شماواقتصاد گزارش می دهد:

گام‌های فولاد سنگان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید گندله با کیفیت کشور

گام‌های فولاد سنگان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید گندله با کیفیت کشور
کدخبر : 591119

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که با ورود جدی و مستمر فولاد سنگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی زمینه اشتغال مستقیم 400 شغل را با سرمایه‌گذاری این شرکت و از طریق اعطای تسهیلات با همکاری صندوق کارآفرینی امید فراهم کرده است، اکنون در مسیر تبدیل شدن به قطب تولید گندله با کیفیت کشور است.

به گزارش شماواقتصاد: بررسی کارنامه فعالیت شرکت فولاد سنگان و افتخارات کسب‌شده توسط این مجموعه نمایانگر یک عملکرد مطلوب و محسوس در مسیر پیشرفت و تداوم رشد و بالندگی در این مجموعه پرافتخار صنعتی شمال شرق کشور دارد. فولاد سنگان به عنوان تامین‌کننده اصلی فولاد مبارکه است که در طول سال‌های فعالیت روند تامین خود را بی‌وقفه در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار این گروه به انجام می‌رسانید.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال گذشته موفق به تولید بیش از ۴ میلیون تن گندله به عنوان محصول نهایی شرکت شد و این میزان تولید در حالی رخ داد که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۰ روز ( بیش از یک سوم طراحی تولید کارخانه) را به دلیل قطعی برق و گاز از دست داد و در ۹ ماه اول امسال حدود ۳.۲ میلیون تن گندله تولید شده است.

در حال حاضر کارخانه گندله سازی فولاد سنگان ۲۰ درصد بیش از ظرفیت روزانه و ماهانه خود تولید می کند و پتانسیل تولید ۶ میلیون تن در سال به شرط رفع چالش‌های برق و گاز را دارد. از آنجایی که هدف گذاری فولاد مبارکه بر روی کیفیت محصولات تولیدی است و فولاد سنگان تامین کننده اصلی مواد اولیه این شرکت است و در آینده میزان تأمین مواد اولیه موردنیاز فولاد مبارکه از این شرکت افزایش پیدا خواهد کرد، برنامه ریزی فولاد سنگان با تمرکز بر روی کیفیت، بهترین گنـدله تولیدی کشور در دستور کار شرکت فولاد سنگان قرار گرفته است.
گندله_فولاد_سنگان

فولاد سنگان بنا دارد تا با افزایش کیفیت محصول تولیدی گندله نسبت به قبل و با استفاده از ظرفیت های موجود، محدودیت ها را کاهش داده و با مدیریت هدفمند و بهینه به نتیجه اصلی که همان تبدیل شدن به قطب گندله تولیدی با کیفیت در کشور است، برسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه معتقد است که با وجود محدودیت ها و البته مدیریت صحیح و بهینه، رکوردها، با برنامه ریزی دقیق دست یافتنی است و با توجه به محدودیت انرژی در این بازه زمانی، اولویت با حمل محصول تولیدی برای دست یابی به رکوردهای فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود .

مدیرعامل فولاد سنگان نیز مشکل حمل ریلی را به عنوان چالش بزرگ منطقه عنوان می‌کند، چرا که در حال حاضر ظرفیت ریلی منطقه متناسب با ظرفیت تولید نیست و این امر باعث کندی و تعلل در انتقال محصول به مبدأ شده است و از طرفی هزینه های بالای حمل به مرکز کشور و هرمزگان توجیه اقتصادی مناسبی ندارد و نیاز ضروری منطقه دو خطه شدن خط راه‌ آهن است.

علی‌رغم تولید ۳۵ میلیون تن گندله و کنسانتره در کنار ۵ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در منطقه سنگان، ظرفیت حمل ریلی حداکثر ۸ میلیون تن می‌باشد و در سال گذشته تنها ۵ میلیون تن حمل جاده‌ای انجام گرفت. در حال حاضر ۲۰ میلیون تن گندله در این منطقه وجود دارد که عمده دلیل انباشت محصولات تولیدی به خاطر مشکل حمل‌ونقل می‌باشد. 

مطمئنا با توجه به محدودیت های ریلی در منطقه با همکاری دستگاه های ذی ربط و مسئولین این حوزه، قرار است تا مشکلات ریلی منطقه برطرف شود. کارهای نوآور و فناورانه همچون طرح توسعه کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سازی هماتیتی فولاد سنگان را  می‌توان به عنوان یک طرح مهم در گروه پیشران کشور قلمداد کرد.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از  سال ۱۴۰۱ به منظور بومی‌سازی برخی تجهیزات و قطعات مورد نیاز در واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی در دستور کار شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان قرار گرفت. کارخانه کنسانتره‌سازی این مجموعه صنعتی فعال در شمال شرق کشور تنها واحد صنعتی عنوان شده است که به دست متخصصان داخلی راه‌اندازی شد و توسط ایمیدرو نیز ثبت دانش و به نام فولاد سنگان ثبت گردیده است.

فولاد سنگان طی عملکرد ۹ ماهه امسال حدود ۳ میلیون تن کنسانتره تولید کرد که معادل کل تولیدات این محصول در سال گذشته فولاد سنگان بود. البته در سال گذشته تولید کنسانتره شرکت تحت تاثیر کمبود برق و گاز قرار گرفت. این شرکت با اجرای درست طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی‌های هدفمند و کسب افتخارات و جوایز متعدد سطح ملی توانست با رشد ۱۱۵ پله‌ای در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۶ دست پیدا کند. فولاد سنگان در چهار سال گذشته دو بار رتبه اول بهره وری کل عوامل در جمع ۱۰۰ شرکت برتر اقتصادی ایران را به دست آورده است.

از مشکلات این شرکت تأمین به موقع و مکفی سنگ می‌باشد که بنابر اعلام مدیرعامل فولاد سنگان و با توجه به طراحی کارخانه کنسانتره سازی، برای تداوم رشد تولید نیازمند تأمین سنگ با مختصات متناسب با کارخانه از نظر جنس و نوع سنگ می‌باشد. براساس اعلام فعالان این صنعت، آهن اسفنجی نیاز آینده صنعت فولاد کشور و فولاد مبارکه است که از نظر بهره‌وری و سودآوری اهمیت بیشتری دارد.

از جمله طرح‌های توسعه‌ای فولاد سنگان می‌توان به احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی برق بادی، کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره هماتیتی، افزایش ظرفیت گندله سازی از ۵ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن، پروژه انباشت مکانیزه باطله، کارخانه احیاء مستقیم، احداث تصفیه خانه تایباد و انتقال آب از دشت کرات به فولاد سنگان و …. اشاره کرد که ضمن توسعه فعالیت‌های شرکت، زمینه اشتغال خوبی در سطح منطقه ایجاد خواهد کرد.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر:

  • محمود احمدی

    به کمک خدا و همت مدیرعامل محترم جناب دکتر امرایی و پرسنل زحمت کش دوسال اخیر متحول شده کارخانه فولاد سنگان از هر نظر