• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • بورس
  • گذر از بازار دلال محور به بازار سرمایه محور/نقش رمزارزها بر آینده بازار بورس/آینده بازار در دست صنایع خودرویی، دارویی و غذایی

در نشست خبری بررسی وضعیت شاخص کل و صنایع برتر بازار سرمایه عنوان شد:

گذر از بازار دلال محور به بازار سرمایه محور/نقش رمزارزها بر آینده بازار بورس/آینده بازار در دست صنایع خودرویی، دارویی و غذایی

گذر از بازار دلال محور به  بازار سرمایه محور/نقش رمزارزها بر آینده بازار بورس/آینده بازار در دست صنایع خودرویی، دارویی و غذایی
کدخبر : 548756

سودی که دلال ها در بازار سرمایه کسب می‌کنند با سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت ها متوقف می شود و به جای آنکه بازار سرمایه، دلال محور باشد سرمایه گذار محور می‌شود.

به گزارش خبرنگار شما و اقتصاد: آبتین کریمی، در نشست خبری بررسی وضعیت شاخص کل و صنایع برتر بازار سرمایه با اشاره به عوامل تأثیر گذار بر تغییر و تحولات بازار بورس گفت: متاسفانه یکسری عوامل بیرونی و عدم قطعیت ها باعث اصلاح قیمتی و فشار فروش مضاعف می شود که قطعا درست نیست.

بر همین اساس باید فکری برای پر رنگ تر شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران کرد. علی رغم حضور بانک و بیمه مرکزی در بدنه دولت اما بازار بورس آن نقشی را که باید در اقتصاد و سیاست گذاری کلان کشور داشته باشد؛ ایفا نمی کند. اگر بازار سرمایه طی سالیان آینده به کمک فعالان بازار و اصحاب رسانه و افرادی که به دنبال رشد این بازار هستند به جایگاه اصلی خود برسد مردم، دولت، اقتصاددانان و فعالان بازار متفق خواهند شد.

بنابراین گزارش سجاد دولت دوست، در این نشست با اشاره به بلاتکلیفی سرمایه گذاران و سهام داران در شرایط کنونی بازار سرمایه عنوان کرد:  امنیت سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین بحث های بازار سرمایه است فعالان بازار بر این عقیده هستند؛ در حال حاضر امنیت سرمایه‌گذاری  برای تصمیم گیری بهتر در بازار بورس وجود ندارد.یکی از مهمترین چالشهای بازار سرمایه قیمت‌گذاری دستوری، تغییرات ناگهانی تصمیم سازی های  دولت است اما امیدواریم در آینده ی نزدیک، وارد فضایی شویم که امنیت سرمایه گذاری دوچندان و موارد کلان به صورت شفاف و دقیق مشخص شود.

وی با اشاره به نقش رمز ارزها و تأثیر آن بر بازار سرمایه تصریح کرد:  رمز ارزها یکی دیگر از از موضوعات مهمی است که بازار بورس را با چالش مواجه کرده است هرچه بازار بورس دچار رکود شد سرمایه ها به سمت رمز ارزها حرکت کرد این اتفاق در نهایت به ضرر اقتصاد کشور و دولت است چرا که دیگر دولت نمی تواند در بازار سرمایه تعیین مالی کند و به نظر می رسد یک تصمیم ویژه ای نیاز است تا شرایط به گونه‌ای تغییر کند که اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه بازگردد.

دولت دوست اظهار کرد: یکی از راهکارهای حل مشکلات بازار سرمایه استفاده از فاکتورهای کلان مانند نرخ بهره به صورت شفاف و مشخص است؛  ما در تمام کشورهای پیشرفته دنیا شاهد هستیم که در مدت زمان خاصی مانند شش ماه یا یک سال در مورد نرخ بهره تصمیم گیری می کنند؛

وی افزود:  مشکل دیگر در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بازار سرمایه است؛ چرا که در شرایط کنونی تولیدکنندگان آسیب جدی می‌بینند؛ به عنوان مثال در گروه خودرو سود از تولید کننده و سهامدار گرفته می شود و با ایجاد رانت افراد خاصی از این سود استفاده می کنند.

 چرا که قیمت خودرو درب کارخانه ۱۰ تومان و بیرون از کارخانه ۲۰ تومان است و ۱۰ تومان سود به جیب دلال می رود؛  در حالی که این سود باید در جیب تولید کننده یا  سهامدار برود تا چرخه سرمایه گذاری در کشور رونق پیدا کند.

دولت دوست اظهار کرد: اگر مجموعه دولت ثبات تصمیم گیری داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد بر این اساس طی چند روز گذشته بازار سرمایه با شیب صعودی مواجه بود اما افزایش نرخ خودرو و دستور لغو آن  شوکی به بازار وارد کرد؛ همین روال در بحث پتروشیمی ها و نرخ گاز وجود دارد. اتفاقات این چنینی  موجب سلب اعتماد سهامداران و فعالان بازار می شود که نیازمند یک تصمیم گیری واحد و شفاف است. 

بنابراین گزارش کریمی با اشاره به بود و نبود رمزارزها و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: هر ابزاری که کمک به توسعه بازار سرمایه کند از جمله رمز ارزها و پذیره نویسی ها می تواند مفید باشد. ما بازار سرمایه را صرفاً برای خرید و فروش سهام نمی خواهیم و خوشبختانه موضوعات پذیره‌نویسی نسبت به چند ماه قبل افزایش یافته است و این امر نشان از آن دارد که مردم به موضوع پذیره‌نویسی اوراق  اشراف دارند. همین مدل می‌تواند در موضوعات دیگر همچون رمز ارزها تسری پیدا کند. 

وی افزود: اکنون بحث رمز ارزها بسیار جدی  پیگیری می شود و از فاز انکار عبور کرده است؛ اکنون نیاز داریم  تا این نوع معاملات  شفاف در بستر قوانین کشور آورده شود که فعلا  در فاز مطالعاتی قرار دارد و هر چه این زمان کوتاه تر شود به نفع بازار سرمایه خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: افرادی به صورت کوتاه مدت طی سال ۱۳۹۹  در بازار سرمایه متضرر شدند؛ اما اگر به چهار دهه اخیر نگاه کنیم به علت بحث های متعددی همچون تورم، موضوعات توسعه کشور رشد اقتصادی و بازار یک روند صعودی را در پی گرفته است همیشه در کوتاه مدت یکسری ریزش قیمت ها و اصلاح قیمت ها وجود دارد و همواره افرادی که در بلندمدت سرمایه خود را نگه داشتند سود بیشتری بدست آوردند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می کنم افرادی که سهام خود را نفروختند و اکنون در ضرر قرار دارند سرمایه شان را نگه دارند و عاقلانه و با دید باز این سرمایه را افزایش دهند. سرمایه گذاری های غیر مستقیم چه از طریق سهام و صندوق های سرمایه گذاری، اوراق درآمد ثابت، صندوق پروژه ها، صندوق های جسورانه بسیار مهم است  قطعاً کسانی که در میان مدت و بلند مدت سرمایه های خود را در بازار سرمایه نگه دارند سودهای قابل قبولی بدست می‌آورند.

این مدیر معاملات خاطرنشان کرد: امروز شاخص کل بورس در شرایطی قرار دارد که حد ضرر سهامداران به نسبت سودی که در آینده عایدشان می شود بسیار اندک است؛ با نگاه شش ماهه یا یک ساله در بسیاری از گروه های صنعتی می توان در انتظار سودآوری خوبی بود؛ با توجه به حذف دستوری قیمت گذاری های گذشته پیش‌بینی می‌شود برخی از صنایع مانند خودرو، داروسازی و غذایی از جمله صنایع پیشروی بازار در سال آینده باشند.

بنابراین گزارش کریمی عنوان کرد: هم اکنون بازار سرمایه با یک اصلاح قیمت مواجه شد و به روزهایی که تصمیمات سخت در آن حائز  اهمیت است رسیدیم؛ دهه ها موضوع قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه  حکم فرما بود و این موضوع باید یک روز متوقف شود.نفع و سودی که دلال ها در بازار سرمایه کسب می‌کنند با  سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت ها و صنایع خودرویی  متوقف می شود و به جای آنکه بازار سرمایه، دلال محور باشد سرمایه گذار محور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  به عقیده من صنایع پیشرو  در بازار سرمایه صنایعی خواهند بود که قیمت‌گذاری دستوری از آنها حذف ‌شود و در فاز اول صنایع خودرویی، غذایی و دارویی  پیشتاز خواهند شد. متاسفانه دولت با کسری بودجه بسیار بالایی مواجه است بر همین اساس  این بودجه از منابع غیر تورمی مانند نرخ مواد اولیه، نرخ گاز، برق و حقوق مالکانه معادن، جبران می شود و ممکن است بسیاری از شرکت هایی که در مدت سه دهه اخیر از حاشیه سود خوبی برخوردار بودند در کوتاه مدت دچار اصلاح قیمت شده اما در دراز مدت، برای سرمایه گذاری مناسب  هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: