ثبت نام خودرو

اعلام شرایط جدید ثبت نام خودرو | تا دیر نشده ثبت نام کنید

اعلام شرایط جدید ثبت نام خودرو | تا دیر نشده ثبت نام کنید
کدخبر : 591633

شرایط جدید ثبت نام خودرو اعلام شد.

به گزارش شما و اقتصاد، ثبت نام خودرو دارای قوانین مختلفی است. هر فرد برای ثبت نام خودرو باید شرایط لازم را داشته باشد. چندین مرتبه تاکنون شرایط ثبت نام خودرو اعلام شده است. ثبت نام خودرو در تاریخ‌های مشخصی فقط انجام می‌شود. افراد بسیاری به دنبال ثبت نام خودرو هستند.

شورای رقابت در جلسه ششصد و سی و سوم خود دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) را اصلاح و آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده محاسبه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود تا خودروسازان بر اساس آن خودرو بفروشند.

ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری به شرایط طرف تقاضا (ثبت نام و خرید خودرو) پرداخته که شورای رقابت تغییراتی را در این شرایط اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از ۵ سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی شدند؛ همچنین روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو منتفی شد.بنا بر دستورالعمل شورای رقابت، در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد؛ در روش پیش‌فروش نیز به‌اندازه مبلغ پیش‌پرداخت، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی باشد.

 

متن کامل ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوبه شورای رقابت در خصوص شرایط ثبت نام خودرو به شرح زیر است:

۱- حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال باشد.

۲- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خود و الزامی است.

۳- متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته صدور فاکتور خود و نزد دیگر شرکت‌ها داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

۴- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

تبصره: کسانی که دارای یک پاک نظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد، از ممنوعیت فوق مستثنی هستند. (الحاقی طی رای ۰۲-۱۲۷- ه ت مورخ ۱۴۰۲٫۰۱٫۲۸ هیات تجدیدنظر).۵- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶- امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.

۷- (حذف شده طی مصوبه جلسه ۵۷۱ شورای رقابت مورخ ۲ خرداد ۱۴۰۲).

۸- امکان ثبت‌نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.۹- مبلغی از بهای فروش خود و باید در حساب خریدار موجود باشد که بر اساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف- روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

ب- در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش‌پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره یک ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌باشد، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

تبصره: مشمولین ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۹ مشمول این ماده نیستند. (الحاقی مصوبه ۶۳۲ مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۲).

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: