گفت‌وگو با خسرو احمدی صداپیشه «ده شیش» در سریال «پیکولو»:

برای اولین بار ترکیبی از انیمیشن، کار زنده و عروسکی را ارائه دادیم/ پسرم برای من سمت استادی دارد

برای اولین بار ترکیبی از انیمیشن، کار زنده و عروسکی را ارائه دادیم/  پسرم برای من سمت استادی دارد
کدخبر : 583316

خسرو احمدی از هنرمندان قدیمی تئاتر و سینماست که در زمینه تئاتر کودک و آثار عروسکی هم صاحب تجارب بسیاری است.

به گزارش شماواقتصاد: خسرو احمدی از هنرمندان قدیمی تئاتر و سینماست که در زمینه تئاتر کودک و آثار عروسکی هم صاحب تجربه‌های بسیاری است. چهره بشاش و دوست‌داشتنی او برای بچه‌های دهه ۷۰ یادآور خاطرات خوش روزگار کودکی است. یکی از به یادماندنی‌ترین آثار او برای کودکان دیروز، نقش‌آفرینی او در مجموعه تلویزیونی «النگ و دولنگ» است که با همین مجموعه نیز به چهره شناخته شده‌ای تبدیل شد و پس از آن علاوه بر تئاتر در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی به ویژه آثار طنز و کمدی ایفای نقش کرد. این بازیگر کهنه‌کار حالا در مجموعه عروسکی «پیکولو» به عنوان صداپیشه کاراکتر «ده شیش» حضور دارد و با او درباره حضورش در این سریال گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

1238340_878

کاراکتر ده شیش چطور به شما پیشنهاد شد و آیا از ابتدا در پروسه تولید این مجموعه حضور داشتید یا بعد به عنوان صداپیشه دعوت به کار شدید؟

من از ابتدا در اتاق فکر این مجموعه حضور داشتم و زمانی که آقای احمدی متن‌ها را نوشتند از من خواستند صداپیشه یکی از شخصیت‌ها به نام ده شیش باشم که گفتم اگر فرصت داشته باشم حتما همکاری می‌کنم که بعد هم در خدمت ایشان بودم و فکر می‌کنم کار خوبی شده و دوستش دارم.

همکاری با پسرتان آقای علی احمدی به عنوان نویسنده و کارگردان این مجموعه چه حسی داشت؟

من و آقای علی احمدی علاوه بر پدر و پسری از همکاران قدیمی همدیگر نیز هستیم و سریال پیکولو اولین همکاری ما نبود. تقریبا 10 سالی است که همکار هم هستیم. کار کردن با کارگردانی که فرزندتان هم باشد خیلی کیف دارد و این یک اتفاق جذاب است که پسرم هم‌رشته و همکار من است.

شما از هنرمندان قدیمی در زمینه آثار عروسکی و تئاتر کودک هستید با توجه به تجربیاتی که دارید نظرتان درباره فیلمنامه این مجموعه که در یک پروسه بسیار طولانی شکل گرفت چه بود؟

این مجموعه یک اتاق فکر داشت و شخصیت‌های این سریال نیز همه در این اتاق فکر شکل گرفتند. بعد از آن که محیط و کارکترها خلق شدند، آقای احمدی مسئولیت نوشتن متن‌های سریال را بر عهده گرفتند. پروسه نوشتن متن‌ها نیز خیلی طول کشید. نویسنده‌های بسیاری به ما ملحق شدند و متن‌های بسیاری هم نوشته شد اما در نهایت هیچ کدام از متن‌ها استفاده نشد و نویسنده‌ها بارها تغییر کردند و در پایان علی احمدی خودش کار نوشتن متن‌ها را برعهده گرفت. فیلمنامه پیکولو چندین بار بازنویسی شد و هر بار به چیزهای تازه‌ای می‌رسید که باید بازنویسی می‌شد و به نظرم در نهایت فیلمنامه خوبی شد.

شما در بخش نوشتن فیلمنامه با آقای احمدی مشورت و همفکری داشتید؟

نه. من در بخش نوشتن متن‌ها هیچ مشاوره‌ای ندادم و هیچ کاری با ایشان نداشتم. خودش بسیار خوش فکر است و دقیق کارهایش را انجام می‌دهد که از این نظر برای من سمت استادی را هم دارد.

از همان ابتدا برای صداپیشگی کاراکتر ده شیش انتخاب شدید یا روی کاراکترهای دیگر هم تست انجام شد و در نهایت ده شیش به شما پیشنهاد شد؟

در مدتی که با هم کار می‌کردیم پیشنهاد اولیه ایشان برای من شخصیت دیگری بود ولی در نهایت به ده شیش رسیدیم و کارگردان تشخیص دادند که من می‌توانم صدای این کاراکتر را بگویم که من هم قبول کردم چون هم دوستش دارم و هم او را قبول دارم. در نهایت روی این شخصیت تمرین کردیم و چندین بار تست گرفتیم که پذیرفته شد و من صداپیشه ده شیش شدم.

با عروسک‌گردان چه تعاملی داشتید و آیا نیاز به تمرین و کار ویژه‌ای هم بود؟

عروسک‌گردان این کاراکتر آقای محمد لقمانیان بود که از عروسک‌گردانان خوب کشورمان و از دوستان قدیمی من است. ما بارها با هم کار کرده بودیم و همکاری با او را دوست دارم.

صدای شما برای ده شیش صدای ویژه این کاراکتر است یا این که پیش از این برای کاراکترهای دیگری هم آن را استفاده کرده بودید؟

من بارها صدای کارکترهای مختلفی را گفته‌ام اما این صدا را برای ده شیش اولین بار است که استفاده می‌کنم.

برای اولین بار ترکیبی از انیمیشن، کار زنده و عروسکی را ارائه دادیم/  پسرم برای من سمت استادی دارد

با توجه به این که بچه‌های امروز به آثار بسیار جذابی دسترسی دارند که ساخته کمپانی‌های بزرگ  در حوزه کودک و نوجوان است فکر می‌کنید ویژگی و تفاوت این مجموعه و کارکترهای آن چیست که بتواند توجه کودکان ایرانی را به خود جلب کند؟

پیکولو برای اولین بار است که در این مرز و بوم ساخته می‌شود چون ترکیبی از انیمیشن، کار زنده و عروسکی است و همچنین اسپشیال بسیار قوی دارد. همه این مجموعه برای اولین بار است که در کنار هم ارائه می‌شود. به لحاظ متن هم کیفیت خوبی دارد و برای کودک باورپذیر است همان طور که در حال حاضر درصد بالایی از مخاطبان این کار را پذیرفتند.

شخصیت‌های عروسکی بسیاری که در دهه‌های گذشته خلق شدند در خاطره بسیاری از مخاطبان ثبت و ماندگار شده است شما فکر می‌کنید کاراکترهای پیکولو هم این ویژگی را دارند که در ذهن مخاطبان امروز نقش ببندند و ماندگار باشند؟

به نظر من بله پیکولو این ویژگی را دارد که در ذهن مخاطب ماندگار شود. هر عروسکی برای بچه‌ها خاطره‌ای به همراه می‌آورد. برای کارکتر ده شیش هم باید منتظر بازخوردهای مخاطبان باشیم اما نظر خودم این است که ده شیش یکی از شخصیت‌هایی است که در ذهن بچه‌ها می‌ماند. البته همه کارکترهای این سریال خوبند و برای کودکان جذابیت دارند.

کارگردان چقدر از نظرات صداپیشگان یا عروسک‌گردانان در جهت پیشبرد قصه استفاده می‌کرد به عبارت دیگر آن چه پیش روی بیننده است تمام و کمال بر اساس فیلمنامه است یا بداهه و نظرات دیگری هم در طول ساخت اثر به آن اضافه شد؟

 یک کارگردان باهوش همیشه از همه نظرات خوب استقبال می‌کند و خوشبختانه علی احمدی هم باهوش است و از پیشنهادهای خوب استقبال می‌کند. در همه آثار دیگر از جمله فیلم‌ها و تئاترهایی که با هم کار کرده‌ایم نیز همین طور است. او از جمله کارگردان‌هایی است که معتقد است باید به تمام حرف‌ها و پیشنهادها گوش داد و بعد آن چه را که بهتر است انتخاب کرد.



جوان آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: