قیمت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت دلار چند؟

افزایش ۱۶ درصدی قیمت دلار در یک سال

افزایش 16 درصدی قیمت دلار در یک سال
کدخبر : 570379

گزارش بانک مرکزی از افزایش 16.7 درصدی قیمت دلار و 4.4 درصدی یورو طی یک سال گذشته حکایت دارد؛ پیش‌بینی‌ها برای قیمت ارز در آینده چیست؟

در گزارش بانک مرکزی آمده است که در شهریور امسال متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۲۹ هزار و ۵۸۹ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۲/۱درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱/۹درصد افزایش داشته است.البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکا در ماه مذکور به ترتیب ۲۸ هزار و ۵۶۹ تومان و ۳۰ هزار و ۹۱۹ تومان اعلام شده است.
 
همچنین، در شهریور امسال ، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد تهران ۲۹ هزار و ۹۱۵ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۹/۳ و ۵/۶درصد کاهش داشته است.
از سوی دیگر، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به‌ترتیب ۲۹ هزار و ۱۷۳ تومان و ۳۰ هزار و ۹۸۸ تومان بوده است.بنابراین، در شش ماه ابتدایی امسال، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به‌ترتیب ۲۸ هزار و ۷۲۴ تومان و ۳۰ هزار و ۵۶۱ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷/۱۶ و ۴/۴درصد رشد داشته است.
 
دلار تا سال آینده به چه عددی می رسد؟
 
معامله گران دلار در بازار آزاد در حالی امیدوار به افزایش قیمت دلار در روز‌های آینده هستند  که در بازار آزاد طی ماه‌های گذشته به دلایلی نظیر نتیجه مذاکرات برجام، بحران‌های داخلی و خارجی، قیمت دلار هرات، رشد نقدینگی و تورم در نوسان بوده و سوال اصلی این است که مهم‌ترین متغیر اقتصادی تا پایان سال به چه قیمتی خواهد رسید؟
 
قیمت دلار در شش ماه ابتدای ۱۴۰۱ شاهد افزایش کمتر از 20 درصدی بود به طوری که از ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان در ابتدای سال به ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان در پایان شهریور ۱۴۰۱ رسید. این در حالی است که قیمت دلار در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ درصد رشد داشت.
 
به نوشته اقتصاد 24 ، یک کارشناس با اشاره به این که رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد خواهد بود،گفت:  اگر نرخ رشد نقدینگی ۱۰ درصد بیشتر شود و به ۴۰ درصد برسد به طور متوسط قیمت دلار را ۳ هزار تومان افزایش خواهد داد و از ۳۲ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان خواهد رساند.اگر عرضه اسکناس به بازار را در طول یک سال گذشته ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار در نظر بگیریم، به نظر نمی‌رسد این رقم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بیشتر شود، زیرا گرچه میزان صادرات کشور از نظر ریالی به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم افزایش یافته، از نظر وزنی، صادرات نفتی و غیرنفتی کشور کاهش داشته است  بنابراین درآمد دلاری کشور افزایشی نداشته؛ حتی با کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی صادرات کشور از نظر وزنی، به همان میزان توان پاسخگویی اسکناس دلار کاهش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: