بازار طلا و سکه | پیش‌بینی قیمت طلا

پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۲
کدخبر : 590104

«مجتبی دیبا» کارشناس بازار‌های مالی از رهگذر پالس‌های تاثیرگذار در بازار جهانی طلا و عوامل داخلی به بررسی رفتار بازار طلا می‌پردازد. به گفته او نوع عملکرد دولت تا پایان سال نشان می‌دهد منطقه ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را منطقه مهمی برای سکه می‌داند و به نظر می‌رسد این قطعه طلا در همین نقطه به تعادل برسد.

به گزارش شما واقتصاد : بازار طلا و سکه زمستان امسال را در حالی با روندی افزایشی آغاز کرده که در طول ۹ ماه گذشته با رکود همراه بوده است. تحلیلگران بازار‌های مالی معتقدند این افزایش ناشی از افزایش انس جهانی طلاست که تحرکات نظامی یمن در دریای سرخ در واکنش به حملات اسرائیل علیه نوار غزه حالا مزید بر علت شده است. با این همه تحرکات دلار کماکان حرف اول را در بازار طلا می‌زند. از همین رو به نظر می‌رسد این روند افزایشی نیز خیلی زود متوقف شده و طبق یک جریان تکراری از ابتدای امسال باز هم در نقاط خاصی که بازارساز آن را نگه داشته برگردد.

«مجتبی دیبا» کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ از رهگذر این پالس‌های تاثیرگذار در بازار جهانی طلا و عوامل داخلی به بررسی رفتار بازار طلا می‌پردازد. به گفته او نوع عملکرد دولت تا پایان سال نشان می‌دهد منطقه ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را منطقه مهمی برای سکه می‌داند و به نظر می‌رسد این قطعه طلا در همین نقطه به تعادل برسد.

توان بالای چانه‌زنی خریدار در بازار سکه

به گفته دیبا تاثیر انس جهانی طلا بر بازار داخل یک وزن ۳۰ تا ۳۵ درصدی در بازار داخلی دارد. بیشترین وزن را دلار دارد. دلار هم در منطقه تعادلی ۵۰ هزار تومان قرار دارد. بازارساز هم به این صرافت افتاده که منطقه ۵۰ هزار تومانی ازمنظر چند آیتم تحلیلی برایش ارزنده است و بنابراین سعی می‌کند با نوع خبر‌هایی که مخابره می‌کند، همین نقطه را حفظ کند.

این کارشناس بازار‌های مالی در ادامه به بررسی عملکرد دولت در مدیریت بازار‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد: از طرفی ما یک بودجه‌ای را امسال داشتیم که فضا و گپ بزرگی دارد که باید پر شود و در سوی دیگر سال بعد هم ۲۵ درصد قرار است اضافه شود. علاوه بر این هزینه‌هایی که دولت می‌تراشد از فضای مالیاتی قرار است کسر شود، این‌ها را که در کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم نوع عملکرد دولت تا قبل از سال جدید فعلا منطقه ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را منطقه مهمی برای سکه می‌داند و به نظر میرسد این قطعه طلا در همین نقطه به تعادل برسد.

در سایه چنین وضعیتی این کارشناس بازار‌های مالی به معامله‌گران توصیه می‌کند این منطقه، منطقه خرید خوبی است و یادآور می‌شود معمولا اشتباهی که معامله‌گران انجام می‌دهند، این است که سعی می‌کنند، چون بازار حرکت ندارد از آن دوری کنند. اما باید گفت اتفاقا در این مناطق خرید بهتر است چرا که توان چانه زنی بالایی برای خریداران ایجاد شده است.

پیش بینی قیمت سکه

آخرین نرخ نقدی سکه امامی در لحظه تنظیم این گزارش ۲۹ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان است که نسبت به روز قبل با افزایش بیش از ۲۰۰ هزار تومانی روبه‌رو بوده است. بنا به گفته‌های مجتبی دیبا ما در سال آینده احتمالا دنبال شرایط تورمی متفاوتی روبرو باشیم که احتمالا سکه را به بالای ۳۰ میلیون تومان هم ببرد، ولی حرکت عجیبی حتی اگر انس جهانی رشد زیادی داشته باشد، تا پایان سال نخواهیم داشت.

منطقه شیرین سرمایه‌گذاری در طلای آبشده

به گفته دیبا در مورد طلای آبشده هم منطقه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کماکان منطقه تعادلی است و هر چقدر هم به زیر آن حرکت کند، شیرین‌تر است و می‌تواند برای خرید مناسب باشد. هر چقدر در حول و حوش این منطقه قرار بگیرد برای کسانی که پله‌ای می‌خواهند خرید کنند جذابیت دارد.

بر این اساس تنها توصیه وی این است که در این فضا‌ها سرمایه گذاری‌های خود را به صورت ریز ریز انجام دهند تا با خیال راحت در افق بلندمدت بتوانند سود‌های خوبی را داشته باشند.

جنگ، آتش انس جهانی طلا را تند کرد؟

مجتبی دیبا با اشاره به تحرکات اخیر حوثی‌های یمن که تردد کشتی‌ها را در دریای سرخ مختل کرده و انتظارات را بری افزایش قیمت کالا‌ها افزایش داده است می‌گوید: ما معمولا یک کولیشن بین نفت و طلا داریم که از این زاویه می‌توان دید که اول روی بازار نفت تاثیرگذار بوده و بعد روی بازار طلا. اما بیشترین وزن حرکتی بازار‌ها شرایط بنیادی است که از طرف فدرال رزرو مخابره می‌شود. معمولا تاثیر این اخبار زود گذر است. مگر اینکه یک خبر بزرگی باشد که بازار بخواهد به آن واکنش نشان دهد. ما در جنگ غزه منطقه حمایتی ۱۸۱۴ را یک روز قبل از جنگ داشتیم. هوشمندی بازار در جنگ‌های بزرگ خودش را نشان می‌دهد و این جریانات صرفا یک نویز است و زودگذر به حساب می‌آید.

لحن کاهشی فدرال رزرو منجر به افزایش انس جهانی طلا شد

به گزارش اقتصاد ۲۴ نرخ انس جهانی طلا در لحظه تنظیم این گزارش همچنان افزایشی است و علت آن آنطور که از گفته‌های تحلیگران اقتصادی بر می‌آید ناشی از داده‌های جدید اقتصادی آمریکا از جمله نرخ بهره‌ای است که توسط بانک مرکزی این کشور تعیین می‌شود.

به گفته کارشناس بازار‌های مالی با توجه به اینکه تغییرات نرخ بهره فدرال به شکلی دارد پیش می‌رود که بازار متوجه شده افزایشی نخواهیم داشت و لحن فرد دارد حتی به سمت کاهشی شدن در سال ۲۰۲۴ هم حرکت می‌کند، معامله‌گران در این مناطق افت دلار و ارزندگی طلا و انس جهانی را در تحلیل‌های آینده خود در نظر دارند.

انس جهانی اشاره داشته‌ام. در گذشته انس جهانی حداقل چهار بار به این نرخ بازگشته است و تغییرات آن تحت تاثیر این نرخ بوده است. یکبار آن در دو سه هفته گذشته رخ داد که خود را به ۲۱۳۰ رساند و بعد برگشت. آنجا اشاره کردم که یک فرآیند شکستی روی این منطقه مهم باید انجام شود تا بالای منطقه ۲۰۷۰ تثبیت دهد. هر موقع این اتفاق افتاد می‌توانیم به سمت ۲۲۰۰ یا حتی ۲۳۲۰ حرکت کنیم.

پیش بینی انس جهانی طلا

بر این اساس به گفته این کارشناس بازارهای مالی، در این لحظه به دلیل اینکه در پایان سال میلادی هستیم و منطق معامله‌گران و صندوق موسسات بزرگ جهان این است که در سال جدید میلادی تصمیمات خود را بگیرند، فعلا نرخ زیر ۲۰۷۰ دلار را در قبل از سال نوی میلادی خواهیم داشت و احتمالا بعد از نخستین ماه سال آینده تثبیت به سمت ۲۰۷۰ خواهد بود و بعد حرکت‌های بزرگ را در نرخ انس جهانی طلا شاهد هستیم. در یک کلام این فلز در روندی صعودی قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: