قیمت گوجه فرنگی

از این تاریخ گوجه فرنگی ارزان می‌شود

از این تاریخ گوجه فرنگی ارزان می‌شود
کدخبر : 588279

برداشت گوجه در مناطق گرمسیر کشور اواسط آذر تا دی‌ ماه بیش از ۱۰۰ هزار تن افزایش می یابد و قیمت فروش آن در بازار کاهش می‌یابد.

به گزارش شماواقتصاد: گوجه فرنگی از جمله محصولاتی است که امکان انبار کردن ندارد. همه ساله در بازه زمانی اواسط آبان تا اواسط آذر با کاهش عرضه آن در بازار رو به رو هستیم. بارش‌های پاییزی و نامساعد بودن راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی و همچنین چالش‌های حمل و نقل سبب می‌شود تا در این مقطع‌های زمانی با کمبود محصول در برخی بازارها مواجه باشیم که منجر به افزایش قیمت آنها می‌شود.

۱۵ آبان ۱۴۰۲ هر کیلو گوجه فرنگی ۱۹.۸۰۰ تا ۲۲.۸۰۰ در بازار مناطق مرکزی رو به پایین شهر بود. این نرخ در ۱۱ آذر ۱۴۰۲ به هر کیلو ۳۳.۸۰۰ تا حدود ۳۹ هزار تومان رسیده است. هفته گذشته حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی، صیفی و محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت، گوجه فرنگی به دلیل شرایط محصول، امکان انبار کردن ندارد به همین دلیل به میزان محدود در استان خوزستان نگهداری می‌شود اما مقدار آن به اندازه‌ای نیست که بازار را در شرایط مناسبی مانند سیب زمینی و پیاز تأمین کند. به همین دلیل برنامه کشت در استان‌های جنوبی در فصل پاییز انجام شده و ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین به این امر اختصاص یافت. امیدواریم از این حجم زمین اختصاص داده شده حدود ۲۱۵ هزار تن محصول به بازار عرضه شود. بر اساس برآوردهای انجام شده ۱۳۵ هزار تن فقط در ماه آذر به بازار عرضه خواهد شد که به دلیل بارش باران در چند روز گذشته در مناطق جنوبی و عدم امکان تردد در مزارع برداشت محصول محدود شد؛ از این رو تا حدودی حجم گوجه فرنگی در بازار کاهش پیدا کرد. وی تاکید کرد که با بهبود شرایط اقلیمی و امکان مراجعه کشاورزان به مزارع، برداشت گوجه فرنگی انجام شده و محصول با حجم بالاتری به بازار عرضه خواهد شد.

 

گفتنی است یکی از موضوع‌هایی که با کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار برجسته شد صادرات این محصول بود. برخی فعالان بازار به مهر گفتند، یکی از دلایل کاهش گوجه فرنگی در بازار صادرات این محصول بوده ضمن این که بارش امکان حمل بار را به مرکز کاهش داده است.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: