با وجود چالش‌های فراوان در ذوب‌آهن اصفهان به دست آمد

کسب رشد درآمدهای عملیاتی در بهار ۱۴۰۲ | استراتژی ذوب بر افزایش محصولات ارزش‌افزا در سال جاری

کسب رشد درآمدهای عملیاتی در بهار ۱۴۰۲ | استراتژی ذوب بر افزایش محصولات ارزش‌افزا در سال جاری
کدخبر : 581478

ذوب‌آهن اصفهان با وجود مشکلات فراوان که در سال گذشته گریبانگیر آن بود و عمده‌ترین آنها چالش تامین انرژی و محدودیت‌های ناشی از آن در روند تولیدات این کارخانه به حساب می‌آمد، در سال ۱۴۰۲ با مدیریت و برنامه‌ریزی موفق شد درآمدهای خود را در بهار جاری با ۴۷ درصد رشد همراه کند. این مجتمع برنامه‌های راهبردی خود را بر افزایش تولید محصولات ارزش‌افزا خصوصا در حوزه تولید ریل برای سال جاری بنیان گذاشته است.

به گزارش شماواقتصاد: مجتمع ذوب آهن اصفهان علیرغم وجود مشکلات فراوان و چالش‌های پیش روی این شرکت در سال ۱۴۰۲ توانسته در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری درآمدهای عملیاتی خود را به ۱۵۰۴۶ میلیارد تومان برساند که رشدی ۴۷ درصدی را به همراه داشت.

ذوب نماد ذوب‌آهن اصفهان است که در بررسی کارنامه عملکردی این سهم در بهار ۱۴۰۲ مشخص می‌شود، سود(زیان) خالص این شرکت با سرمایه ثبت شده ۷۰۷۷ میلیارد تومانی در مدت ۳ ماهه رشد ۱۳ درصدی را تجربه کرد.

ذوب_آهن_اصفهان

چالش‌های پیش روی ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران در سال 1350 به بهره‌برداری رسید و در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد. این کارخانه با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. 

محصولات اصلی این کارخانه شامل تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) و بال پهن موازی (H)، میلگردهای آجدار و ساده، نبشی و ناودانی بال مساوی، ریل و شمش است. علاوه بر این، ذوب آهن اصفهان فرآورده‌های صنعتی متنوعی نیز تولید می‌کند که شامل انواع کلاف‌های صنعتی با استفاده از فولادهای مختلف و بر اساس سفارش مشتری، فرآورده‌های فولادی مانند چدن جامد، قطران، گسیلن، تولوئن، بنزن، سولفات آمونیوم، کک، سرباره فولادسازی و کوره بلند، غبار مرطوب فولادسازی (لجن صنعتی)، آهک، اکسیژن گاز و مایع، ازت مایع ویره می‌باشد.

محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. در بازار داخلی نیز این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو استفاده می‌شوند. همچنین ریل‌های تولیدی این شرکت در توسعه خطوط راه آهن ایران نیز به کار می‌رود.

به گفته مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، این کارخانه فرصت های صادراتی را آن هم در زمانی که قیمت ها در اوج خودش بود به واسطه محدودیت هایی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ ایجاد شد، از دست داد و این عامل بیرونی صادرات محصولات شرکت و در کنار آن سودآوری مجموعه را تحت تاثیر قرار داد.

از عمده‌ترین چالش‌های این شرکت می‌توان تداوم خشکسالی و کمبود برق، کمبود زغال‌سنگ و مواد آهن‌دار، محدودیت‌های بازار جهانی، افزایش شدید قیمت‌های utility و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت اشاره کرد، افزایش مداوم قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت جهانی فولاد، عدم وجود توازن در منافع و سود زنجیره تولید فولاد، کنترل دستوری قیمت محصولات، افزایش شدید قیمت قطعات و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید، ورود معدنی‌ها به چرخه تولید فولاد کشور و تبدیل سنگ آهن درشت دانه پر عیار به کنسانتره توسط معادن از موانع پیش روی تولید در سال ۱۴۰۲ است.

صنعت فولاد برای تولید پایدار نیاز است، یوتیلیتی خود تامین را سرلوحه فرایند تولید قرار دهد زیرا متاسفانه این صنعت ارزش آفرین کشور در تابستان از قطعی برق و در زمستان نیز از قطعی گاز رنج می برد.

افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله گاز، کک و زغال نیز به عنوان خوراک اصلی خط تولید کارخانه، روند تولید کوره بلندی شرکت را تحت تاثیر قرار داد.

 

برنامه راهبردی ذوب‌‌آهن اصفهان برای سال ۱۴۰۲ 

ذوب‌آهن اصفهان برای حل و عبور از مشکلات پیش‌روی این مجموعه، افزایش تولید محصولات ارزش‌افزا را با رویکرد تحولی در ذوب آهن اصفهان در دستور کار خود قرار داده است. این مجتمع عظیم صنعتی از ابتدای امسال، پیاده سازی رویکرد تحولی را برای بخش های گوناگون کارخانه به عنوان یک استراتژی کلیدی مدنظر قرار داده است.

به همین‌ منظور، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان برنامه تحولی شرکت را در  باز مهندسی استراتژی های فروش و توسعه بازار، اصلاح ساختار مالی شرکت،تامین پایدار مواد اولیه (کک،زغالسنگ،سنگ آهن و ...) ،اتمام پروژه توسعه LF۱ و LF۳ ، احداث پروژه باتری دو، توسعه سبد محصولات ارزش افزا ( ریل،آرک،محصولات آلیاژی و ...)، مولد سازی دارایی های راکد، سرمایه گذاری در کلان پروژه انتقال آب خلیج فارس برای سال جاری عنوان کرده است.

باتوجه به اینکه، ریل به عنوان یک محصول استراتژیک با تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنان ذوب از سالیان قبل به سبد محصولات شرکت، اضافه شد و به عنوان نماد خودکفایی ملی در کارنامه جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است،  ذوب‌آهن اصفهان قصد دارد با عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که این محصول را یک دستاورد بزرگ برای ایران در پیام نوروزی‌شان عنوان کردند، تولید ۳برابری این محصول راهبردی را در سال «مهار تورم، رشد تولید» رقم بزند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرده است که در سال جاری، شرکت در حال توسعه پروژه‌های ریلی در کشور است و به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا، در این ماموریت توسعه دولت فعالیت می‌کند. شرکت پنج قرارداد فعال با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل وقل کشور دارد، که شامل محورهای ریلی میانه-تبریز، میانه-اردبیل، همدان-سنندج، رشت-انزلی و بستان آباد-ایل گلی است. تاکنون ۴۱۹۱۶ تن ریل به شرکت تحویل داده شده است و تعهدات دیگر نیز در حال تولید است.

همچنین، ذوب آهن اصفهان در بخش تامین ریل مورد نیاز متروهای کلان شهرها نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده است و آمادگی خود را برای تامین ریل مورد نیاز شهرهای مختلف کشور اعلام کرده است. در حال حاضر، قراردادهایی با متروهای تهران، مشهد، اصفهان و... منعقد شده است.

تیرآهن بال پهن نیز یکی از محصولات استراتژیک شرکت است و در سال جاری، تولید این محصول با سایز بزرگتر در حال اجرا است. بنابراین، ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید ریل، با تیرآهن بال پهن دومین محصول منحصربفرد خود، در طرح نهضت ملی مسکن نیز پشتیبان دولت سیزدهم خواهد بود.

روند تولید فعلی در ذوب آهن اصفهان نشان می دهد که این شرکت با جدیت تمام از روند تولید سنتی فاصله گرفته و بر اساس رویکرد آینده پژوهی با جدیت تمام به سمت رشد تولید محصولات ارزش افزا در حال حرکت است.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: