شامی بابلی

طرز تهیه شامی بابلی خوشمزه و مخصوص به روش مازندرانی

طرز تهیه شامی بابلی خوشمزه و مخصوص به روش مازندرانی
کدخبر : 590541

شامی بابلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود.

به گزارش شماواقتصاد: شامی بابلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به شهر بابل می باشد، البته این غذای خوشمزه به دلیل طعم خوبی که دارد تقریبا در تمام شهرهای ایران شناخته شده می باشد. این شامی خوشمزه هم مانند دیگر غذاهای شمالی دارای موادی مانند گردو، سبزیجات محلی، لپه و گوشت چرخ کرده می باشد. البته همانطور که در بالاتر ذکر شد، این شامی خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می شود؛ در برخی شهرها با لپه پخته می شود و در برخی شهرها با ترکیب نخود و لپه درست می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه همراه باشید.

شامی پوک یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود
مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده 400 گرم
مغز گردو 2 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه
پیاز 1 عدد درشت
جعفری و گشنیز 1 دسته کوچک
لپه 400 گرم
نخود ½ پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد کوچک
دارچین ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی بابلی

مرحله اول

برای تهیه شامی بابلی خوشمزه ابتدا نخود و لپه را به مدت یک شب درون یک کاسه آب قرار می دهیم تا نفخ شان گرفته شود. برای اینکه نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود، بهتر است دو تا سه مرتبه آب درون کاسه را تعویض کنیم.

مرحله دوم

پس از اینکه نفخ لپه و نخود را گرفتیم، آنها را به همراه ۲ تا ۳ پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا حبوبات به خوبی بپزند و کاملا نرم شوند، بهتر است بگذاریم آب درون قابلمه کشیده شود.

مرحله سوم

در این مرحله سیب زمینی را نیز به همراه ۱ پیمانه آب داخل یک قابلمه یا کاسه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود. پس پخت نخود و لپه ، آنها را داخل میکسر می ریزیم و میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

 
شامی لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمالی می باشد

مرحله چهارم

سپس درون یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه سر و پیاز را رنده می کنیم و پس از گرفتن آبشان به کاسه اضافه می کنیم. پس از اینکه سیب زمینی پخت پوستش را می گیریم و آنرا له می کنیم، سپس به کاسه می افزاییم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: