​چرا کنفرانس مقابله با تغییرات آب و هوایی دوبی مهم است؟

​چرا کنفرانس مقابله با تغییرات آب و هوایی دوبی مهم است؟
کدخبر : 588127

بیست و هشتمین نشست سالانه آب و هوایی سازمان ملل متحد که دولت‌ها در آن در مورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب و هوایی بحث خواهند کرد، از امروز ۹ آذر تا ۲۱ آذر در امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

به گزارش شماواقتصاد: این کنفرانس در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) برگزار می‌شود و در آن ارزیابی پیشرفت در مواجهه با تغییرات آب و هوا در سطح جهان بررسی می‌شود.

کنفرانسی که شروع آن به اواسط دهه ۹۰ بر می‌گردد که در آن مذاکره بر سر پروتکل کیوتو برای ایجاد تعهدات الزام‌آور قانونی برای کشور‌های توسعه یافته در حوزه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مورد تاکید قرار گرفت و تا کنون ۲۷ دوره از این کنفرانس برگزار شده است.

بر اساس گزارشی که رسانه‌های انگلیسی زبان منتشر کرده اند، در این اجلاس قرار است مقامات عالی نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان پیرامون ساز و کار‌های ممکن برای توسعه و گسترش فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و بررسی‌ انجام دهند.

یکی از پرسش‌های مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا اجلاس ۲۸ به صورت جزئی و به صورت کلی‌تر کنفرانس تغییرات اقلیمی مهم است؟

پاسخ اینکه اجلاس ۲۸ آب و هوایی دوبی تلاش دارد تا اهداف از پیش تعیین شده کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در حوزه تلاش برای جلوگیری از افزایش دمای جهان از طریق مصرف بیش از سوخت‌های فسیلی را پیگیری کند، هدف مهمی که نه تنها منجر به تمرکز بیشتر کشور‌ها بر روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد، بلکه همچنین زمینه‌ها را برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌های جوی فراهم می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که پیش از این هیات آب و هوایی سازمان ملل متحد منتشر کرد، هدف مهم این است که تا ۲۱۰۰ میلادی دمای جهان بیش از ۱.۵ درجه افزایش نیابد، اما گزارش‌های مختلف حکایت از آن دارد که تا سال ۲۱۰۰ امکان دارد با روند کنونی تا ۲.۷ درجه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش از جمله مباحثی که در اجلاس ۲۸ دوبی بحث و بررسی خواهد شد، علاوه بر دریافت گزارش کشور‌های عضو پیرامون عملکرد آن‌ها در حوزه کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و توافق صورت گرفته در اجلاس پاریس، همچنین ردیابی عملکرد سریع کشور‌ها به سمت انرژی‌های پاک و تعامل بر سر تقویت روند‌های این حوزه است.

در این اجلاس همچنین بر روی موضوعاتی مانند بهداشت کشور‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت جهانی و تاثیر استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی بر روی سلامت انسان‌ها بحث خواهد شد و در کنار آن امور مالی و امنیت غذایی کشور‌ها نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

مستند به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های بین المللی در حاشیه این اجلاس نیز موسسات محیط زیستی، صد‌ها شرکت تولید کننده انرژی و مرتبط با سوخت‌های فسیلی و گروه‌های مردم نهاد و بخش خصوصی که در حوزه محیط زیست و آلاینده‌های زیست محیطی فعالیت دارند، در این اجلاس حضور دارند.

قابل ذکر است از ایران نیز وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه دولت و رییس جمهور در اجلاس دوبی شرکت خواهد کرد.

 

 

 

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: