع مستقر در عسلویه از ظرفیت این حمل و نقل و ارتباط با حمل و نقل دریایی در جهت صادرات و ارزآوری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: احداث و راه‌اندازی راه‌آهن بوشهر علاوه بر نقش‌آفرینی مهم در کاهش هزینه و سرعت در انتقال مواد اولیه مورد نیاز این پتانسیل را برای دیگر گروه‌ها و فعالان حوزه صنعت و معدن از طریق لجستیک ترکیبی ایجاد می‌کند.

ابراهیمی، راه‌اندازی این پروژه و نقش اساسی آن در حوزه گردشگری صنعتی و توریسم اقتصادی، خصوصا تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع مسیرهای جنوب به شرق کشور از معدن گرفته تا گردشگران حاشیه خلیج فارس را بسیار موثر دانست، فرصتی که تاکنون با مغفول مانده و با فرصت‌سوزی مسئولین کاهش اثر درآمدی به عنوان تعیین‌کننده و تامین‌کننده را به دنبال خواهد داشت

بی‌شک راه‌آهن بوشهر - شیراز نه تنها محور مواصلاتی این دو استان بلکه محور اتصال همه استان‌های کشور به خلیج فارس است و می‌تواند مزایای اقتصادی فراوانی برای کل کشور داشته باشد. در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است و با این روال باید بیش از ۱۰۰ سال انتظار کشید تا این پروژه به ثمر بنشیند.

این در حالی است که پیش از این امام جمعه محترم بوشهر جناب آقای صفایی، و بسیاری از فعالان برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه اقدامات شایسته‌ و در خور تقدیری را به عمل آوردند تا روند کارهای اجرایی آن تسریع یابد.

با توجه به اینکه توان و پتانسیل برای توسعه، پیشرفت، تولید، ایجاد ثروت برای بالا بردن سرانه درآمدی کشور در استان بوشهر وجود دارد، راه‌اندازی پروژه‌هایی همچون مجتمع فولاد بوشهر در کنار بهره‌برداری سریع از راه‌آهن بوشهر- شیراز - عسلویه نیز از اهم واجبات برای مسئولان کشوری در جهت دستیابی به منافع و منابع اقتصادی است.

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: