بررسی عملکرد رشد نیروگاه‌ها در تولید برق پایدار نشان داد:

تولید حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی توسط نیروگاه ری

تولید حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی توسط نیروگاه ری
کدخبر : 590673

تامین پایدار آب و برق از محورهای اقتصاد مقاومتی و تاکیدات ریاست جمهوری کشور به عنوان زمینه‌ساز تداوم رشد و رونق اقتصادی است که تامین این نیازها از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌آید. در این میان نقش نیروگاه ری و بررسی فعالیت آن به عنوان متنوع‌ترین نیروگاه کشور در تامین انرژی موردنیاز برق کشور و کلانشهر تهران و صنایع وابسته قابل تقدیر است.

به گزارش شماواقتصاد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ظرفیت تولید برق در کشور، نزدیک به ۱۳ برابر شده که این میزان از رشد، نشان از توسعه همه جانبه در این صنعت دارد. با توجه به اهمیت تامین پایدار برق در توسعه اقتصادی و رفع نیازهای بخش‌های صنعتی و خانگی بدون اتکاء به مازوت‌سوزی میزان تاثیرگذاری نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی نسبت به مازوت‌سوزی و البته بالطبع چالش‌های اقتصادی این حوزه اهمیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار بالا و حساس است.

رئیس جمهور کشورمان در چند روز گذشته با تقدیر از عملکرد وزارت نیرو در تامین نیازهای آب و برق کشور از هدف‌گذاری ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق از منابع تجدیدپذیر در کشور و بهره‌برداری حدود ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از این محل تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

نکته مهم مدیریت تولید برق در راستای ارتقای راندمان در نیروگاه‌های کشور است. در کنار توجه به ارتقای بهره‌وری در تولید، توجه جدی به تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر نیز دارای اهمیت خاصی است که در این زمینه ۴ هزار مگاوات ظرفیت یکجای برق بادی و خورشیدی به اجرا درآمد. 

با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود هزار و ۱۱۹ مگاوات است به بیش از ۵ هزار و ۱۱۹ مگاوات افزایش خواهد یافت. وزارت نیرو در دولت مردمی برنامه افزایش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را دارد.

در همین زمینه باید برای تامین پایدار انرژی برق به نقش نیروگاه‌های گازسوزی همچون نیروگاه ری نیز اشاره کرد که نقشی اساسی را در مسیر رفع نیازهای انرژی برق شهرهای بزرگی همچون تهران را در کنار تامین نیازهای برق سراسری کشور برعهده دارند.  

 

تولید حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی طی ۹ ماهه ۱۴۰۲

سهم واحدهای گازی در تولید برق هفت‌ماهه امسال ۵۴ میلیون مگاوات ساعت و سهم واحدهای بخاری نیز ۲۵ میلیون مگاوات ساعت بوده است. نیروگاه ری به عنوان متنوع‌ترین نیروگاه گازی کشور است که توانست طی ۹ ماهه سال جاری در مسیر تولید برق پایدار نزدیک به ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کند.

به گفته مدیرعامل نیروگاه ری، بیش از یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون کیلو وات ساعت انرژی تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ در این نیروگاه تولید شد که از این میزان برق تولید شده حدود یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون کیلو وات ساعت به صورت خالص در اختیار شبکه سراسری برق کشور قرار گرفته است.

نیروگاه ری با استفاده از توان متخصصان پرتلاش و جهادگر خود توانست با وجود تعمیرات ۵ واحد به طور همزمان، از مابقی ظرفیت خود برای تولید انرژی به صورت مطلوبی استفاده کند. تعمیرات پیشگیرانه و پایش مداوم واحدهای تولید انرژی به صورت دقیق و با جدیت در حال انجام است.

حفظ و تقویت سطح آمادگی واحدهای تولیدی را برای تابستان آینده یکی از مهمترین برنامه های نیروگاه ری است که برای کاهش آلایندگی های احتمالی در نیروگاه تجهیزات به طور مرتب با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در این حوزه به روزرسانی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: