نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن فرصتی ایده‌آل برای شرکت‌های ایرانی

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن فرصتی ایده‌آل برای شرکت‌های ایرانی
کدخبر : 584644

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیا محسوب می‌شود که دارای ویژگی خاص مدت زمان ۶ماهه در برگزاری است. این رویداد بزرگ بین‌المللی در عرصه تجارت و صنعت تاکنون با درخواست ۱۵۳ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی برای حضور در آن روبه‌رو شده است.

به گزارش شما و اقتصاد: اولین جلسه ستاد ملی اکسپول ۲۰۲۵ اوزاکا- ژاپن روز ۱۶ مهر۱۴۰۲ با موضوع «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» حضور محمدرضا علایی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و نماینده ایران در اکسپو ۲۰۲۵، نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی در محل تالار اصفهان نمایشگاه تهران برگزار شد که با توجه به محل قرارگیری غرفه ایران در میان کشورهای توسعه‌یافته یک فرصت ایده‌آل برای ایران به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در ابتدای این نشست با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ به مدت ۶ ماه در کشورهای میزبان برگزار می‌شود، گفت: اکسپوها یکی از فرآیندهای مهم در دنیا به دلیل ویژگی‌ منحصر به فرد مدت زمان ۶ ماهه در کشورهای میزان اکسپوها نسبت به سایر رویدادهای بزرگ است. تا امروز درخواست ۱۵۳ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی برای حضور در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا _ ژاپن مورد موافقت قرار گرفته است.
photo_2023-10-09_11-09-09

وی افزود: تصمیم گیری در خصوص اکسپو ۲۰۲۵ سال گذشته انجام شده و اکنون کشورها در حال رقابت برای کسب میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ هستند. شاخص‌ترین کشورهایی که احتمال میزبانی آنها بالا است عربستان سعودی، کره جنوبی و ایتالیا هستند. این کشورها برنامه‌های فوق العاده‌ای برای میزبانی اکسپو دارند. نکته قابل توجه اینجاست که کره جنوبی قبل از اینکه تکلیف میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ مشخص شود اقدام به ساخت‌وساز در محل بندر بوسان کرده است. این اقدام کره به منطور تمرکززدایی از پایتخت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همچنین گفت: باید توجه داشت که روسای جمهور و بالاترین مقامات دولتی این سه کشور در جلسه اخیری که در فرانسه برگزار شد به معرفی ظرفیت‌های کشور خود پرداختند. این موضوع نشان از اهمیت میزبانی اکپسوها برای این دولت‌ها دارد. امیدواریم ما نیز روزی بتوانیم میزبان خوبی برای برگزاری اکسپوها باشیم.

 

اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن؛ فرصتی ایده‌آل برای شرکت‌های ایرانی

اکسپو 2025 اوزاکا کانسای فرصتی است مغتنم برای دنیا، تا در یک مکان گرد هم آیند و موضوع «زندگی» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف کنند. این نمایشگاه تعاملات بین افراد با ارزش‌های متنوع از سراسر جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تسهیل می‌کند و در نتیجه شبکه‌های انسانی جدید و تلاش‌های خلاقانه ایجاد می‌کند. اکسپو 2025 اوزاکا کانسای با غلبه بر بحران جهانی فعلی، محافظت از زندگی مردم و تأمل در زندگی و سبک زندگی، امیدهای آینده‌ای روشن‌تر را با جهان به اشتراک می‌گذارد.

به گفته مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، خوشبختانه سیاستگذاران این دوره از برگزاری اکسپو، محل قرارگیری پاویون ایران را در منطقه کشورهای توسعه یافته قرار داده‌اند و متراژ ۹۰۰ متر را برای پاویون جمهوری اسلامی ایران درنظر گرفته‌اند.

طبق برآوردهای انجام شده، بودجه مورد نیاز پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا کمتر از ۳۰ میلیون دلار نخواهد بود. علایی طباطبایی امیدوار است که با کمک سازمان برنامه و بودجه این موضوع به نتیجه برسد تا با دریافت بخشی از این بودجه موفق بتوان قرارداد تحویل زمین پاویون را امضا کرد.

به عقیده وی، مشکلات پاویون ایران اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی بیش از اندازه بزرگنمایی شد. ما در حوزه طراحی حضور خوبی در اکسپو ۲۰۲۲ داشتیم اما ضعف اصلی در محتوا بود. دلیل اصلی وجود این چالش هم از دست دادن زمان بود. سیاست‌گذاران دوره قبلی زمان صحیح تصمیم گیری‌ها را از دست دادند و بنابراین به ناچار مجبور به اخذ تصمیمات فوری و غیرکارشناسی شدند که در پی آن چالش هایی نیز ایجاد شد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۵ می‌گوید: چالش دیگری که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که اکسپوها هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شوند و این در حالی است که دولت‌ها در ایران هر ۴ سال یکبار دچار تغییر می‌شوند. همین موضوع موجب بروز چالش هایی در تصمیم گیری‌ها و هماهنگی‌ها می‌شود.

البته در این میان مشکلاتی هنوز وجود دارد و اینکه ژاپنی‌ها باوجود تمام پیگیری‌ها از طرف ایران و قول هایی که دادند هنوز برای جمهوری اسلامی ایران حساب بانکی باز نکرده‌اند و اجازه ثبت شرکت نداده است. رفع این چالش باید از طریق وزارت امور خارجه انجام شود.

پرونده ثبت ژاپن در مورد اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای، ژاپن توسط مجمع عمومی دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی (BIE) در سال 2020 تصویب شد. نمایشگاه در زمانی برگزار می‌شود که چالش‌های اجتماعی جدید، از جمله گسترش شکاف‌های اقتصادی و تشدید درگیری‌ها، در حال ظهور هستند.

 

اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن؛ آزمایشگاه زندگی مردم

اکسپو در یومهشیما، جزیره‌ای مصنوعی واقع در اسکله‌ای در اوزاکا قرار دارد که منظره‌ای از دریای داخلی سِتو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. اکسپو به عنوان ارتباط با جهان از طریق دریا و آسمان اطراف، با برنامه‌هایی که از موقعیت‌ مکانی محل برگزاری استفاده می‌کنند، تبلیغ می‌شود.

موضوع «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» افراد را به این فکر وامی‌دارد که چگونه می‌خواهند زندگی کنند و چگونه می‌توانند پتانسیل خود را به حداکثر برسانند. این موضوع همچنین با هدف ایجاد مشارکت توسعه جامعه بین‌المللی در طراحی جامعه‌ای پایدار است که از ایده‌های افراد در مورد چگونگی زندگی آنها حمایت می‌کند.

مفهوم اکسپو 2025 اوزاکا کانسای «آزمایشگاه زندگی مردم»‌ است. این مفهوم نشان‌دهنده رویکرد اکسپو در جهت عملی کردن موضوع آن است و به عنوان راهنمایی برای اجرای عملی پروژه‌ها عمل می‌کند. متمایزترین ویژگی اکسپو تلاش برای ارائه تصویری واقع‌بینانه از جامعه آینده نه فقط از طریق فکر، بلکه از طریق عمل است.

رویداد اکسپو ۲۰۲۵ از ۲۴ فروردین تا ۲۱ مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی اوساکا در جزیره مصنوعی Yumeshima (یومهشیما) توسط ژاپن برگزار می‌شود. محل برگزاری با میدان‌هایی با اندازه‌های مختلف در امتداد خط اصلی جریان پر شده است که رنگ‌های متفاوتی را به تجربیات بازدیدکنندگان اضافه می‌کند. میدان‌ها برای رویدادهای مختلف پر از سرزندگی (نشاط) استفاده خواهند شد.




گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: