رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد

رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد
کدخبر : 585439

رویداد ملی تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور مدیران و مسوولین ارشد، کارشناسان، اساتید، فعالان اقتصادی بین المللی، نمایندگان مراکز خدماتی، تعمیراتی، آموزشی و فروشندگان تلفن همراه در محل سالن‌ تلاش وزارت تعاون،‌ کار و امور اجتماعی برگزار و از مدیران و کارآفرینان نمونه تجلیل شد.

به گزارش شماواقتصاد: افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن درهمایش تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها، به مشکلات بازار تلفن‌های همراه و سوءاستفاده برخی افراد از این بازار در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود:‌ در زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی افراد ارز را دریافت و برای واردات هزینه نکردند در حالی که اگر در مسیر درست خود مصرف می‌شد نقش موثری در تعادل‌بخشی به قیمت‌ها در بازار تلفن همراه داشت و در نهایت این مصرف‌کنندگان بود‌ه‌اند که از قیمت‌های بالا در این بازار، متضرر شده‌اند.

IMG-20231018-WA0011

فروتن لاریجانی با اشاره به مشکلات خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه در کشور، اظهار کرد:‌ باتوجه به تجمیع فرایند واردات،‌عرضه و خدمات پس از فروش در تلاش هستیم که مجموعه‌ای ایجاد شود که مشکلات موجود حل و مردم بتوانند از خدمات مناسب پس از فروش بهره‌مند شوند و به نوعی بازار تلفن همراه با ساماندهی بیشتری مواجه شود.

وی عنوان کرد:‌‌ کارگروهی مرتبط با فعالان و صنایع مرتبط با تلفن همراه ایجاد خواهد شد که شامل واردکنندگان،‌ تولیدکنندگان قطعات و ارایه‌دهندگان خدمات پس از فروش و تعمیرات خواهد بود و تلاش خواهد شد تا مراکز مجاز و معتبری برای خدمات پس از فروش وجود داشته باشد و به سهولت در دسترس مردم باشد.

 

لزوم تقویت بانوان بازرگان و کارآفرین در حوزه فرا فناوری و تجارت نوین

دکتر زهره منوچهری بانوی کارآفرین حوزه فرافناوری NFT با تاکید بر این نکته که در اکثر نقاط کشور ، بانوان ایرانی دارای پتانسیل و ظرفیت های خدادای در هوش و استعداد و مدیریت هستند و ایران دارای ظرفیت گسترده برای حضور بانوان در عرصه های بازرگانی و مدیریت تجاری است،  در این همایش خاطرنشان کرد: آموزش علوم نوین  و تسلط به ابزارهای فناوریک مدیریتی و تولید لازمه حضور زنان بازرگان در عرصه های بین المللی است و در مسیر ورود به حکمرانی اقتصاد نوین جهانی و تجارت دیجیتال ، لازم است تا بانونان کارآفرین ، بازرگان و مدیر کشور این موئلفه را در الویت امور قراردهند.

IMG-20231018-WA0006

حکمرانی نوین اقتصاد جهانی با گوشی‌های همراه

فاضل شیرکوند، کارشناس عالی فرا فناوری نیز در این همایش با اشاره به حکمرانی نوین اقتصاد جهانی با گوشی‌های همراه، عنوان کرد:‌ اکنون تجارت دیجیتال جای خود را به عنوان بخش مهمی از تجارت جهانی در اقتصاد باز کرده است و در این شرایط باید ساختار قراردادهای دیجیتال را بهتر بدانیم. هر قدر در عرصه تولید و صادرات دیجیتال، ساختار داد و ستد مدرن را بدانیم با آسیب و زیان کمتری مواجه می‌شویم.

IMG-20231018-WA0008

وی با اشاره به مشکلاتی که تجار ایرانی به دلیل محدودیت‌های ارزی در عرصه معاملات دیجیتال با آن مواجه هستند، عنوان کرد:‌ معاملاتی در بازار بین‌المللی وجود دارد که بر پایه مبانی و امکاناتی است که بر گوشی‌های تلفن همراه قرار دارد و تبدیل‌پذیری ارزی را در اختیار قرار می‌دهد. البته تجار ایرانی در این زمینه با مشکل مواجه هستند و ‌درآینده نزدیک معاملاتی وجود خواهد داشت که تجار دیجیتالی را تربیت خواهد کرد و این امیدواری وجود دارد که انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط بتوانند در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

 

نقش موثر تلفن‌ همراه در آینده اقتصادی کشور، اقتصاد دیجیتال و سواد دیجیتالی

قربان محمد پورقاز، عضو شورای راهبردی انجمن تلفن همراه و پژوهشگر اقتصاد خانواده نیز در همایش تلفن همراه، فرصت‌ها و چالش‌ها، اظهار کرد: تا سال ۲۰۳۰جمعیت ایران سالمند می‌شود و سالمندان باید مهارت‌های لازم را برای انجام اموری که با گوشی‌های هوشمند قابل انجام است، فرا بگیرند.

IMG-20231018-WA0012

وی افزود: نقش تلفن همراه در توسعه اقتصادی کشور و رابطه آن با اینترنت و فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. تلفن همراه نقش موثری در آینده اقتصادی کشور، اقتصاد دیجیتال و سواد دیجیتال دارد.

 

گوشی‌های همراه ابزاری با کارکردهای مثبت و منفی

محمدرضا طالبی‌نژاد، مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه تلفن همراه یک وسیله فراگیر است، گفت:از دید جامعه‌شناختی باید تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ای درباره نقش تلفن همراه وجود داشته باشد.هر پدیده‌ای هم کارکرد سالم و هم ناسالم دارد.در سطح نهادی مانند خانواده، آموزش،اقتصاد و غیره نیز تلفن همراه هم کارکردهای مثبت و هم منفی به همراه دارد.

IMG-20231018-WA0010

امیدواریم در این زمینه شاهد حضور کشور ایران در منطقه اوراسیا باشیم

دکتر مهدی آزادواری رئیس اتاق بازرگانی اوراسیا نیز در این مراسم گفت: رویداد تلفن همراه که امروز برگزار می‌شود بسیار مهم است و ادامه داد ما در حوزه اوراسیا هستیم، اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی بوده شامل ۵ کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان که البته اتاق بازرگانی اوراسیا حوزه آسیا و اروپا را نیز تحت پوشش دارد. و اتاق یک تشکل بین‌المللی بوده و فراتر از اتحادیه عمل می کند. تفاوت آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آن است که در اتحادیه موانع اجرایی را رفع کرده و معافیت گمرکی ایجاد می‌کنند. اما اتاق بازرگانی اوراسیا علاوه بر آن موارد تجارت را نیز تسهیل می‌کند و حتی کشورهای اروپایی را نیز شامل می‌شود همچنین در کشورهای حوزه‌های دیگر نیز فعال است و نمایندگی دارد.

IMG-20231018-WA0007

وی در خصوص رویداد تلفن همراه که موضوع بسیار مهم است آرزوی امیدواری کرد و گفت: در این زمینه امیدواریم شاهد حضور کشور ایران در منطقه اوراسیا باشیم حتی به صورت شریک تجاری با شرکت‌های مختلف می‌توان این مورد انجام شود.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی سریعتر داشته باشیم چون اگر آن را نداشته باشیم نمی‌توانیم جایگاه مطلوب و واقعی به دست بیاوریم. یکی از موضوعات مهم تنوع سازی محصولات است  در صنعت موبایل در سخت‌افزار و نرم‌افزار همین گونه است و ازطرفی صنایع زیادی به آن وابسته شده است و نباید از آن غافل شد. همچنین باید حوزه آر اند دی را تقویت کنیم، به واقع باید بخواهیم به یک جایگاه بازار داخلی و بین‌المللی مناسب برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی اوراسیا در پایان گفت: اتاق بازرگانی اوراسیا در حال حاضر ۱۰ کشور عضو دارد و حدود ۳۰۰ شرکت در سطح بین‌الملل از اعضای این اتاق هستند. و ما استقبال می‌کنیم که نشست‌ها و همایش‌های مشترک برای تعاملات فی مابین را فراهم کنیم تا بتوانیم انتقال تکنولوژی را داشته باشیم.

صاحبان صنایع و بازرگانان ایران در عرصه های بین المللی دارای کارنامه درخشانی هستند

مهران باباپور، کارآفرین  دانش بنیان نمونه و کارشناس عالی تجارت بین الملل، نیز در این مراسم ضمن تاکید بر بهره گیری از فناوری های دیجیتالی و هوش مصنوعی در  تولیدات و خدمات ، اظهار داشت : صاحبان صنایع و بازرگانان ایران در عرصه های بین المللی دارای کارنامه درخشانی هستند و امیدواریم با بکارگیری علوم و فنون نوین و فرافناوری های روز در عرصه تجارت ، گامی موثر در جهت تقویت جایگاه اقتصادی ایران اسلامی و دستیابی به مقام نخست منطقه، برداریم . 

وی تاکید کرد: مرکز علمی صنعتی ایراث طرح ، با استفاده از توان داخلی و محققان جوان ایرانی، در کشورهای اوراسیا و همسایگان خلیج فارس فعال بوده و در حال  فعالیت های چشمگیری است.

IMG-20231018-WA0009

IMG-20231018-WA0013

دکتر فاطمه داودی فرکوش محقق وپژوهشگر نمونه در حوزه اقتصاد نوین ومدیریت مالی بین الملل نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: اقتصاد دیجیتالی به‌عنوان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شامل همه مشاغل در بخش های این حوزه و هم‌چنین مشاغل در حوزه و بخش‌های غیر دیجیتالی تعریف می‌شود، که این مشاغل شامل فعالیت‌هایی هستند که از دانش و اطلاعات دیجیتالی به‌عنوان نهاده اصلی تولید، از شبکه‌های نوین اطلاعاتی به عنوان فضای فعالیت و از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هدایت رشد بهره‌وری و بهینه‌سازی ساختارهای اقتصادی استفاده می‌کنند .

وی ادامه داد: اقتصاد نوین شامل همه فعالیت‌های است که یا متکی بر نهاده‌های دیجیتالی هستند و یا به‌طور معناداری توسط این نهاده‌ها ارتقا می‌یابند. این نهاده‌ها عبارتند از: فناوری‌ها ، زیرساخت ها و خدمات دیجیتالی و داده‌ها ی اقتصادی که همه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که از نهاده‌های دیجیتالی در فعالیت‌های اقتصادی خود بهره می‌برند از جمله دولت را در بر می‌گیرد. لذا ضروری است که به این دانش مجهز شویم  و همچنین اشاره نمودند با بهره گیری از فین تک یا فناوری مالی میتوان باعث تسهیل امور مالی و ایجاد ارتباط بین فناوری نوین و سیستم های پرداخت شویم.

IMG-20231018-WA0016

در بخش ویژه مراسم ؛ از  افشار فروتن لاریجانی ( چهره ماندگار عرصه تلفن همراه ) ، امیر الماسی( پیشکسوت عرصه تلفن همراه ) مهران باباپور ( کارآفرین برتر حوزه ایجاد و توسعه اپلیکیشن های صنعتی ) ، مهدی خمسه ( مدیر نمونه حوزه آموزش و خدمات فنی ) دکتر زهره منوچهری ( بانوی کارآفرین حوزه فرافناوری nft) ، فاضل شیرکوند ( مدیر نمونه در حوزه فرافناوری nft ) ، دکتر محمد حسین ملا امرجی ( مدیر نمونه در حوزه مدیریت شهری ) ، مهدی فولادی مجره ( مدیر نمونه حوزه تلفن همراه) ، علیرضا اسد پور کری بزرگ ( کارشناس عالی فرهنگ و رسانه ) ، غلامحسین دیا حسین ( مدیر نمونه حوزه خدمات ، آموزش و بازرگانی تلفن همراه ) ، زهرا ناصری ( مدیر نمونه در حوزه بازرگانی ) ، دکتر زهرا ایرج زاده ( محقق و پژوهشگر قانون تجارت ) ، دکتر فاطمه داودی فرکوش ( محقق و پژوهشگر در حوزه اقتصاد نوین) ، دکتر محمد یونسی( مدیر نمونه تلفن همراه کشور) و مجید طلیمی( مدیر نمونه درحوزه روابط عمومی نوین و رسانه) برای سالها تلاش و خدمت در جهت جهاد تبیین ، تقویت و ترویج قانون مداری اشاعه سیاست های اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب با اهداء لوح تقدیر و نشان افتخار تجلیل گردید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: