معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر خبر داد:

فراهم شدن امکان اتصال برق ایران به اروپا و روسیه

فراهم شدن امکان اتصال برق ایران به اروپا و روسیه
کدخبر : 587280

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر با بیان اینکه با تمام کشورهایی که با ایران دارای مرز خشکی هستند، تبادل انرژی انجام می‌شود از پروژه‌های فاز دریایی تا امکان اتصال به شبکه پرقدرت روسیه و اروپا در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شماواقتصاد: محمد اله داد، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر در نشست خبری که در دومین روز بیست وسومین نمایشگاه صنعت برق برگزار شد، اظهار داشت: ایران از کشورهای شمالی انرژی دریافت می‌کند و به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: فاز مطالعاتی ارتباط دریایی با کشور قطر، پروژه میان ایران، روسیه، آذربایجان از جمله پروژه‌های در حال اجراست که پروژه گرجستان هم در دست مطالعه برای افزوده شدن به این برنامه‌های اجرایی در حوزه انتقال برق و انرژی است.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با اشاره به تبادل برق میان ایران و ترکیه، افزود: اختلاف زمانی و پیک مصرف میان ایران و دیگر کشورها این مزیت را برای کشور ما فراهم آورده تا از طریق ترکیه امکان تبادل برق با اروپا را به دست آوریم.

محمد اله داد، اولویت شبکه سراسری برق ایران را تامین نیاز داخلی عنوان کرد و گفت: مازاد این میزان مصرف که ۶ تا ۷ ماه می‌باشد برای صادرات اختصاص داده می‌شود. اکنون نزدیک‌به ۴۰۰ مگاوات امکان تبادل وجود دارد و در سه و نیم روز واردات و سه و نیم روز صادرات به ترکیه انجام می شود.

وی، ظرفیت تبادل انرژی با کشورهای همسایه را بیش از ۲ هزار مگاوات بیان کرد و افزود: تراز تجاری کشور در این بخش صفر است. خط سوم واردات از ترکمنستان و خط سوم واردات از ارمنستان هم در دست احداث است.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر درباره برنامه‌های دردست اجرای کشور در حوزه صادرات برق، گفت:در حال حاضر برنامه‌هایی برای افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاواتی از طریق خطوط وارداتی ترکمنستان و ارمنستان در دست داریم که به همین میزان برای کشورهای شرقی و غربی نیز برنامه در افزایش خطوط صادرات داریم.

اله داد با اشاره به نیروگاه خوی، ارتباط ایجاد شده ۴۰۰ مگاواتی با کشورهای ترکیه  در سال جاری، بیان کرد: ارتباط الکتریکی با اروپا در حال حاضر از طریق ترکیه به بلغارستان و یونان ایجاد شده است، که این کار نیاز به مذاکره های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است.

وی ارتباط ایران با روسیه را در دو پروژه «ایر» و «آگیر» از طریق آذربایجان یا ارمنستان و گرجستان بیان کرد و گفت: مطالعات این پروژه‌ها در مراحل پایانی است. این پروژه‌ها در چند مرحله تعریف شده است تا از ۱۰۰ مگاوات با تامین و تعمیر تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌ها این میزان را به ۳۰۰ مگاوات افزایش بدهیم. مراحل فنی و مالی در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر در باره ارتباط با سایر کشورها از طریق کابل‌های خطوط زیر دریایی، گفت: ارتباط با کشور عمان مدنظر بود، اما در حال حاضر از نظر اقتصادی توجیه ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: