شستا چطور سودآور شد

شستا چطور سودآور شد
کدخبر : 541049

سود خالص شرکت اصلی شستا از 1,255 میلیارد تومان در 1397/03/31به 4،519 میلیارد تومان در 1398/03/31و سپس به 19,282 میلیارد تومان در 1399/03/31که به تعبیری طی دو سال، قریب به 15 برابر شده است.

همانطور که پیش از این گفته شد، سود خالص شرکت اصلی شستا از ۱,۲۵۵ میلیارد تومان در ۱۳۹۷/۰۳/۳۱به ۴،۵۱۹ میلیارد تومان در ۱۳۹۸/۰۳/۳۱و سپس به ۱۹,۲۸۲ میلیارد تومان در ۱۳۹۹/۰۳/۳۱که به تعبیری طی دو سال، قریب به ۱۵ برابر شده است.در این راستا این سوال برای همگان به وجود آمده که این جهش چگونه در طول دو سال اتفاق است. اینجا به سه شیوه مدیریتی که این راه را هموار کرده است اشاره می کنیم.

ساماندهی و پیگیری وصول مطالبات و پرونده‌های حقوقی

با لحاظ حجم دعاوی مطروحه له یا علیه شرکت‌های گروه شستا ( ۵۵۸ پرونده با اهمیت بالای ۱۰ میلیارد ریال) و به منظور پیگیری و نظارت مستمر بر روند رسیدگی دعاوی و اخذ گزارش‌های دوره‌ای، اقدامات اصلاحی زیر برنامه‌ریزی و اجرا گردید:

ایجاد دفتر حقوقی در تمامی هلدینگ‌های تخصصی و شرکت‌های بزرگ تابعه آنها و استقرار مدیر حقوقی تمام وقت در آن‌ها و طراحی و ایجاد سامانه جامع امور حقوقی و قراردادها جهت استقرار در تمامی شرکت‌های مدیریتی.

اخذ بیش از ۵۰۰ رأی بدوی و تجدید نظر یا اجراییه.

وصول و تأمین اموال حدود ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریال از مطالبات گروه شستا در دعاوی جاری در محاکم قضایی در طول سال جاری تاکنون.

ساماندهی و کاهش شرکت‌های زیان ده

تعداد شرکت‌های زیان‌ده از ۴۰ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ شرکت در سال ۹۸ و نیز ۶ شرکت در شش ماهه سال ۹۹ کاهش یافته است.

کاهش و کنترل هزینه‌ها در شرکت‌ها

با مجموعه اقدامات صورت گرفته در جهت شفاف‌سازی و سالم‌سازی خریدها، متنوع‌سازی منابع خرید، خرید از طریق مناقصه و کاهش هزینه‌های عملیاتی و سایر اقدامات، به طور متوسط نسبت بهای تمام شده به فروش، حدود ۸ درصد بهبود یافته است. در این رابطه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه دارویی تامین از ۷۷ درصد در سال ۹۷ به ۷۴ درصد در سال ۹۸

کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه سیمان تامین از ۷۳ درصد در سال ۹۷ به ۶۰ درصد در سال ۹۸

کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه صدر تامین از ۶۷ درصد در سال ۹۷ به ۵۵ درصد در سال ۹۸

افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌ها

با مجموعه اقدامات و سیاست‌های اصلاحی در جهت کاهش بهای تمام شده، کاهش تخفیفات فروش، کاهش هزینه‌های مالی و هزینه‌های اداری و فروش، حاشیه سود خالص در مجموعه‌ها به شرح ذیل بهبود و ارتقاء یافته است:

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: