قیمت دلار | پیش‌بینی قیمت دلار

قیمت دلار به کدام سمت میرود | پیش بینی کارشناسان اقتصادی درباره قیمت دلار تا پایان مهرماه

 قیمت دلار به کدام سمت میرود | پیش بینی کارشناسان اقتصادی درباره قیمت دلار تا پایان مهرماه
کدخبر : 584251

قیمت دلار روز گذشته را با نوسان کاهشی محدودی پشت سر گذاشت. این اسکناس در روند رفت و برگشتی در کانال ۴۹ هزار تومانی پیوسته نوسان دارد و دیروز با سیگنال ریزش طلای جهانی افت ۲۰۰ تومانی داشت.

به گزارش شما و اقتصاد : قیمت دلار دیروز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومانی معامله شد.

دیروز برخی از معامله‌گران بازار ارز معتقد بودند که ریزش طلای جهانی و ناهم‌ترازی طلا در بازار داخلی بر قیمت دلار اثر کاهشی گذاشته است. به اعتقاد آن‌ها این موضوع معادلات بازارساز را به هم ریخته و باید سناریوی جدیدی برای دلار طراحی کند.

به نظر می‌رسد فعلا سیگنال‌های سیاسی اثر خود را بر بازار ارز از دست داده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر موضوع تاثیر توافقات برجام بر بازار ارز تاکید می‌کنند، اما ایالات متحده تصریح کرده که پنجره بازگشت به برجام بسته شده است. به نظر می‌رسد این سیگنال برای بازار‌های مالی که پیوسته چشم به تعیین تکلیف اخبار سیاسی دارند، چندان به مذاق کاهشی‌های بازار خوش نخواهد آمد.

طی روز‌های اخیر مهمترین سیگنالی که مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفته موضوع تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریم‌ها در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داده، اهرمی شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. آن‌ها تاکید می‌کنند که در یک دهه گذشته تولید در کشور کاهش پیدا کرده و طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.

گفتنی است دیروز مجلس شورای اسلامی ممنوعیت جدید ارزی را تصویب کرد و دست بانک مرکزی را در خصوص آن باز گذاشت. نهاد قانون‌گذار درباره ممنوعیت جدید ارزی گفته است که هر گونه تبلیغات خرید و فروش غیرقانونی ارز در فضای رسانه‌ای و مجازی و خرید و فروش ارز خارج از مقررات و ضوابط اعلامی بانک مرکزی ممنوع است. همچنین اعلام شده که کلیه معاملات در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شامل ارز (اسکناس و حواله)، شمش و سکه طلا و فلزات گران‌بها از پرداخت هر گونه مالیات معاف هستند.

سناتور‌های آمریکایی در اقدامی تحریک‌آمیز در حال فشار به تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) هستند تا انقضای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را در نظر نگیرند.

طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران، ماه آینده میلادی منقضی خواهد شد. اما تروئیکای اروپایی به دنبال نقض تعهد خود هستند و اعلام داشتند که بر این اساس عمل نخواهند کرد.

در روز‌های گذشته این سیگنال مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت و به اعتقاد برخی از آن‌ها این موضوع می‌تواند به قیمت دلاردر هفته دوم مهر آرایش افزایشی دهد.

در هفته اخیر دلار همواره در روند کاهشی قیمت، نوسان داشت. این اسکناس در پله‌های ابتدایی کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد. سیگنال‌های سیاسی معامله‌گران بازار ارز را دست به عصا کرد و بزرگان این بازار ترجیح دادند تا حصول نتیجه مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی، منتظر بمانند. فرستاده ایران به وین برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر کرد و این موضوع طی هفته اخیر در صدر توجه معامله‌گران بازار ارز بود. وی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این اجلاس، با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

با اینکه دستاور‌های این سفر به طور مشخص رسانه‌ای نشده است، اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند برخی سیگنال‌های سیاسی و اخبار تایید نشده حکایت از توافق موقت میان ایران و آمریکا دارد. علاوه بر آن در هفته نخست مهر صحبت‌های سخنگوی وزیر خارجه قطر که گفته بود احتمال رسیدن به تفاهم جدید بین ایران و آمریکا افزایش یافته و همچنین سفر فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به دوحه در کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبود.

در هفته‌ای که گذشت بازار‌ها درگیر سیگنال‌های منفی نیز بودند. روز گذشته اخبار مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران، روند بازار ارز را به نفع افزایشی‌های این بازار چرخاند. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های حمایت از برنامه پهپادی ایران وضع کرد.

بر اساس اعلام وبگاه وزارت خزانه. داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا پنج نهاد و دو شخص مستقر در ایران، جمهوری خلق چین (PRC)، هنگ‌کنگ، ترکیه و امارات متحده عربی را تحریم کرد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در هفته دوم مهر، این سیگنال‌ها می‌تواند افزایشی‌های بازار را در موقعیت خرید قرار دهد. آن‌ها معتقدند در ۶ ماهه دوم سال روند قیمت دلار وضوح بیشتری می‌گیرد و معامله‌گرانی که در هفته‌های گذشته قصد خرید داشتند وارد گود می‌شوند.

به این ترتیب قیمت دلار در نخستین هفته مهر میان سیگنال‌های مثبت و منفی سرگردان بود؛ با این وجود به نظر می‌رسد فعلا زور اخبار مثبت بر عملکرد منفی دولت چربیده و هنوز اثر تصمیم‌های خطرناک ارزی به بازار نرسیده است.

کارشناسان اقتصادی برای هفته پیش رو به جهت سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی روز‌های آرامی را برای بازار‌های مالی پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها در صورتی که اخبار منفی یا مثبتی مخابره نشود قیمت دلار در هفته دوم مهر در محدوده ۴۹ هزار تومان نوسان خواهد داشت.

گفتنی است تحلیلگران بازار ارز کف فعلی قیمت اسکناس آمریکایی را منطقه ۴۹ تا ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومانی و سقف ۵۰ تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومانی می‌دانند آن‌ها می‌گویند اخبار، تعیین کننده روند بعدی قیمت دلار است و قیمت از هر طرف که خارج شود می‌تواند به بازار ارز روند دهد.

عبدالله مشکانی کارشناس بازار‌های مالی با تاکید بر اثر تورم و نقدینگی در بلندمدت بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد، اما با تغییرات دو سه هزار تومانی بازار روند نمی‌گیرد. باید توجه داشت شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت دهد؛ اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

وی نقدینگی در کشور را رو به رشد دانست و افزود: «سیاست گذار از ابتدای سال سعی داشته با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کند؛ این در حالی است که فرایند‌های سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: