در نشست خبری سازمان بنادر و دریانوردی مطرح گردید:

برنامه‌ها و اقدامات طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳ | سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی کامل را برای سفرهای نوروزی دارد

برنامه‌ها و اقدامات طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳ | سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی کامل را برای سفرهای نوروزی دارد
کدخبر : 595231

نشست خبری سازمان بنادر ودریانوردی با حضور سرپرست معاونت دریایی، سرپرست اداره کل امور دریایی و مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در تشریح برنامه‌ها واقدامات طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳ برگزار گردید.

به گزارش شماواقتصاد: علی اکبر مرزبان سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای این نشست که روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اعلام خبر تشکیل ستاد ملی سفرهای نوروزی با تولیت سازمان میراث فرهنگی، گفت: کمیته حمل‌ونقل ذیل این ستاد در وزارت راه مستقر است؛ ذیل این ستاد کمیته ریلی، هوایی، جاده‌ای و حمل‌ونقل دریایی است که مدیرعامل سازمان بنادر ریاست آن را بر عهده ‌دارد.

نشست+خبری+سرپرست+معاونت+امور+دریایی+سازمان+بنادر+و+دریانوردی

وی ادامه داد: سازمان بنادر بیش از یک دهه در رابطه با سفرهای نوروزی دریایی ورود کرده و با ایجاد کمیته فرعی در استان‌های ساحلی به این موضوع پرداخته است. در ایام نوروز تعداد مسافران بنادر شمالی و جنوبی افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که در نوروز 1402 حدود شش میلیون و 500 هزار سفر دریایی و گردشگری داشتیم.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه، جزیره قشم بیشترین تقاضای سفر دریایی را دارد، اضافه کرد: نورزو 1402 افزایش ۱۷ درصدی مسافر دریایی نسبت به ۱۴۰۱ داشتیم و برای نوروز امسال پیش‌بینی می‌شود در همه مدل‌های حمل‌ونقل سه تا پنج درصد افزایش ترددها داشته باشیم. 

مرزبان با حائز اهمیت دانستن حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی، اظهار داشت: به همین منظور، ارائه خدمات مناسب به مردم در بنادر و آمادگی لازم برای حوادث دریایی و جست‌ و جو و نجات در دستورکار سازمان قرار دارد. با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و سفرهای نوروزی، ترمینال‌ها و مبادی ورودی و خروجی بنادر با محوریت ماه مبارک رمضان، آذین شده است.

وی افزود: در موضوع جست‌وجو و نجات، از ظرفیت همیاران ناجی استفاده شده است. همچنین طی مکاتبه با نیروی دریایی ارتش و سپاه، از ظرفیت ناوگان نظامی برای پوشش آب‌های جنوبی کشور در شرایط حوادث دریایی استفاده می‌کنیم.

 

ضرورت نوسازی ناوگان دریایی مسافری

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۷ فروند کشتی در خزر و سه فروند در خلیج‌فارس بودیم که ۷۶۰ هزار تن ظرفیت به ناوگان باری کشور افزوده شد و رتبه ما در طرفیت ناوگان باری دنیا از ۱۷ به ۱۶ کاهش یافت.

مرزبان افزود: سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۰ فروند شناور امداد و نجات و چندمنظوره ساخت داخل به ناوگان دریایی کشور افزوده می‌شود. البته متوسط سن ناوگان دریایی مسافری کشور ۲۱ سال است که بد نیست اما باید نوسازی شود چون هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا است. 

علی اکبر مرزبان تصریح کرد: تسهیلات اعطائی از محل وجوه اداره شده در بخش مسافری در اولویت است و با وزارت صمت و استانداری هرمزگان هم در این موضوع هماهنگ شده که پروپوزال، توسط متقاضی ارائه و تسهیلات با بازپرداخت حداکثر هشت سال اعطا ‌شود.

 

آمادگی کامل سازمان بنادر و دریانوردی برای سفرهای نوروزی 

در ادامه این نشست خبری، الله مراد عفیفی پور سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص ایمنی سفرهای نوروزی شناورها، ترمینال ومسیر تردد شناورها، گفت: تمامی این موارد مورد بازرسی و بررسی قرار گرفته است. در حوزه ترمینال و نقاط مبدا و بازرسی انجام شده و در حال حاضر برای سفر‌های نوروزی آمادگی کامل داریم. به تمامی مسافران دریایی در ایام نوروز توصیه کرده‌ایم که تنها از نقاط ساحلی مجاز برای تردد‌های دریایی استفاده کنند و تنها از مبادی رسمی گردشگری برای حضور در سفر‌های دریایی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۱۳ مسیر مجار داخلی از بندر شهید حقانی استان هرمزگان به جزایر هرمز، لارک، قشم، هنگام و بوموسی وجود دارد، افزود: در بنادر غرب استان هرمزگان از بندر چارک به کیش و از بندر آفتاب به جزیره کیش و از بندر پل و لافت و سی دراز به هنگام، کندلو به هنگام، باهنر به بهمن و ذاکری برنامه ریزی‌ها برای جابه جایی مسافران انجام شده است.

عفیفی پور تاکید کرد:  برای ایام نوروز ۵۸ فروند شناور با ظرفیت درجا ۶۴۴۱ صندلی، ۴۷ فروند لندینگ کرافت با ظرفیت ۱۹۳۲ دستگاه خودرو، ۹۵ فروند شناور تفریحی، ۶۷۵۰ فروند قایق تفریحی با ظرفیت ۵ تا ۷ نفر با ظرفیت جابجایی ۴۱۳۸۰ نفر آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

 

اقدامات و برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳

مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با تشریح اقدامات و برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳، اعلام کرد: سفرهای دریایی مردم به‌صورت گردشگری با روند افزایشی مواجه است، به همین منظور، اداره کل ایمنی و حفاظت دریانوردی مسئولیت حفظ مسافران را بر عهده دارد و ۱۵۵۰ شماره‌ای است که مسافران می‌توانند هنگام بروز حادثه تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه هفت مرکز فرعی و ۱۳ مرکز اصلی برای ایمنی دریایی هماهنگ شده است، گفت: ۲۷ فروند شناور تخصصی جست‌وجو و نجات، ۱۲۳ فروند همیار ناجی، ۴۸ فروند شناور آتش‌خوار برای زمانی که حریقی رخ دهد در نظر گرفته شده است. همچنین در سال ۱۴۰۲، برای ۱۳۷۸ فرآیند جست‌وجو و نجات را انجام داده و به ۲۷۶ نفر خدمات دریایی دادیم.

نادر پسنده خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات امداد و نجات تفاوتی بین قایق مجاز و غیرمجاز وجود ندارد؛ اما ۷۰ درصد حوادث مربوط‌به سفرها از مبادی غیرمجاز است. ما در مبادی رسمی و مجاز، در بسیاری از مواقع به‌دلیل بروز طوفان از انجام سفر دریایی خودداری می‌کنیم که این درخواست‌ها به سفرهای دریایی غیرمجاز منجر می‌شود.

پسنده با بیان اینکه در قالب طرح ملی جست و جو و نجات دریایی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، گفت: در این هماهنگی سازمان‌های متعددی از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد حوادث غیرمترقبه، نیروی دریایی و هوایی ارتش، شرکت نفتکش، سازمان هواشناسی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های فرودگاهی همه در تعامل هستند برای اینکه اگر سانحه ای رخ داد بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: