گزارش/

حرکت چرخ توسعه اقتصاد کشور در گرو صنعت بانکداری است

 حرکت چرخ توسعه اقتصاد کشور در گرو صنعت بانکداری است
کدخبر : 549281

الهه سی ستار

از آنجایی که حرکت چرخ توسعه اقتصاد کشور در گرو صنعت بانکداری است بنابراین بهبود عملکرد و از میان رفتن محدودیت‌ها و چالش‌ها در این بخش به عنوان یک اصل مطرح است، این مهم با بهره مندی از دانش روز می‌تواند سرعت بهترو بیشتری داشته باشد که از جمله می‌توان به پیشبرد بانکداری الکترونیک اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار شما واقتصاد عملیات بانکی ممکن است متنوع و پیچیده باشد، اما تعریفی عملیاتی و ساده از یک بانک بدین گونه است که یک بانک موسس‌ه­ای است که عملیات جاری آن شامل اعطای وام و دریافت سپرده از مردم است. 

بانک‌­ها همچنین نقش مهمی در تخصیص سرمایه در اقتصاد بازی می­‌کنند. یک سیستم مالی سازگار با عملکرد به خوبی توسعه‌یافته، تخصیص منابع مصرف خانوار را به میزان قابل توجهی تسهیل می‌کند و تخصیص مناسب سرمایه فیزیکی را به تولیدی­ترین بخش آن در بخش کسب و کار می­‌بخشد. از این رو منطقی است که انتظار داشته باشیم بخش بانکی کارآمد و سودآور منجر به داشتن یک سیستم مالی مؤثر شود. در این راستا کارایی بانک­‌ها رشد و توسعه اقتصادی یک کشور را نتیجه می‌دهد. توانایی بانک­‌های کشور برای برآورده ساختن چالش کارایی و عملکرد، پایداری آنها را تعیین می کند. صنعت بانکداری در اقتصاد ایران نقش اصلی را در ارائه منابع مالی به علت کمبود بازار سرمایه دارد.

 از این رو، کمبود احتمالی در ساختار و عملکرد این بخش، ممکن است باعث اختلالات احتمالی در سایر بخش­ها شود. این بدان معناست که درک دقیق این بخش در حال سیاست­گذاری، ضروری است. همچنین پس از رفع تحریم‌­ها و پسا برجام بانک­‌های ایران باید کارایی لازم را جهت حضور در عرصه جهانی داشته باشند. بنابراین ارتقای کارایی بخش بانکی ایران می­تواند نقش بسزایی در توسعه سیستم مالی و رشد اقتصادی کشور داشته باشد.از آنجایی که تامین مالی در اقتصاد ایران به شدت به بانک وابسته است و هرگونه ناکارائی بانک­‌ها ممکن است.تأثیری منفی و مضاعف بر شرایط اقتصادی کشور بگذارد، بنابراین لازم است مدیریت بانک­ها و سیاست‌گذاران توجه کافی را در جهت بهبود کارایی این صنعت داشته باشند

به گفته بسیاری از اقتصاددانان، کارآیی و کارآمدی برای هر بنگاه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  و این مهم در سود و زیان بنگاه مشخص است.اما آنچه که مورد تاکید بوده این است که بنا بر دستورات مقام معظم رهبری و عزم مجلس شورای اسلامی و دولت مبنای عمل بانک‌ها باید بر اساس سه اصل،  توزیع عادلانه ثروت، برقراری عدالت اقتصادی و توجه به ریسک مشتری صورت گیرد.

نکته قابل انتقاد در این میان این است که در قواعد حاکم بر شبکه بانکی، بی‌نظمی سازمان یافته‌ای وجود دارد و تکالیفی که قانون‌گذار در سال ۱۴۰۰ برای بانک‌ها در نظر گرفته ۶برابر تکالیف تعیین شده  درسال ۹۹ برای نظام بانکی است.برخی از مسئولان صنعت بانکداری معتقدند که براساس تبصره۱۶ و ۱۸ بودجه و محاسبه بندهای آن، ۶۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها درنظر گرفته شد که این امر با کارآمدی در تناقض و تعارض است.

انتقاد از اینکه امروزمشتری خوش حساب و بد حساب در بانک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند از دیگر مواردی که صنعت بانکداری را به چالش کشیده است، به عبارت دیگر تکلیفی که بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار واگذار کرده است برای همه مشتریان یکسان است و اگر یک مشتری بدحساب باشد و چک برگشتی داشته باشد با مشتری خوش حساب هیچ تفاوتی ندارد ین امر محصول اجبار است.به منظور رفع ابهاماتی این چنین رو افزایش کارایی صنعت بانکداری چندی پیش همایش سالیانه بانکداری اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، همایش سالیانه بانکداری اسلامی، به عنوان بزرگترین رویداد علمی در حوزه علوم انسانی و به طور خاص در زمینه بانکداری اسلامی، در هفته بانکداری، مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا، طی سی سال گذشته برگزار و تداوم یافته است. 

این همایش برای بسط دانش بانکداری، تضارب افکار بین صاحب نظران داخلی و خارجی و هم‌افزایی میان آنان، فرصت شایسته‌ای را فراهم کرده است.مخاطبان اصلی این همایش همه ساله، مدیران، کارشناسان ارشد نظام مالی و بانکی کشور و اندیشمندان حوزه و دانشگاه هستند. آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش ها در حوزه علوم بانکداری و مالی اسلامی در قالب سخنرانی، ارائه مقاله و میزگرد تخصصی در این رویداد ارائه شد. همچنین دستاوردهای علمی همایش همه ساله به صورت کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی ها در اختیار عموم علاقمندان قرار گرفته که مرجع ارزشمندی برای مطالعات و پژوهش‌های آتی است. در همین زمینه بخشی از اظهارات مسئولان بانکی کشور را مرور می‌کنیم.

  مدیرعامل بانک مسکن:

سیستم بانکی هدایت نشده یکی از علل افزایش قیمت مسکن است

 محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن، سیستم بانکی هدایت نشده را یکی از علل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی ایران به جای اینکه ۲۰درصد مصارف خود را برای مسکن تخصیص دهد امروز ۵درصد از این منابع را به این بخش تخصیص داده است. 

 مدیرعامل بانک پارسیان:

ضرورت مهر تایید دولت بر قوانین حاکم بر نظام بانکی

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان با تاکید بر اینکه مطلوب است قوانین حاکم بر نظام بانکی دارای مهر تایید دولت باشند، گفت:در قواعد حاکم بر شبکه بانکی، بی نظمی سازمان یافته ای وجود دارد، تکالیفی که قانون گذار در سال ۱۴۰۰ برای بانک ها در نظر گرفت ۶ برابر تکالیف تعیین شده  درسال ۹۹ برای نظام بانکی است. 

 مدیرعامل بانک دی:

شبکه بانکی و بانک مرکزی باید مستقل عمل کند

برات کریمی مدیرعامل بانک دی گفت: شبکه بانکی و بانک مرکزی باید مستقل عمل کند و تا زمانی که نرخ  سود سپرده های بانکی دستوری تعین شود و نرخ سود اعتباری تسهیلات تکلیفی و دستوری باشد و نیز روش اهدای تسهیلات دستوری باشد این ناترازی وجود خواهد داشت.

  دبیرکل بانک مرکزی:

هیچ کانونی وجود ندارد تا اقتصاد کشور را بازار محور کند 

محمد طالبی دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ کانونی وجود ندارد تا اقتصاد کشور را بازار محور کند گفت: دخالت در کار بانک مرکزی به منزله از بین بردن استقلال آن است.

 مدیرعامل بانک خاورمیانه:

استقلال بانک مرکزی با ثبات قیمت، رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم همراه است

 پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه تاکید کرد: به هر میزان که بانک مرکزی مستقل از دولت باشد، ثبات قیمت، رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم ایجاد می کند.

گفتنی است، بسیاری از سیاستگذاران تاکید زیادی بر اهمیت و نقش موثر مقررات زدایی دارند. در این راستا صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران، یکی از انواع مقررات زدایی بازارهای مالی را از سال ۱۳۷۹ تحت عنوان ورود بانکهای خصوصی داخلی تجربه کرده است.از آنجایی که حرکت چرخ توسعه اقتصاد کشور در گرو صنعت بانکداری است بنابر این بهبود عملکرد و از میان رفتن محدودیت ها و چالش ها در این بخش به عنوان یک اصل مطرح است، این مهم با بهره مندی از دانش روز می‌تواند سرعت بهترو بیشتری داشته باشد که از جمله می توان به پیشبرد بانکداری الکترونیک اشاره کرد.

پدیده بانکداری الکترونیک یکی از دستاوردهای تجارت الکترونیک محسوب می شود و با رشد روزافزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی آسان، سریع و دقیق، جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیک و پیشرفت اقتصادی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: