لیلی رشیدی | اخبار لیلی رشیدی | حواشی لیلی رشیدی | مجری گری لیلی رشیدی
گوی بلورین در دستان بازیگر مشهور سینما | ذوق و شوق لیلی رشیدی از دریافت جایزه ویژه در جشنواره خارجی
گوی بلورین جشنواره خارجی در دستان لیلی رشیدی برای فیلم "تابستان با امید" پس از 10 سال غیبت.
لیلی رشیدی جایزه ویژه را دریافت کرد. لیلی رشیدی بازیگر سینما و تلویزیون است. لیلی رشیدی در جشنواره خارجی حضور یافت. لیلی رشیدی گوی بلورین را دریافت کرد.
مراسم اختتامیه پنجاه و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری شب گذشته برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی محصول کانا
دا و ایران که در شمال ایران فیلمبرداری شده است، پس از ۱۰ سال غیبت سینمای ایران در بخش مسابقه این رویداد سینمایی، جایزه گوی بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد. لیلی رشیدی از حضور در این مراسم و دریافت جایزه ذوقزده شد.
برترینهای کارلویواری معرفی شد | گوی بلورین برای «تابستان با امید»
درام نوجوانانه «تابستان با امید» که در ایران فیلمبرداری شده در جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۲ جایزه گوی بلورین را از آن خود کرد.
«تابستان با امید» در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری که شنبه شب به کار خود خاتمه دارد برنده جایزه گوی بلورین شد.
این فیلم ساخته صدف فروغی، داستان شناگر نوجوانی را روایت میکند که در حال تمرین سخت است تا یک رقابت شنای پرخطر در اقیانوس را پشت سر بگذارد.
این فیلم که جایزه ۲۵ هزار دلاری جشنواره را برده با بازی لیلی رشیدی، مهدی قربانی، علیرضا کمالی و بنیامین پیروانی ساخته شده است.
«تابستان با امید» دومین فیلم بلند فروغی فیلمساز ایرانی-کانادایی است. وی سال ۲۰۱۷ درام نوجوانانه دیگری با نام «آوا» ساخته بود.
فیلم «باید بیایی و ببینی» ساخته یوناس توربا از اسپانیا جایزه ۱۵ هزار دلاری ویژه هیات داوران را از آن خود کرد. این فیلم تصویری کنایهآمیز و فلسفی از مردم شهر مادرید ارایه میکند.
بئاتا پارکانووا فیلمساز اهل جمهوری چک برای فیلم «کلمه» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم که محصول مشترک چک، اسلواکی و لهستان است داستان یک سردفتر استاد رسمی شهری کوچک را تصویر کرده که در برابر فشارهای سیاسی رژیمی سرکوبگر ایستادگی میکند. مارتین فینگر بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.
دو بازیگر گرجستانی شامل تاکی موملادزه و مریم خوندادزه به صورت مشترک جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «اتاقی از خودم» ساخته اوسب بلیادزه دریافت کردند.
جایزه تماشاگران این جشنواره هم به فیلم مستند چک «داستان بیپایان PSH» درباره موسیقی راک و سه قهرمان رپر پراگی رسید.
در بخش جدید رقابتی پروکسیما - به عنوان جایگزین بخش شرق غرب سابق که برای تجلیل از فیلمسازان مستقل جهانی ایجاد شده - از مستند چک «نمایش استعدادهای هنری» به کارگردانی آدلا کومرزی و توماش بوجار تقدیر و مبلغ ۱۵,۰۰۰ دلار به برنده اهدا شد.
این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی شد و آن را با «مرزهای عشق» فیلمی چک / لهستانی ساخته توماش وینسکی به صورت مشترک از آن خود کرد.
«لا پیتا» محصول مشترک اسپانیا / آرژانتین درباره زندگی خانگی در جهنم به کارگردانی ادواردو کازانووا، جایزه ویژه ۱۰ هزار دلاری هیات داوران پروکسیما را از آن خود کرد و داستان خانوادگی کرواتی / صربستانی از دهه ۱۹۸۰ با عنوان «عمو» به کارگردانی دیوید کاپاک و آن دریا ماردشیچ تقدیر ویژه هیات داوران را دریافت کرد.
مستند «بیمارستان استانی» محصول بلغارستانی / آلمانی به کارگردانی ایلیان متف، ایوان چرتوف و زلاتینا تنوا برنده جایزه هیات داوران جهانی شد و جایزه لیبل سینمای اروپا به «بورنهلم لعنتی» به کارگردانی آنا کازژاک اهدا شد.
این جشنواره ۹ روزه، که به عنوان مهمترین جشنواره اروپای مرکزی شناخته میشود، شنبه شب در سالن بزرگ هتل ترمال مراسم اختتامیه خود را با معرفی برندگان برگزار کرد. در این مدت حدود ۱۷۰ فیلم در سالنهای بیشتر شلوغ نمایش داده شد و از بازیگران جفری راش و بنیسیو دلتورو تقدیر به عمل آمد. در مراسم تجلیل بنسیو دل تورو که شب پیش برگزار شد بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کرده بودند.
راش برای با مشارکت در سینمای جهانی با گوی کریستال تجلیل شد و دل تورو جایزه رئیس جشنواره، یری بارتوشکا را دریافت کرد. بولک پولیوکا بازیگر کمیک اهل چک با نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد تجلیل شد.
فیلم «تابستان با امید» نیز عصر روز پنجشنبه با حضور کارگردان و لیلی رشیدی (بازیگر زن اصلی فیلم) نمایشی در سالن اصلی کاخ جشنواره (گراند سالن هتل ترمال، محل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره) را تجربه کرد.
اما ازجمله دو امتیاز مثبت دیگر برای این دو فیلم، یکی تفاوت موضوعی این دو اثر نسبت به دیگر فیلم های پیش از این سینمای ایران، حاضر در جشنواره های بین المللی است. پیش از این کمتر سراغ داشتیم که فیلمی با مضمون درام روانشناسی از سینمای ایران در صحنه های جهانی مورد توجه قرار گیرد؛ اتفاقی که با فیلم «بالای آسمان زیر آب» در جشنواره کارلووی واری کلید خورد؛ فیلمی که روایت چالش زوجی با فرزند چهار و نیم ساله خود است که از جایی به بعد تصمیم گرفته حرف نزند و نوعی لالی خودخواسته را تجربه می کند.
فیلم« تابستان با امید» هم موضوع چالش های یک پسر نوجوان را با مادر، دایی و پدر غایب خود، در مسیر شرکت در مسابقه ای برای حضور در تیم ملی شنا روایت می کند. این فیلم که محل فیلمبرداری آن خارج از تهران و در شمال کشور بوده است، از زیبایی های بصری در فیلمبرداری نیز بهره می گیرد.
آنا کورینک، مدیر برنامه ریزی جشنواره فیلم کارلووی واری، روز چهارشنبه پیش از نمایش فیلم «بالای آسمان زیر آب» نیز در معرفی این فیلم برای حاضران در سالن، به زیبایی های گرافیستی آن اشاره و فیلمسازان جوان ایرانی را دارای الگویی چون «اصغر فرهادی» توصیف کرد.
اما دیگر امتیاز این دو فیلم در جشنواره کارلووی واری که موفقیتی برای سینمای ایران در این برهه زمانی می توان تلقی کرد، این است که هر دو فیلم ازجمله آثاری از سینمای ایران هستند که به روایت غم آلود ظلم، فقر، تباهی و مسائلی از این دست نمی پردازند، بلکه چهره به نسبت مثبتی از طبقه متوسط جامعه ایرانی ارایه می دهند؛ با یک زندگی عادی شبیه بسیاری از شهروندان جهان.
البته فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری هم در بخش نمایش های نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان نیز در بخش «خارج از گذشته» پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری به نمایش گذاشته شده اند.