شماواقتصاد گزارش میدهد:

اقدامات پتروشیمی تندگویان برای دستیابی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی

اقدامات پتروشیمی تندگویان برای دستیابی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی
کدخبر : 590277

برنامه‌ریزی‌های گسترده و تلاش‌های مجموعه کارکنان پتروشیمی تندگویان در مسیر رشد تولید و کسب درآمدهای حاصله با حمایت از دانش‌بنیان‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناورمحور تولید محصول موجب شد تا این شرکت به کسب لوح سپاس ۶ ستاره مدیریت دارایی‌های فیزیکی دست پیدا کند. برنامه‌هایی که زمینه‌ساز رسیدن به ۸۳ درصد ظرفیت اسمی در ۱۴۰۲ شد و هدفگذاری به پیشرفت ۱۰۰ درصدی را در دستور کار مدیریت تندگویان قرار داد.

به گزارش شماواقتصاد: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با تلاش کارکنان این مجموعه و برنامه‌های مدیریتی خود توانست با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی تولید خود را از ۶۱ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳ درصد ظرفیت اسمی در سال جاری برساند و بنا دارد این ظرفیت را به ۱۰۰ درصد برساند.

برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های گسترده و متنوعی از قبیل برگزاری دوره‌های آموزشی و توسعه توانمندی کارکنان در همه سطوح، تشکیل اعضای کمیته راهبری و تدوین سند خط مشی و چشم‌انداز مدیریت دارایی‌های فیزیکی، ایجاد بستر ثبت دانش از همه تجربه‌های به دست آمده و ایجاد فرآیند بهینه‌سازی فعالیت‌های پیشگیرانه به صورت مستمر که موجب شد تا شگویا در نخستین حضور خود موفق به کسب لوح سپاس ۶ ستاره در هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شود.

روند تولید در پتروشیمی شهید تندگویان در پنج سال گذشته صعودی بوده است. این زنجیره پلی اتیلن ترفتالات ایران در سال گذشته توانست بیش از یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن محصول تولید کند که افزایش بیش از یکصد هزار تنی را به ثبت رساند. 

وضع عرضه محصولات پتروشیمی شهید تندگویان در بورس حاکی از آن است که این پتروشیمی در کنار رکورد سودآوری و تولید موفق به حکمفرما کردن آرامش تولید شده است. مهمترین ماده مصرفی در تولید محصولات شرکت پارازایلین است که عمدتا از شرکت های پتروشیمی دیگر همچون نوری و .... تامین می شود.

قیمت پارازایلین بر اساس نرخ های جهانی و با در نظر گرفتن تخفیفاتی جزئی به شرکت ارائه می گردد که تغییرات در نرخ‌های پارازایلین می‌تواند حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید ماهانه مهر ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال گذشته به پتروشیمی تندگویان رسید. به طوری که شگویا در مهرماه امسال موفق شد مقدار تولید خود را از ۸۵ هزار و ۹۲۴ تن در مهر سال گذشته با افزایش ۲۲.۹ درصدی به ۱۰۵ هزار و ۶۲۳ تن برساند.

در پنج سال گذشته پتروشیمی تندگویان با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، زمینه ایرانی‌سازی و داخلی‌سازی انواع اقلام و تجهیزات پرمصرف مثل گیربکس سانتریفیوژهای عمودی و افقی در واحدهای شیمیایی، کاترهای واحدهای پلیمری، دکانترها، نوسازی و تعویض مبدل‌های حرارتی، فیلترها و… را فراهم کرده است.

شگویا با حمایت از دانش‌بنیان‌ها ومتخصصان داخلی اقدام به بومی‌سازی و ایرانی‌سازی کاتالیست «پالادیوم» که انحصار آن در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی  بود، کرده است. در شرایط فعلی با ساخت داخلی این کاتالیست ارزشمند در کنار صرفه‌جویی ارزی ۱۵ میلیون دلاری خطر توقف یا کاهش تولید در این زنجیره پلی اتیلن ترفتالات کشور به صفر رسیده است.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان، هم اکنون با تامین تجهیزات، شمارش معکوس بهره‌برداری از کارخانه تولید «پنبه مصنوعی» با ظرفیت ۶۶ هزار تن فراهم شده و پیش بینی می‌شود نیمه دوم امسال شاهد بهره برداری رسمی از این طرح ۶۶ هزار تنی باشیم. برنامه ریزی و امکان‌سنجی مهندسی معکوس یا خرید واحد SSP در کنار اجرای پروژه‌های رفع موانع و گلوگاه‌های تولید از دیگر برنامه‌های شگویا می‌باشد.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان(نوری) در استان خوزستان و ضلع شمال غرب خیلج فارس در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ و در سایت چهار منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام خمینی افتتاح گردید. مساحت این شرکت بالغ بر ۳۴ هکتار می باشد و هدف از راه اندازی آن تولید محصولات PTAو PET می باشد.

این شرکت در زمینه های مختلفی فعالیت دارد که از جمله آن می توان به سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی، بهره برداری از کارخانجات صنعتی، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و توسعه و … اشاره نمود. پلی اتیلن ترفتالات یکی از مهم ترین پلی استرهایی است که در صنایع نساجی و برای تولید پنبه مصنوعی و الیاف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: