هدایی معاون اقتصادی ‌و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار تاکید کرد:

تکلیف مناطق آزاد به «جهانی شدن»

 تکلیف مناطق آزاد به «جهانی شدن»
کدخبر : 588636

منطقه آزاد چابهار با ۸۲ هزار هکتار مساحت جزء یکی از هفت منطقه آزاد بزرگ کشور محسوب می‌شود که دسترسی به اقیانوس هند و مجاورت با تنها بندر اقیانوسی ایران از جمله مزیت‌های مهم این منطقه است.

محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری خود با خبرنگاران که در حاشیه دومین نمایشگاه اوراسیا در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، به سیاست‌های کلی دولت در خصوص تکلیف مناطق آزاد به «جهانی شدن» اشاره کرد و گفت: در همین راستا با حضور در نمایشگاه‌های مختلف سعی کردیم که ارتباطات خوب و قوی با اتباع، مقامات و مسئولان کشورهای همسایه و همجوار در راستای توسعه خود در تعاملات اقتصادی برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بارقه‌های امید برای فعالان این منطقه و آینده بهتر چابهار نسبت به گذشته زنده شده است، به مشوق‌های دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در ایران مشوق‌های متعدد و فراوانی وجود دارد که معافیت‌های مالیاتی، امکان مالکیت ۱۰۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران خارجی و معافیت عوارض گمرکی برای ورود ماشین‌آلات و مواداولیه در محدوده مناطق آزاد از جمله مشوق‌هایی است که دولت آنها را تبیین و ابلاغ کرده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار همچنین با تاکید بر اینکه در مسیر جذب سرمایه‌گذاری توانستیم با برندهای بزرگ فعال در صنعت گردشگری قراردادهای مهمی منعقد کنیم که امیدواریم در بهمن ‌ماه سالجاری کار اجرایی آنها آغاز شود، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مناطق آزاد هفتگانه ایران است که سالیان متمادی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان طی سال‌های اخیر و به خصوص از سال ۱۴۰۰ تاکنون تغییر جهت و جهشی در این منطقه روی داده است.

هدایی درباره فرصت‌های موجود در حوزه گردشگری در منطقه آزاد چابهار برای سرمایه‌گذاران اظهار داشت: حدود ۶۰ فرصت گردشگری خاص در سیستان‌وبلوچستان شناسایی شد که در حدود ۲۸ فرصت در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار گرفته است.

خوشبختانه در همین هفته قراردادهای بسیار خوبی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد اقامتگاه‌های متناسب با فرهنگ مردم با سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار میلیارد تومان با یکی از برندهای مطرح کشور منعقد شده؛ این در حالی است که در زمینه‌های مختلف گردشگری و احداث اقامتگاه‌های متعدد با فرمت‌های مختلف نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به مواهب‌ الهی که به منطقه آزاد چابهار و سیستان‌وبلوپستان عطاء شده است و جاذبه‌های بی‌نظیری که در این منطقه وجود دارد؛ با ارتقاء زیرساخت‌ها و همکاری سرمایه‌گذاران بتوانیم با استفاده از جاذبه‌های منطقه آزاد چابهار؛ یکی از گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌های به نام در حوزه گردشگری ایران را ایجاد کنیم. در همین راستا اولین واحد اقامتی منطقه آزاد چابهار اسفند ماه سالجاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

هدایی همچنین به روش‌های تامین مالی تبیین شده در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: در همین راستا از سال ۱۴۰۰ از روش‌های تامین مالی نوین از جمله انتشار اوراق‌صکوک، انتشار اوراق مرابحه و استفاده از تسهیلات LC داخلی استفاده کردیم. البته این روش‌ها در ابتدا دارای مراحل اداری پیچیده‌ و دشواری بود، اما به مرور مشکلات مرتفع و شرایط تسهیل شد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از اعتبار اسنادی داخلی از اوایل سال ۱۴۰۲ شروع شد و اولین مورد قرارداد در این زمینه نیز به انجام رسیده است، گفت: در همین خصوص در سالجاری ۳۶ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک منتشر شد که برای سالجاری ۶ هزار میلیارد ریال و برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

هدایی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا برای استفاده از ابزارهای جدیدی که در دسترس باشند، تلاش خواهیم کرد؛ چراکه با منابع داخلی سازمان‌ها ایجاد زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌ها و طرح‌ها زمان‌بر و طولانی خواهد بود. به همین دلیل هر میزان که بتوانیم از منابع دیگر استفاده کنیم؛ در بهره‌برداری پروژه‌ها زودتر و راحت‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در خصوص حضور این منطقه در دومین نمایشگاه اوراسیا گفت: همانطور که عنوان شد؛ سیاست دولت در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و همجوار است. در همین راستا ما نیز باید ارتباط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه تقویت کنیم.

کشورهای اوراسیا که همگی از کشورهای همسایه ایران هستند؛ لازم است پتانسیل‌ها و امکانات خوب یکدیگر را بهتر بشناسند و با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری یکدیگر در راستای تسهیل و توسعه مراودات اقتصادی میان فعالان این حوزه ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

هدایی در پایان در خصوص دلایل علاقمندی فعالان بازار سهام و سرمایه ایران به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز گفت: طی جلساتی که در حاشیه این دوره از نمایشگاه با شرکت‌های فعال در حوزه بازار سرمایه داشتیم؛ به علاقه‌مندی حضور این شرکت‌ها جهت بررسی جوانب راه‌اندازی بخش‌هایی همچون صنعت خودرو و ترانزیت کالا در منطقه آزاد چابهار پی بردیم.

در نتیجه بر این عقیده‌ایم به هر میزان که بتوانیم زمینه فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری را به مخاطبان معرفی کنیم؛ فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: