امیکرون | درمان امیکرون | پیشگیری از امیکرون

تاثیر سینوفارم بر امیکرون | هشدار جدی به مبتلایان امیکرون

تاثیر سینوفارم بر امیکرون | هشدار جدی به مبتلایان امیکرون
کدخبر : 552216

یک متخصص: اثربخشی کم واکسن‌ها در سویه اومیکرون فقط مربوط به سینوفارم نیست بلکه مربوط به همه واکسن‌ها است.

سویه امیکرون سارس کووید ۲ (انگلیسی: SARS-CoV-۲ Omicron variant)، که با نام lineage B.۱.۱.۵۲۹ نیز شناخته می‌شود، یک سویه از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود. ۹ نوامبر ۲۰۲۱ اولین مورد شناخته شده امیکرون در بوتسوانا شناسایی شد. در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت امیکرون را به عنوان سویه نگران‌کننده معرفی کرد و نام آن را از روی حرف یونانی امیکرون گذاشت. امیکرون جهش‌های زیادی داشته و یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست.

امیکرون

تاثیر سینوفارم در برابر اومیکرون چقدر است؟

شیوع اومیکرون سبب شده توجه‌ها به سمت واکسیناسیون دز سوم جلب شود، اکثر واکسن‌های موجود در ایران هم از نوع سینوفارم چینی هستند، در این میان این پرسش ایجاد شده که آیا سینوفارم در برابر اومیکرون موثر است؟ در این باره علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید:«اثربخشی کم واکسن‌ها در سویه اومیکرون فقط مربوط به سینوفارم نیست بلکه مربوط به همه واکسن‌ها است.

بیشتر کشورهای اروپایی که الان موارد ابتلا در آن‌ها بالا رفته از آسترانکا و فایزر استفاده کردند، بنابراین این عدم توانایی یا کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر اومیکرون صرفاً مربوط به واکسن‌های داخل کشور ما نیست بلکه یک مسئله جهانی است و دنیا باید به سمت واکسن‌ها با ترکیبات جدید برود، همان‌طورکه هرسال برای آنفلوآنزا واکسن جدیدی ساخته می‌شو برای کرونا با سویه‌های متفاوت هم باید همین‌طور باشد.

اما به‌واقع باید گفت طبق مطالعات انجام شده دز بوستر همین واکسن‌های موجود می‌تواند در برابر سویه اومیکرون کمک کننده باشد. درهرصورت واکسن‌های موجود در دنیا همین واکسن‌ها هستند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و ما دو انتخاب از واکسن‌های موجود را در ایران داریم که سینوفارم و پاستوکووک هستند.»

امیکرون

هشدار جدی به مبتلایان امیکرون

مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که اولین اقدامی که باید بعد از ابتلا به امیکرون انجام دهیم چیست، گفت: اولین اقدام بعد از ابتلا به امیکرون جدا سازی است و فرد مبتلا حتما باید از سایر افراد جدا شود و اگر در خانه است باید در یک اتاق جدا حضور داشته باشد و چنانچه در بیمارستان است باید از سایر بیماران جدا شود و این بیماران باید در درجه اول از ماسک استفاده کنند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش رعایت نمایند.

وی ضمن اشاره به اینکه مبتلایان به امیکرون باید از مایعات فراوان استفاده کنند، به مقدار کافی استراحت داشته باشند و از استرس دوری کنند، ادامه داد: اگر این بیماران دچار تب شدند بهتر است از قرص استامینوفن استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال آیا دور کمون یا نهفتگی بیماری در این سویه با سویه‌های قبلی متفاوت است، اظهار کرد: دوره کمون در امیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است چرا که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و مدت زمان نهفتگی بیماری در این سویه معمولا حدود ۲ تا ۳ روز است و گاهی ممکن است به ۵ تا ۷ روز هم برسد.

این پزشک متخصص با بیان این که این بیماری بیشتر با علائم سرماخوردگی نظیر ضعف و سستی، تهوع و استفراغ، گلو درد و عطسه بروز پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر همه دورهمی‌ها باید تعطیل شوند و مدارس و دانشگاه‌ها هم باید به صورت غیر حضوری به فعالیت خود ادامه دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: اگر مردم شیوه‌نامه بهداشتی را رعایت کنند و پیک امیکرون نزولی شود نوروز خوبی خواهیم داشت و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مانند سال گذشته در ایام نوروز هم درگیر این بیماری هستیم.

 

امیکرون

اولین نشانه ابتلا به اُمیکرون چیست؟

تحقیقات پژوهشگران آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که اُمیکرون باعث التهاب در ناحیه گلو می‌شود. در این مطالعه پیش از بروز علائم دیگر ابتلا به کرونا، تغییر در صدایی که شنیده می‌شود می تواند به عنوان اولین نشانه محسوب شود

به گفته پروفسور تیم اسپکتور از پروژه تحقیقاتی «زو»، علائمی از جمله خستگی، آبریزش بینی و تغییر صدا از علائم ابتلا به کرونا می‌باشد

در دوره نهفتگی بیماری کرونا که فرد از ابتلای خود به بیماری آگاه نیست،

تغییر صدا، می‌تواند دلیلی مهمی برای انجام تست کرونا باشد.

گروهی از محققان به منظور بررسی علائم گونه اومیکرون ویروس کرونا اطلاعات پزشکی مربوط به بیش از ۵۲ هزار فرد که تست کرونا انجام داده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به گونه جدید ویروس کرونا بر خلاف دیگر گونه‌ها علائمی مانند تب، سرفه و از دست دادن حس بویایی را به ندرت تجربه می‌کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که فقط ۵۰ درصد افراد مبتلا به گونه اومیکرون ویروس کرونا سه علائم ذکر شده کلاسیک را داشتند. با این حال، برخی از دست دادن اشتها و مه مغزی را به عنوان علائم رایج این گونه جهش یافته گزارش کرده بودند. متخصصان معتقدند که علائم گونه اومیکرون ویروس کرونا معمولاً خفیف است و شبیه به علائم سرماخوردگی است.

نتایج به دست آمده از این مطالعه با داده‌های ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) مطابقت دارد. محققان ۴۳ فرد مبتلا به گونه اومیکرون را در بازه زمانی اول تا هشتم دسامبر مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سرفه، خستگی، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی جز علائم رایج بیشتر افراد بوده است. گروهی دیگر از پژوهشگران نیز اعلام کردند که خستگی به همراه سردرد، بدن درد و خارش گلو رایج‌ترین علائم مشاهده شده در میان افراد مبتلا به گونه اومیکرون است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: