مسیر ۹۰ ساله پیشرفت در بانک کشاورزی ایران

مسیر ۹۰ ساله پیشرفت در بانک کشاورزی ایران
کدخبر : 579777

بانک کشاورزی که همواره خدمات خود را مبتنی بر رفع نیازهای جامعه روستایی خصوصا کشاورزان و دامپروران و صنایع تولیدی وابسته به این حوزه قرار داده ، در آستانه نودمین سالگرد تاسیس است. ۹۰ سال خدمت و همراهی در کنار اقشار کم‌برخوردار و کم درآمد جامعه و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی از تولیدکنندگان خصوصا در حوزه تامین امنیت غذایی از طرف بانک کشاورزی بهانه‌ای شد برای ما تا در یک گزارش مختصر با بررسی نسبت به انتشار مسیر پیشرفت ۹۰ ساله بانک کشاورزی ایران را بپردازیم.

به گزارش شما و اقتصاد: بانک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازوی توانمند دولت در تحقق تولیدات کشاورزی همواره نقش و جایگاهی اساسی و اصلی را در عرصه های گوناگون تولید محصولات کشاورزی و بیمه کشاورزان، خرید تضمینی بخش عمده ای از این محصولات که از کالاهای اساسی به حساب می‌آیند، داشته است.
بانک کشاورزی پس از تغییر نام‌های متعدد در سال‌های قبل از انقلاب از بدو تاسیس ۱۳۱۲ سرانجام به موجب مصوبه ۲۹ آذر ۱۳۵۸مجمع عمومی بانک‌ها با اجازه حاصل از ماده ۱۷ لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها از ادغام بانک‌های تعاون کشاورزی ایران و توسعه کشاورزی ایران تشکیل شد. 
حمایت از کشاورزان در بروز مشکلاتی مانند سیل، زلزله، سرمازدگی و حتی کمک به روستائیان و کشاورزان با اعطای تسهیلات خُرد ازدواج، ودیعه مسکن و همچنین تامین مالی برای خرید نهاده‌ها، ماشین آلات و لوازم و مایحتاج زندگی از جمله اقدامات درخور تقدیر این بانک در ۹۰ سال همراهی با مردم خصوصا جامعه هدف روستاییان و کشاورزان بوده است.
این بانک در سال گذشته بیش از یک میلیون تسهیلات در قالب عقود مختلف به مشتریان پرداخت کرده است که حدود ۷۰۰ میلیون از این تسهیلات به صورت وام‌های خرد بوده است. با توجه به چالش‌های موجود در حوزه بانکداری، بانک کشاورزی برنامه‌های ویژه‌ای را برای مشتریان خود در سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته است.
بانک کشاورزی یکی از بانک هایی است که در راستای خدمت به مددجویان و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در سال ۱۴۰۱ با پرداخت بالغ بر ۳۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات، از اشتغال ۴۰ هزار و ۲۵۱ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی حمایت کرده است.

هدف بنیادین بانک کشاورزی، رشد درآمد بیشتر و سطح زندگی بالاتر و بهتر برای همه مشتریان و به ویژه کشاورزان است. در فرآیند تأمین اعتبار بخش کشاورزی در ایران، بانک کشاورزی اهمیت ویژه‌ای داشته و بخش عمده تسهیلات و سرمایه در گردش فعالان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و دام و طیور کشور توسط این بانک کاملاً تخصصی تأمین می‌گردد.
در همین رابطه، بانک کشاورزی با ارائه نوآوری‌هایی در زمینه‌های مختلف توانست دستاوردها و افتخارات ویژه‌ای را در طول سال‌های فعالیت و مسیر رو به پیشرفت پس از انقلاب خود به دست بیاورد.
از جمله این طرح‌ها می‌توان به؛ بومی‌ سازی و استقرار نرم‌افزار جامع بانکداری متمرکز (مهرگستر) سال ۱۳۸۵، راه‌اندازی اولین مرکز ارتباط ۲۴ ساعته با مشتریان سال ۱۳۷۳، اجرا و استقرار طرح سیستم نوبت دهی مشتریان نظام بانکی - سال ۱۳۸۱، تشکیل دهنده اولین گروه بانک‌های عضو شبکه شتاب نظام بانکی کشور، طراحی و اجراء سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانک - سال ۱۳۷۸، طراحی و اجراء طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب - سال ۱۳۸۳، طراحی و اجراء پایگاه اطلاع‌رسانی (وب سایت) در نظام بانکی کشور - سال ۱۳۷۸، طراحی و اجراء طرح آتیه در نظام بانکی - سال ۱۳۷۷، طراحی و اجراء طرح بانکی برای کودکان و نوجوانان کشور - سال ۱۳۷۹، طراحی، اجراء و صدور کارت‌های اعتباری در نظام بانکی - سال ۱۳۸۲ و طراحی و اجراء طرح نظارت بر امور شعب بانک توسط مشتریان اشاره کرد.

 گستردگی فعالیت های موثر بانک کشاورزی نه تنها در داخل کشور انعکاس برجسته ای داشته است بلکه برجستگی عملکرد این نهاد مالی در عرصۀ بانکداری بین المللی و منطقه ای نیز با شاخص های علمی و فنی، طی سال های متمادی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته که دستاوردهای درخورتوجهی برای این بانک تخصصی و در نهایت کشورمان به همراه آورده است.

براساس گزارش نشریه بین المللی EUROMONEY، بانک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار بر اساس شاخص های علمی این نشریه مورد ارزیابی قرار گرفت و در نظام بانکی کشور به عنوان بانک برتر در سال ۲۰۰۵ میلادی معرفی شد. دستاورد و موفقیت دیگر بانک کشاورزی در سطح بین المللی و منطقه‌ای معرفی این بانک طی چهار سال متوالی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی به عنوان بانک برتر جمهوری اسلامی ایران از سوی نشریه بین المللی TheBanker، ارگان بانکی مؤسسه تایمز مالی (FinancialTimes) است.

تهیه، اجرا و استقرار سیستم جامع بانکداری متمرکز (مهرگستر) برای اولین بار در نظام بانکی کشور، بانک برتر ایران در بهره‌مندی از سرمایه ۱۳۸۷ معرفی شده از سوی جشنواره ملی ایرانیان، دریافت گواهی‌نامه استاندارد بین‌المللی مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱، معرفی بانک کشاورزی به عنوان سازمان الهام‌بخش مدیریت کیفیت در آسیا از سوی سازمان بهره‌وری آسیایی (APO)، کسب رتبه اول فرهنگ‌سازی الکترونیکی از سوی هیئت داوران سومین دوره کنفرانس کودک الکترونیکی و مدرسه هوشمند، احراز رتبه برترین بانک ایران در آموزش و فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیکی از سوی کمیته داوران پنجمین دوره کنفرانس تخصصی بانکداری الکترونیکی، بانک برتر ایران در توسعه محیط زیست (به دلیل اجرای موفق طرح طوبی)- برنده لوح تقدیر اتحادیه توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ ۲۰۰۸، بانک برتر ایران در بخش تأمین مالی پروژه‌های فقرزدایی (طرح حضرت زینب)-برنده تندیس اتحادیه توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ ۲۰۰۷ از جمله دستاوردها و افتخارات این بانک است.

لازم به ذکر است که بانک کشاورزی در نظر دارد تا با تولید خدمات بانکداری دیجیتال، منابع را به تولیدکنندگان و کشاورزان واقعی تخصیص دهد. به همین منظور، در جهت توسعه اقتصادی و خدمات فناورمحور، اپلیکیشن "باران" را معرفی کرده است که به صورت غیرحضوری خدمات بانک کشاورزی را ارائه می‌دهد. با استفاده از هوش مصنوعی، تمامی مراحل افتتاح حساب، احراز هویت، تشخیص و ثبت کارت ملی، ثبت نمونه امضا و تایید اطلاعات ارسالی، انجام شده و سپس با تایید عامل انسانی در بانک، حساب مشتری فعال می‌شود. همچنین، تسهیلات غیرحضوری، انتقال وجه و صورت حساب در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و با ثبت درخواست و آپلود مدارک مورد نیاز، مشتری می‌تواند تسهیلات را دریافت کند. ارائه سفته دیجیتال و پرداخت قبوض و برات الکترونیکی نیز در آینده فعال خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: